Waar zal ik eens gaan staan ... ?

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Waar zal ik eens gaan staan ... ?

Bericht door Ruud Engels » wo feb 16 2011 11:08 pm

Hallo,

Ik heb afgelopen weekend weer eens wat geëxperimenteerd. Was weer op een leuke locatie waar ik een HDR opname heb gemaakt (11 stuks) vervolgens heb ik nog een 7-tal foto's van gemaakt die ik omgezet heb naar pseudo HDR.
Deze foto's heb ik allemaal samengevoegd en in elkaar gemaskerd met onderstaande foto als resultaat :D

Nieuwsgierig naar de overige foto's uit deze serie, dan kun je op mijn website http://www.ruphoto.nl de overige foto's bekijken.

Afbeelding
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Waar zal ik eens gaan staan ... ?

Bericht door Patrick » wo feb 16 2011 11:10 pm

Compleet met de zeven dwergen! :lol: :lol: :lol:

Ik vind 'm fraai. Knap werk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » wo feb 16 2011 11:15 pm

Patrick schreef:Compleet met de zeven dwergen! :lol: :lol: :lol:

Ik vind 'm fraai. Knap werk.
Zie je wel, ik miste al wat... maar Sneeuwwitje was er niet bij :lol:
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » wo feb 16 2011 11:21 pm

Prachtige plaat... ook op je website zitten er hele mooie tussen. Misschien wil je iets meer vertellen over je werkwijze, met name de postprocessing, gebruikte programma's, technieken?

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do feb 17 2011 9:10 am

Hallo,
Frank B schreef:Prachtige plaat... ook op je website zitten er hele mooie tussen. Misschien wil je iets meer vertellen over je werkwijze, met name de postprocessing, gebruikte programma's, technieken?
Heb je even? Ik wil best wat vertellen over mijn werkwijze etc. alleen zou er dan bijna een tutorial uit gaan rollen (dat is overigens iets wat ik wel nog op mijn website wil gaan doen)
Ik zal het nu even kort proberen te houden.

Allereerst de foto's:
Allereerst zul je ergens een compositie van moeten maken, waarna ik eerst een foto maak waarvan de belichting (lees niveau's) goed van is. Ik houdt hier direct rekening mee dat mijn overbelichte foto maximaal maar 30 seconden belicht mag worden als dat noodzakelijk mocht zijn. Dit kan inhouden dat ik eerst met de iso/diafragma moet gaan spelen. Als dit goed is dan wordt dit mijn 0 foto, aangezien ik ook foto's maak die over en onderbelicht worden.
Vervolgens begin ik altijd met het maken van de overbelichte foto. In deze foto mogen wit uitgebeten vlekken zitten. Vervolgens ga ik bij iedere belichting een volle stop terug tot ik een bijna zwarte foto heb (in de lichtste partijen moet nog detail zitten).
Hoeveel foto's je nodig hebt voor een HDR kan ik je niet zeggen, dat moet je ter plekke beoordelen en proberen aan te voelen. Soms heb je voldoende aan 5 foto's, soms heb je er 11 nodig (ik neem liever 1 foto te veel dan 1 te weinig)
Alle foto's fotografeer ik in RAW!!!

Nabewerking:
De foto's worden in Capture NX binnengehaald. Hier controleer ik eigenlijk alleen de witbalans en stel desgewenst bij en sla de foto op als een TIF. Dit omdat het programma Photomatix waarmee ik werk om HDR foto's mee te maken niet alle instellingen meeneemt die opgeslagen worden in Capture NX.
De foto's haal ik vervolgens binnen in Photomatix en voer hier op een drietal verschillende composities een tonemapping uit. Het gemiddelde hiervan sla ik op als preset die ik als uitgangspunt gebruik voor de overige foto's. Iedere nieuwe foto wordt ondanks de preset toch nog bijgesteld.
Tonemapping van de foto's is persoonlijk, dus ik kan moeilijk aangeven aan welke schuifjes je moet schuiven, dat moet je uitproberen. Ook is het zo dat niet iedere foto zich voor een bepaalde preset "leent".

Uiteindelijk voer ik nog een lenscorrectie en slimme verscherping in Photoshop uit. Desgewenst eventueel nog andere nabewerkingen voer ik ook in Photoshop uit.

Dit is mijn bewerking, technieken en gebruikte programma's in een notendop.
Groeten Ruud

Frank B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank B » do feb 17 2011 7:09 pm

De foto's haal ik vervolgens binnen in Photomatix en voer hier op een drietal verschillende composities een tonemapping uit. Het gemiddelde hiervan sla ik op als preset die ik als uitgangspunt gebruik voor de overige foto's. Iedere nieuwe foto wordt ondanks de preset toch nog bijgesteld.
Bovenstaande begrijp ik niet helemaal, met name de 3 verschilllende composities ...zou je dit nog wat willen toelichten?

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do feb 17 2011 7:12 pm

Frank B schreef:
Bovenstaande begrijp ik niet helemaal, met name de 3 verschilllende composities ...zou je dit nog wat willen toelichten?
Dat wil ik zeker toelichten :D
Van iedere compositie maak ik tussen de 5 a 7 opnames voor HDR. Dus ik maak in Photomatix eerst een 3-tal HDR foto's van 3 verschillende composities. Daar rolt een soort van gemiddelde preset uit die ik dan opsla en gebruik als uitgangspunt voor de overige foto's die ik wil bewerken.

Is het nu misschien duidelijker :oops: ?
Groeten Ruud

Frank B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank B » do feb 17 2011 7:26 pm

Oke, nu begrijp ik het. Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Hier steek ik weer wat van op. :P

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Replay » do feb 17 2011 8:45 pm

Hoi Ruud, ik heb geen enkel verstand van HDR foto's ,dat is in mijn tak van fotografie ook niet van belang, maar vind je foto's echt geweldig.Toppie.
Ook je uitleg over de tot standkoming en nabewerking van je foto's vind ik interessant en misschien ga ik me er in de toekomst wel een keer aan wagen.
Succes met je volgende project. Ik ben benieuwd waar je ons dan mee verrast.

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » vr feb 18 2011 8:18 am

Replay schreef:Hoi Ruud, ik heb geen enkel verstand van HDR foto's ,dat is in mijn tak van fotografie ook niet van belang, maar vind je foto's echt geweldig.Toppie.
Ook je uitleg over de tot standkoming en nabewerking van je foto's vind ik interessant en misschien ga ik me er in de toekomst wel een keer aan wagen.
Succes met je volgende project. Ik ben benieuwd waar je ons dan mee verrast.
Dank je wel voor je complimenten. We zullen maar zeggen dat iedereen zijn eigen kwaliteiten en sterke punten heeft. Zo zien we van jou immers toch altijd mooie strakke, scherpe autosport foto's voorbij komen.
De bedoeling is dat mijn uitleg die ik hierboven heb gegeven over een tijdje op mijn eigen website komt te staan in de vorm van een tutorial en dan een beetje uitgebreider :)

En mijn volgende projecten staan eigenlijk al een beetje vast, maar eerst moet ik nog een keer terug naar deze locatie. Door de omvang van deze locatie is het niet mogelijk om dit in 1 dag te fotograferen, en het project daarna is nog wat groter dus er komt nog wel wat aan :mryellow:
Groeten Ruud

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za feb 19 2011 9:07 am

Je maakt prachtige HDR beelden ! Zowel de locaties als belichting zijn meestal zeer fraai, vet compliment dus.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”