NIKON-187 schreef:
Compo en belichting verder prima.
Ligt eraan hoe je het bekijkt

Is foto 1 een plaat die je zou op canvas zou zetten en het mooiste plekje in je huis zou geven? Is foto 1 een foto die je nu direct in een goed blad zet?
De vraag is wat voor eisen je stelt en wat dan dus goed is

Ik denk dat elke foto, van wie dan ook, te verbeteren valt. Dat streven naar perfectie kan je extreem perfectionistisch noemen, maar zorgt er wel voor dat je beter wordt. Dat je niveau omhoog gaat en dat je je eigen grenzen gaat verleggen.
Ik denk dus ook dat bij deze compositie en bij dit landschap veel meer uit het landschap te halen valt. Het leuke zou zijn om daar samen te gaan staan fotograferen en de uitkomst te bekijken. Je krijgt dan namelijk verschillende platen en kan dan verschillen gaan bekijken. Dan kan je mooi kijken wat bij dat bepaalde landschap het beste uit zou komen

Overigens heb ik nog wel een belangrijke opmerking voor foto 1, bij landschap gebruik je een kleiner diafragma om voor en achtergrond scherp te krijgen. Je hebt hier een diafragma van F4.8 gebruikt, maar gebruik de volgende keer F8-F11 en je zult zien dat je foto een stuk scherper wordt

Diepte in een landschap zit in je compositie en niet in een scherpteverloop
NIKON-187 schreef:
Foto 2+3: idd flink overbelicht. In de zoeker kun je zien of de belichting in de + of - staat.
Dat is een goede indicatie voor over-/onderbelichting. Hier stond het duidelijk in de +.
Bij zonsondergang is het vaak mooi iets onder te belichten.
Compo is verder prima.
Overbelicht, maar het is afhankelijk van je meetmethode of dit zichtbaar was in de zoeker.. Het beste kan je direct na het maken van de foto je histogram controleren. En uiteindelijk leer je uit ervaring wel waar je licht moet meten en wat een bepaalde lichtmeting voor effect heeft.
Compo van foto 2 vind ik zelf wat krap, de oren vallen eraf en ook aan de linkerkant wordt de kop afgesneden

Kijkrichting zit er wel goed in
Foto 3 zou ik technisch een andere keuze maken. ISO800 zou ik terugbrengen naar ISO200 en je diafragma zou ik wat kleiner zetten op F8 o.i.d. Je sluitertijd wordt dan wel langer, maar bij een stilleven moet dat geen probleem zijn, een statief en een afstandsbediening zijn dan de perfecte oplossing
Overigens is het onderbelichten bij een zonsondergang vaak mooi omdat de voorgrond niet direct boeiend is als je het mooie licht niet vangt

Een beperking van het dynamisch bereik van je camera en als je een zonsondergang vastlegt is de zon/lucht je hoofdonderwerp en die moet dus goed belicht zijn. De kunst is om dan een goede voorgrond te hebben in de vorm van een leuk silhouet zodat je de foto qua compositie toch nog boeiend krijgt