Hallo,
Frank B schreef:Prachtige plaat... ook op je website zitten er hele mooie tussen. Misschien wil je iets meer vertellen over je werkwijze, met name de postprocessing, gebruikte programma's, technieken?
Heb je even? Ik wil best wat vertellen over mijn werkwijze etc. alleen zou er dan bijna een tutorial uit gaan rollen (dat is overigens iets wat ik wel nog op mijn website wil gaan doen)
Ik zal het nu even kort proberen te houden.
Allereerst de foto's:
Allereerst zul je ergens een compositie van moeten maken, waarna ik eerst een foto maak waarvan de belichting (lees niveau's) goed van is. Ik houdt hier direct rekening mee dat mijn overbelichte foto maximaal maar 30 seconden belicht mag worden als dat noodzakelijk mocht zijn. Dit kan inhouden dat ik eerst met de iso/diafragma moet gaan spelen. Als dit goed is dan wordt dit mijn 0 foto, aangezien ik ook foto's maak die over en onderbelicht worden.
Vervolgens begin ik altijd met het maken van de overbelichte foto. In deze foto mogen wit uitgebeten vlekken zitten. Vervolgens ga ik bij iedere belichting een volle stop terug tot ik een bijna zwarte foto heb (in de lichtste partijen moet nog detail zitten).
Hoeveel foto's je nodig hebt voor een HDR kan ik je niet zeggen, dat moet je ter plekke beoordelen en proberen aan te voelen. Soms heb je voldoende aan 5 foto's, soms heb je er 11 nodig (ik neem liever 1 foto te veel dan 1 te weinig)
Alle foto's fotografeer ik in
RAW!!!
Nabewerking:
De foto's worden in Capture NX binnengehaald. Hier controleer ik eigenlijk alleen de witbalans en stel desgewenst bij en sla de foto op als een TIF. Dit omdat het programma Photomatix waarmee ik werk om HDR foto's mee te maken niet alle instellingen meeneemt die opgeslagen worden in Capture NX.
De foto's haal ik vervolgens binnen in Photomatix en voer hier op een drietal verschillende composities een tonemapping uit. Het gemiddelde hiervan sla ik op als preset die ik als uitgangspunt gebruik voor de overige foto's. Iedere nieuwe foto wordt ondanks de preset toch nog bijgesteld.
Tonemapping van de foto's is persoonlijk, dus ik kan moeilijk aangeven aan welke schuifjes je moet schuiven, dat moet je uitproberen. Ook is het zo dat niet iedere foto zich voor een bepaalde preset "leent".
Uiteindelijk voer ik nog een lenscorrectie en slimme verscherping in Photoshop uit. Desgewenst eventueel nog andere nabewerkingen voer ik ook in Photoshop uit.
Dit is mijn bewerking, technieken en gebruikte programma's in een notendop.