Veluwezoom in de ochtend

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Guy

Veluwezoom in de ochtend

Bericht door Guy » wo feb 09 2011 8:36 am

Gister vroeg eruit en na een stevige wandeling mijn positie ingenomen voor de zonsopkomst.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

Deze zijn later op de dag genomen.
5
Afbeelding

En nog 2 vogels

6 Buizerd
Afbeelding

7 Grote bonte specht, deze zat erg ver weg en deze foto is dus flink gecropt
Afbeelding

jvhoof

Re: Veluwezoom in de ochtend

Bericht door jvhoof » wo feb 09 2011 9:10 am

Leuke serie
nr 2 is voor mij de mooiste.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Wiljo » wo feb 09 2011 10:10 am

Mooie serie, laat mooi zien dat het loont om vroeg op te staan! Foto 2 is mijn favoriet, gevolgd door foto 4.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » wo feb 09 2011 12:09 pm

Nu het heeft de moeite duidelijk geloond hoor, werkelijk pracht platen.
Voor mij foto 1 en 2 maar ook 5 en natuurlijk de kippen niet te vergeten hahaha.
En je specht dat komt vanzelf, geduld is een schone zaak.

Groetjes Karin

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo feb 09 2011 1:50 pm

Nummer 2 is fantastisch.
Erg rustgevend.
En verder vind ik nummer 5 er lekker uitknallen.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » wo feb 09 2011 2:00 pm

Wowww, voor mij 1en 2,wat een prachtige sfeer.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

Guy

Bericht door Guy » wo feb 09 2011 8:55 pm

Allen bedankt voor de leuke reacties!!

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » wo feb 09 2011 9:04 pm

Kijk, dat is nou wat ik bedoel met bosfotografie :) Erg fraai gedaan die nummer 2!

Op die locatie is het bij mij ook wel gelukt en bij jou ook, fijn en leuk om te zien! :) Hele prettige achtergrond in je foto en dat is erg belangrijk voor bossen :)
Ik zou hoogstens wat van de bovenkant afhalen om de sfeer nog wat mistiger te maken (dat zie ik nu ik door scrollen wat van de bovenkant af 'snij' ;)) Al met al gewoon erg prettig en lekker kijkende foto :) Complimenten!

De overige landschappen vind ik minder sterk. De eerste is de zon teveel overbelicht ten koste van het landschap zelf. Dat kan opzich, maar dan had naar mijn idee minder lucht aanwezig moeten zijn.
De composities vind ik over het algemeen niet erg sterk (behalve dus je bos!!). Er is niet heel veel diepte in je foto. Als je bijvoorbeeld een pad op de foto zet, houd rekening met de kijkrichting vanuit linksonder ;)
De lucht had je bij de meeste foto's niet erg mee, te blauw en daardoor saai voor de foto.. Kan je helaas niets aan doen, maar is wel iets om rekening mee te houden tijdens het fotograferen ;)

Guy

Bericht door Guy » wo feb 09 2011 9:21 pm

@ Erikb

Thanks voor de reactie.
Ook hier kunnen we weer wat mee he!

Foto 2 was voor mij ook foto van de dag hoor.
Had gehoopt dat bij 1 de zon nog wat roder was dan die nu was maar helaas en ja dan is ie al erg fel.

Om de foto van het pad naar de boom als voorbeeld te nemen had ik de boom volgens jou dus links moeten plaatsen en het pad euh uit de linker onder hoek moeten laten lopen?

greetz

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » wo feb 09 2011 9:39 pm

Guy schreef:@ Erikb
Om de foto van het pad naar de boom als voorbeeld te nemen had ik de boom volgens jou dus links moeten plaatsen en het pad euh uit de linker onder hoek moeten laten lopen?

greetz
Kwestie van spiegelen ja ;)

Ik zal ondanks dat dit foto presentaties is toch even wat uitgebreider per foto feedback geven ;)

Foto 1: Helaas heb je hier dus de lucht niet mee. Een grijsverloopfilter zou hier uitkomst kunnen bieden ;) Heb je toevallig ook een foto waarbij de lucht goed belicht is en de voorgrond onderbelicht? :)
Foto 2: Is alles over gezegd ;) Als dit resultaat je bevalt, ga je er verder in verdiepen zou ik zeggen, het is een vak apart ;)
Foto 3: Ik mis in deze foto een zichtpunt. De voorgrond loopt deels over de achtergrond en horizon. De lucht zit helaas vrijwel niets in, je hebt daar helaas de omstandigheden tegen. Er zit helaas te weinig diepte in de foto. Daarvoor kan ik je tips geven, maar veel beter kan ik je verwijzen naar een schitterend boek: Nederlandse landschappen fotograferen van Ruben Smit. Een aanrader ;)
Foto 4: Als je deze spiegelt is de diepte al sterker. Hier in westerse landen kijk je van links naar rechts. En dus is een invoerende lijn vanaf links dus ook het sterkste ;) Het licht is vrij hard en de omstandigheden werken niet echt lekker mee. Goede omstandigheden is heel belangrijk voor een goede landschapsplaat ;)
Foto 5: Mooie plek daar op de Posbank ;) Als de hei in bloei staat meteen terugkomen ;) Het zandpaadje dat er loopt had ook hier denk ik beter uit de linkeronderhoek kunnen komen (afhankelijk of je fatsoenlijk een stukje naast het pad kan staan). Het paadje loopt dan lekkerder de diepte in en gaat naar het zichtpunt, de boom. De horizon zou je eens kunnen kijken wat het doet als je die hoger zet, minder lucht en meer voorgrond. Maar belangrijker is dat je dit plekje onthoud ;) Want..! Als je terugkomt als de hei in bloei staat en je hebt hier mooi licht, dan wordt er hier iemand enorm jaloers ;)
Foto 6 en 7: geen verstand van, ik ben landschapsfotograaf, geen vogelaar ;) Ik kan je hier niet uit ervaring over vertellen, ik zou blij zijn met zulke foto's ;)

Ik hoop dat ik niet te vrij ben geweest met deze uitgebreide feedback. Als dat wel zo is dan hoor ik dat graag van je!

Guy

Bericht door Guy » wo feb 09 2011 10:05 pm

Erik,

nee ben blij met deze feedback!
Foto 1: die staat op het verlanglijstje om te kopen! haha en ja die heb ik vast wel maar ook daar blijft de zon erg aanwezig en is de lucht zo goed als zwart.
Foto 3: Hier was de zon ook al aardig omhoog gekomen boven de bomen denk 3 min na de eerste foto.
Vind het ook niet een van de beste maar goed door dingen die je minder goed doet en kritiek op krijgt leer je weer van.
Foto 4: Ga ik even proberen en zet hem dan even erbij.
Foto 5: Ik heb hier ook een van de linker kant genomen helaas zie je dan ongeveer maar de helft van het pad dus minder effect vond ik, naar achteren is geen optie dan sta je op het zand en houdt de hei op.
Deze plek is overigens makkelijk te vinden.

Maar was zeker van plan vaker terug te gaan!!

Thanks

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » wo feb 09 2011 10:27 pm

Zeer fraaie platen, voor mij zeker 1 en 2.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo feb 09 2011 10:32 pm

Heerlijk he zo 's morgens vroeg, voor mij net als Karin, 1, 2 en 5 heel mooi groet, peter

v.w.b. commentaar van Erik niet vergeten, paden diagonalen etc. altijd van linksonder naar rechts boven indien mogelijk. Wij zijn gewoon om zo te lezen. ga door zo, groet, peter

Guy

Veluwezoom in de ochtend

Bericht door Guy » wo feb 09 2011 10:36 pm

Maar sommige mensen lezen toch op zijn Belgisch:p ( aan alle Belgen niet persoonlijk bedoelt)

Freaky87
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Freaky87 » do feb 10 2011 5:00 pm

WOW... wat een knappe reeks! :D :D
Alleen nummer 7 vind ik iets minder...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”