Lens defect ... laten repareren of nieuwe kopen?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
fotoshootoplocatienl

Re: Lens defect ... laten repareren of nieuwe kopen?

Bericht door fotoshootoplocatienl » ma feb 07 2011 12:21 am

Ik heb de originele geupload en de ander even weggehaald. Ben nu bezig nog 2 andere te uploaden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 07 2011 3:05 am

Afgezien dat de scherpte inderdaad iets voor het meisje lijkt te zitten, zijn de dubbele contouren weg langs de armen, dus zat het in de bewerking. Verder zijn de randen/hoeken iets minder scherp, wat niet zo verwonderlijk is met bijna volle opening van dit lensje.
Ik ben benieuwd naar de andere opnamen. Op grond van die ene opname wil ik daar nog geen conclusies uit trekken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » ma feb 07 2011 8:44 am

Léon Obers schreef:Afgezien dat de scherpte inderdaad iets voor het meisje lijkt te zitten, zijn de dubbele contouren weg langs de armen, dus zat het in de bewerking. Verder zijn de randen/hoeken iets minder scherp, wat niet zo verwonderlijk is met bijna volle opening van dit lensje.
Ik ben benieuwd naar de andere opnamen. Op grond van die ene opname wil ik daar nog geen conclusies uit trekken.
Inderdaad, was een fout van mij met die contouren.

Andere foto's komen snel. Het grootste punt wat mij dwars zit is de scherpte. Want zelfs op f2.8 is hij normaal gesproken haarscherp....

Heb die lens al een paar jaar en heb nooit problemen ermee gehad. En helaas na die reparatie zijn de problemen begonnnen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma feb 07 2011 10:49 am

fotoshootoplocatienl schreef:Goed nieuws :ugeek: :egeek: :mrgreen: Krijg € 304,65 euro terug van de verzekering.

Moet € 297,50 zelf betalen, eigen risico.
Even eigen interesse: begrijp ik het goed dat je het spul ex. BTW verzekerd hebt?

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » ma feb 07 2011 10:53 am

Tom schreef:
fotoshootoplocatienl schreef:Goed nieuws :ugeek: :egeek: :mrgreen: Krijg € 304,65 euro terug van de verzekering.

Moet € 297,50 zelf betalen, eigen risico.
Even eigen interesse: begrijp ik het goed dat je het spul ex. BTW verzekerd hebt?
Jup ... heb eigen bedrijf (kvk) en was dan verplicht het ex btw te doen.

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » za feb 19 2011 11:14 pm

Goed wederom bij Nikon langsgeweest.

Volgens hun is de lens haarscherp van hoek tot hoek. Heb met de D90 hem laten testen. Maar volgens hun niks aan de hand en lag aan de Picture Control :? o.a. zei de man en dat het binnen de marges ligt.

De kenners van deze lens weten dat hij haar en haar scherp is, en dat heb ik altijd gemerkt sinds het begin dat ik de lens heb.

Nu heb ik vandaag weer een paar fotoshoots gedaan, alleen het is gewoon nog steeds niet goed :roll: . Nog steeds flinke onscherpte.
Zie o.a. deze foto (let op hoge res): http://farm6.static.flickr.com/5213/545 ... 27b1_o.jpg
Tevens zit er ook CA op sommige foto's, zie de rand van haar arm op deze uitsnede:
http://farm6.static.flickr.com/5135/545 ... d6b6_o.jpg

Ik gebruik al jaar en dag een handmatig scherpstelpunt, die heb ik bij deze foto op hun bovenlichaam gezet.
Exif van de foto's: 1/160e, f7.1, 200iso. 45 mm.

Om nu maar af te zijn van het continue afschuiven door Nikon, wil ik het volgende vragen:
Wie heeft ook een Nikon AF-S 17-55 en is bereid om samen met mij een aantal scherpte testen te doen. Ik wil dmv deze testen zien of het aan de lens ligt of aan de body.

Liefst omgeving Adam/Rdam/Utrecht, omdat ik samen met jou op locatie de lens wil testen.

Mijndert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Mijndert » wo feb 23 2011 7:11 pm

@ fotoshootoplocatienl
Je hebt een pb'tje
mijndert
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » ma feb 28 2011 9:46 am

Even korte update.

Heb een klacht gestuurd naar de manager van het Nikon Service punt. Ik ga vanmiddag de lens weer naar hun brengen, en dit maal wordt hij in Duitsland door Nikon zelf gerepareerd.

Nog aantal voorbeelden die ik heb meegestuurd naar hun:
Afbeelding
screenshot1 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

Afbeelding
screenshot2 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

Op lage resolutie lijkt deze scherp te zijn, echter op hoge resolutie zijn hun onscherp en de boom achter hun wel scherp. Zie scherpstelpunt hier.
Afbeelding
scherpstel bij boom by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » di mar 29 2011 1:30 pm

fotoshootoplocatienl schreef:Even korte update.

Heb een klacht gestuurd naar de manager van het Nikon Service punt. Ik ga vanmiddag de lens weer naar hun brengen, en dit maal wordt hij in Duitsland door Nikon zelf gerepareerd.

Nog aantal voorbeelden die ik heb meegestuurd naar hun:
Afbeelding
screenshot1 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

Afbeelding
screenshot2 by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr

Op lage resolutie lijkt deze scherp te zijn, echter op hoge resolutie zijn hun onscherp en de boom achter hun wel scherp. Zie scherpstelpunt hier.
Afbeelding
scherpstel bij boom by Jeroen Zelle | Fotoshoot op locatie.nl, on Flickr
Eindelijk goed nieuws! Lens is klaar!

Volgens Nikon servicepunt heeft Nikon Duitsland geconstateerd dat een van de lamellen van het diafragma scheef was gemonteerd (tijdens de vorige reparatie) en daardoor dus gedeeltelijk dubbel beeld zichtbaar was in foto's. Iets wat zelden gebeurt volgens hun...

Het is nu gerepareerd, en de service manager van Nikon servicepunt NL heeft gezegd dat ze de lens op de hoogst mogelijke kwaliteit moeten afstellen.

Morgenmiddag ophalen, ben benieuwd!

charles

Bericht door charles » di mar 29 2011 2:50 pm

Toch goed dat je voet bij stuk hebt gehouden en je niet hebt laten afschepen door Nikon Service Punt.
Die wat mij betreft hier even een minpunt scoren.
Hebben ze daarvoor eigenlijk al excuses aangeboden en je op een andere wijze tegemoet gekomen (reiskosten bijvoorbeeld of een bos bloemen?)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » di mar 29 2011 3:00 pm

charles schreef:Toch goed dat je voet bij stuk hebt gehouden en je niet hebt laten afschepen door Nikon Service Punt.
Die wat mij betreft hier even een minpunt scoren.
Hebben ze daarvoor eigenlijk al excuses aangeboden en je op een andere wijze tegemoet gekomen (reiskosten bijvoorbeeld of een bos bloemen?)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Jup gelukkig wel. Nee geen excuses (naar mijn mening), heb een 17-35mm f2.8 een maand lang gratis mogen gebruiken (normaal alleen voor pro leden). Verder geen tegemoetkoming.

Denk ook weinig aan te doen, volgens hun voorwaarden kan je dat niet claimen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di mar 29 2011 4:08 pm

fotoshootoplocatienl schreef: Het is nu gerepareerd, en de service manager van Nikon servicepunt NL heeft gezegd dat ze de lens op de hoogst mogelijke kwaliteit moeten afstellen.
Mooi voor jou dat het opgelost is, maar ernstig dat ze zoiets moeten vermelden. Alsof ze voor andere klanten die minder zeuren het spul minder nauwkeurig af zouden moeten stellen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 29 2011 6:40 pm

Ik vind het een kwalijke zaak dat Nikon Duistland heeft vastgesteld dat de montage van een diafragma lamel door Nikon Service Beverwijk niet goed was uitgevoerd. Inmiddels het zoveelste incident dat reparaties niet correct worden uitgevoerd.
Dat geeft nu niet direct vertrouwen in zo'n service-afdeling.

fotoshootoplocatienl

Bericht door fotoshootoplocatienl » di mar 29 2011 6:46 pm

Ja en ik twijfel zelfs of ie goed is nu ... zie onderstaande foto's (klik voor groter formaat):

Op f2.8:
Afbeelding

Bij deze foto twijfel ik echt heel erg... is op f2.8 genomen, maar als je op het linkerpapiertje kijkt naar de dikgedrukte letters lijken ze weer dubbel te zijn.
Afbeelding

En een foto van hun:
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 29 2011 7:01 pm

Wel een mooie testwand die ze gebruiken. :D
Dat "dubbele"? Bedenk dat wat strakke lijnen net buiten het scherptevlak zoals letters, spijltjes, takken in de onscherpte al heel gauw dubbel eruit ziet als weergave in "bokeh". Dat hebben heel veel lenzen, met name zoomlenzen, dus dat is geen reden dat een lens niet goed gerepareerd zou zijn.

Die testwand ziet er op het eerste gezicht goed uit (het is maar een klein plaatje).
Dat is een maatstaf en de verantwoording van Nikon Servicepunt naar jouw toe.
Heb je die in full res.?

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”