Tips voor productfotografie ?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Casj

Tips voor productfotografie ?

Bericht door Casj » do mar 03 2011 5:11 pm

Goedemiddag, ik heb me net aangemeld, want ik kom er echt niet meer uit. Ik ben het bezit van een prachtige camera, de D3000, en maak foto's voor mijn eigen site, van kleding tot sieraden, lingerie, je kan het eigenlijk zo gek niet verzinnen. Kortom alles op het gebied van mode en accessoires. Toch vind ik mijn foto's niet mooi, en zou graag een beter resultaat willen behalen, Ik fotografeer alles buiten, zonder extra belichting, omdat simpelweg bruin dat nog even niet kan trekken :) . Ik heb rondgekeken op het forum, ik kwam daar niet heel veel info over tegen, vooral niet met mijn specifieke vragen. Ik heb een opstelling met een pop, de pop is zwart en de achtergrond licht. Als ik nu foto's neem krijg een blauwe zweem, en ik vraag me af hoe ik dat voorkomen en hoe ik de camera zou moeten instellen. Ik neem foto's in de astand, omdat ik geen flits wil. Het is een kwestie dat het zo vlot mogelijk moet en zonder al te veel toeters en bellen. Wie o wie heeft er tips voor mij ?

Of woont er iemand in de buurt van Hoorn, de praktijk werkt meestal beter, voor mij tenminste.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Tips voor productfotografie ?

Bericht door MarcoD750 » do mar 03 2011 5:17 pm

met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 03 2011 6:16 pm

Casj schreef:Toch vind ik mijn foto's niet mooi, en zou graag een beter resultaat willen behalen, Ik fotografeer alles buiten, zonder extra belichting, omdat simpelweg bruin dat nog even niet kan trekken :).
......
Ik neem foto's in de astand, omdat ik geen flits wil. Het is een kwestie dat het zo vlot mogelijk moet en zonder al te veel toeters en bellen.
Je noemt dingen die tegenstrijdig met elkaar zijn.
Enerzijds wil je betere foto's, maar anderzijds mag het geen tijd en moeite kosten.
Dat is een wens die ieder fotograaf wel zou willen, maar gewoonweg niet werkt.
En buiten fotograferen, waarbij je maar moet afwachten wat de lichtomstandigheden op de dag zijn en daar geen invloed op kunt uitoefenen is ook geen optie voor een gedegen strakke constante evenwichtige productie bij productfotografie. Het is gewoon een vak apart waarbij niet zondermeer goede opnamen uit je vingers rollen. Er zijn mensen die daar speciale opleidingen voor volgen, wat tijd kost, inzicht en veel oefening. En jij wilt het even in no time even regelen en denkt dat met een paar tips hier op een forum gedaan te krijgen.

Met alle respect, maar ik schat in dat je helemaal in het begin zit van enige foto-ervaring, gezien het feit dat je afvraagt hoe het komt dat je een te blauwe weergave hebt, en hoe dat te voorkomen. Een A-stand is daarbij ook niet de juiste insteek.
Je hebt dan nog zo'n lange weg te gaan, dat ik je zou willen aanraden eens bij een fotoclub aan te sluiten, en misschien wat boeken in te kijken (of op het web) hoe een studio in te richten en hoe je licht moet gebruiken. Voor elk product geldt een andere lichtbenadering. In ieder geval is datgene wat jij wilt niet in een twee drie met een paar tips hier uit de mouw te schudden.

Een ding is in ieder geval heel erg positief, en dat is dat je voldoende zelfkritiek hebt om te erkennen dat je foto's niet voldoen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do mar 03 2011 6:51 pm

Welkom op het forum.
Je geeft weinig aan hoe je werkt, foto nabewerkt ed. Je zou een voorbeeldfoto kunnen plaatsen.
Buitenlicht is erg veranderlijk, daardoor slecht te beheersen. Wil je constant resultaten werk je het beste binnen met kunstlicht/ flitslicht. Kijk evt. in de kringloopwinkel.
Op internet circuleren "tutorials", zoals deze http://www.sigma-2.com/camerajim/index.htm

Groet Hans.

Casj

Bericht door Casj » do mar 03 2011 9:28 pm

Bedankt alvast voor de gegeven antwoorden, ik zal op een aantal vragen ingaan. Zoals het gegeven dat het weinig tijd en moeite mag kosten, het mag wel tijd en moeite kosten, maar ik zit met een bepaalde tijdsdruk, en de hoeveelheid artikelen. Vandaar die opmerking erbij. Als eigenaar van een webshop, zijn er 1001 dingen te doen, dat is een zeer veelomvattende en tijdrovende taak. Omdat ik in mijn eentje werk, en slechts een poosje bezig ben, betekent dat, dat ik alle werkzaamheden zelf moet doen. Dat wil niet zeggen, dat er wel bepaalde eisen aan de foto's moeten worden gesteld. En die worden van mijn kant iedere keer een stukje hoger. Het is dus niet zo, dat ik even in notime wil regelen, gewoon aantal handige tips voor "beginners"zoals ik. Waardoor je wel verbetering ziet, en het plezier toeneemt om te fotograferen.

Ik heb nog steeds een cursus photoshop op mijn verlanglijstje staan, maar helaas ook geen tijd voor, want de kachel moet roken :D . Ik bewerk mijn foto's met een eenvoudig programma Picasa, wat ik dan wel aardig onder de knie heb. Ik snap ook dat er mensen zijn, die er lang voor hebben gestudeerd, maar daar heb ik deze niet heel veel aan, ten 1ste is dat te kostbaar, en ten 2de zou ik het zelf graag onder knie willen krijgen. Ik verwacht niet dat ik dan meteen speciale foto's maak, maar ik vind het op zich wel leuk om te fotograferen en mezelf te verbeteren. De tips over een studio inrichten heb ik al meerdere malen doorgenomen, dat is echter geen optie voor mij, omdat ik dan een paar goede lampen moet aanschaffen en degene die ik wil hebben kosten per set 400. Bouwlampen werkt ook niet, dat licht is veel te geel. Marktplaats enzo kijk ik wel meer, daar vragen ze ook de hoofdprijs. Als je het dan toch doet, moet je het wel goed doen, is mijn bescheiden mening. Dat is wel wat ik dan nu doe, met het fotograferen buiten, rekening houden met het licht en hoe het valt, maar soms werken de omstandigheden niet mee :( Dan erger ik me dood aan die blauwe zweem, waarvan ik niet weet hoe ik dat moet wegkrijgen. Ik ben geen 20 meer, en al die functies op de camera, heb ik toch wel wat moeite mee. Het zl wel met witbalans te maken hebben, pfttt. maar goed.

Ik ga de linkje even doornemen, bedankt alvast voor die tips en indien iemand voor mij de blauwe sluier wenst op te lichten, lees ik het graag !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mar 03 2011 10:06 pm

Je verhaal is duidelijk en had ik zonder de achtergrond goed te kennen eigenlijk wel als zodanig ongeveer ingeschat.

IMO bezuinig je op de verkeerde dingen. Wil je snel en goed fotograferen onder tijdsdruk moet je producten juist onder gecontroleerde omstandigheden in een studio fotograferen, niet buiten, dan blijf je aanklooien en kost navenant veel meer tijd, dus veel meer geld. Met teveel tijd besteden aan dit soort geklooi, houdt je minder tijd over voor je webshop.
Juist als je zoveel producten hebt om te fotograferen, wat in een lopende webshop telkens weer terugkomt, zou je gewoon een hoekje moeten inrichten met een vaste opstelling waar je aan de gang kunt. Goede spullen en voorbereiding is het halve werk. Het komt op efficiency aan. Daar bespaar je op, dat verdient zich terug.
Maar dan nog, om dat allemaal zelf te behappen, juist als je geen 20 meer bent?

Zoals je zegt heb je er eigenlijk de tijd niet voor. Ik zou zeggen, houdt de drukke agenda die je hebt, dan bezig met je webshop en laat iemand anders die foto's maken. Eventueel regel je een fotografiestudent die ervaring en wat geld wil verdienen of een goede amateur bij je in de buurt die in de weekenden iets wil bijverdienen om de kosten wat lager te houden. Ook hier geldt, dat je IMO bezuinigt op de verkeerde dingen, want als jezelf tijd gaat steken in die fotografie, heb je op dat moment geen tijd voor de webshop zelf, en blijft dat liggen. Alsof dat niks kost. Het komt op efficiency aan, dat verdient zich terug.

En ik snap wel, het is makkelijk praten aan deze kant. Maar denk er maar eens over na, wat de werkelijke prioriteiten zijn om met dit soort dingen aan de gang te gaan. Wat zakelijk wat oplevert, en wat niet.

Casj

Bericht door Casj » do mar 03 2011 10:47 pm

Oke Leon, bedankt opnieuw voor je reactie, ik snap heel goed wat je zegt, echter een amateurfotograaf is niet snel te vinden. Als ze de webwinkel zien, denken mensen minstens dat je miljonair bent en dan ook wel dezelfde navenante bedragen te kunnen vragen. Helaas hebben we eind van dit jaar een gevoelige klap te verwerken gehad, en kunnen we ons echt niet veroorloven, zo simpel liggen de feiten. Ik zal toch wel weer eens een poging wagen en proberen iemand in de buurt te vinden. Ik kan op zich wel een vaste opstelling inrichten, maar dan loop ik toch weer tegen de kosten op van de belichting. Ik heb nu wel een set gezien van falcon eyes, wat zou jij mij aanraden ? Om tegen niet al te hoge kosten belichting aan te schaffen ? Die zou ik dan toch ook nodig hebben voor mijn amateurfotograaf :) .

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » do mar 03 2011 11:18 pm

Ook wij hebben een webshop, waarbij we veel gebruik maken van een mini product studio, de afmetingen zijn 40 x 40cm met verschillende achtergrond kleuren en twee daglichtlampen op statiefjes. Deze zijn ideaal voor het kleinere werk zoals de sieraden waarover je sprak. Verder bewerk ik ze in PSE9 hierin zijn veel kunstgrepen uit te voeren zoals de vaak gewenste witte achtergrond. Wanneer je de foto's in RAW schiet kun je achteraf de witbalans finetunen.
Kijk verder veel naar hoe andere webshop's artikelen laten zien in de hun shop en probeer dit beter of origineler te doen. Laatste tip: Probeer je webfoto's op het juiste formaat te plaatsen met een zo klein mogelijke bestandsgrootte. Zowel een ministudio of iets groter en pse kosten de kop niet en versnellen je workflow.
succes
Midge

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mar 04 2011 1:34 am

Casj schreef:Ik kan op zich wel een vaste opstelling inrichten, maar dan loop ik toch weer tegen de kosten op van de belichting. Ik heb nu wel een set gezien van falcon eyes, wat zou jij mij aanraden ? Om tegen niet al te hoge kosten belichting aan te schaffen ? Die zou ik dan toch ook nodig hebben voor mijn amateurfotograaf :) .
Ik snap wel dat marges klein zijn, en met de hele organisatie je net zo goed op de kleintjes moet letten.
Er zijn meerdere goedkope flitssets. Ik denk dat je ongeveer voor hetzelfde geld beter uit bent met een ander merk.
Kijk eens in een draadje << HIER >> en met name de merken die verderop in de draad passeren.

Verder komt het met efficiënt fotograferen ook aan op een stuk logisch "plannen".
Niet alles willekeurig door elkaar fotograferen, maar van tevoren hetzelfde soort producten in afmeting en kleur bij elkaar zoeken, zodat je met simpel wisselen van de producten met dezelfde instellingen kunt fotograferen en snel hele series kunt maken. Dan in batch alle bestanden in één keer met bepaalde basis instellingen verwerken. Dus geen Picasa maar echt Nikon Capture NX2 en/of Photoshop gebruiken die mogelijkheden hebben om in batch te werken.

Bramsie

Bericht door Bramsie » vr mar 04 2011 4:14 pm

Misschien dat je hier http://www.tabletopstudio.com/HowTo_page.html wat aan hebt?
Succes Bramsie.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”