beersy schreef:Hi George, bedoel je dat ik het in NX2 moet openen/zien alvorens op te slaan in jpeg?
Nee,
Lees mijn reactie nog een keer door. Is niet lullig bedoeld. Een RAW of NEF is geen foto-afbeelding die je kunt bekijken. Je hebt een tussenlaag nodig die deze info omzet in een vorm dat op je beeldscherm een foto weergeeft. In deze tussenlaag, de RAW-converter bestaat geen eenduidigheid. Ze werken verschillend en ze nemen niet alle camera-instellingen mee. Daarom kun je verschillen krijgen bij het zg bekijken van de RAW/NEF-bestanden.
De foto op je scherm,zoals je die ziet, kun je wegschrijven naar schijf. Dit laatste kun je op verschillende manieren doen. De meest direkte is de TIFF, hier wordt elke pixel op het scherm als een pixel in het bestand weggeschreven. Dit worden grote bestanden. Om deze bestande kleiner te maken, wordt er een compressie op losgelaten: de JPG-compressie. Hierdoor worden de bestanden kleiner.
In het algemeen kun je zeggen dat wat je op het scherm ziet vanuit wat dan ook en opslaat in JPG of wat dan ook ook terug opvraagbaar is.
Ikzelf werk met IrfanView, heeft een goede weergave van de NEF-bestanden. Zie geen verschil met NEF-weergave en de JPG-weergave uit de camera. ViewNX doet hetzelfde. Ik heb een afwijende benadering omdat ik op een W2K en een XP-machine werk.
Belangrijkste is dat je je zelf bewust ben waar je naar kijkt.
George