Nieuw objectief / Oud probleem / 50mm f:1.8AF-D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
george013

Re: Nieuw objectief / Oud probleem / 50mm f:1.8AF-D

Bericht door george013 » zo mar 06 2011 5:05 pm

D80 50mm/1.8 f22 1/25 Scherpstelle handmatig op oneindig
Afbeelding

Ben vergeten de foto'ste verkleinen. Krijg daarom geen exif te zien hier.
George

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mar 06 2011 5:13 pm

Misschien zit het inmiddels in mijn netvlies ingebrand, maar bij George's foto hierboven.. zie ik.. een klein blauw vlekje.. toch? Zo'n beetje in het midden. Vooral als ik hem bovenin mijn monitor van onderaf bekijk. Zegt ook wel iets over mijn monitor, maar toch!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 06 2011 5:16 pm

Hoewel het nauwelijks opvalt (nauwelijks een naam mag hebben), is de opname van George inderdaad niet helemaal 100% vrij van een spot.
Bij extreem bij elkaar trekken van de schuifjes van de uiterste punten van het "level"-gereedschap, is de spot beter zichtbaar te maken, maar viel me zonder die trucjes ook al op, zoals Eeuw ze ook heeft opgemerkt.
Met het trekken aan de levels blijven de door mij geteste objectieven ook dan vrij van een hotspot (heb die van f22 nagekeken).
De viezigheid van de sensor valt dan wel extreem door de mand. :shock:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mar 06 2011 5:31 pm

Ik moet toegeven dat ik tegenwoordig echt overal blauwe vlekken zie hoor!
Afbeelding

Sorry, geintje.. :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 06 2011 5:40 pm

Hoe komen die rotsen zo blauw, lijkt me geen natuurverschijnsel. :?

Maar terugkomend op je lenzen, heb je nog andere brandpunten die hotspots geven?

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » zo mar 06 2011 5:45 pm

Ik zie bij George ook een heel klein rondje in het midden van de laatste foto van hem.

Ga binnenkort ook maar eens testen, met de D3 en de D200. misschien is er verschil. Ben wel benieuwd eigenlijk.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mar 06 2011 5:51 pm

@Léon
Het is een kunstproject van een Belgische kunstenaar, Jean Verame, in Tafraoute, Marokko. In 1984 is er 18.000 liter verf op gesmeerd. Het is ongelooflijk gek om daar tussen te lopen. Er liggen daar twee geocaches, zo kwam ik daar terecht. Kijk goed op de foto, er staat een blauwe Mercedesbus voor. Dan krijg je een idee van de schaal.

Tot nu toe geen hotspots met andere objectieven. Het viel me het eerst op toen ik macro-opnames wilde maken met een 50 f:1.8 achterstevoren via een ring op mijn D200. Waarschijnlijk herinner je je die opnames nog. Even dacht ik dat ik de enige was die er last van had. Nu blijkt het vaker voor te komen, maar niet iedereen blijkt het op te merken. Tja, die hebben er dan ook geen last van.. :lol:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 06 2011 5:59 pm

Eeuw schreef:Kijk goed op de foto, er staat een blauwe Mercedesbus voor. Dan krijg je een idee van de schaal.
Jeminee, dat is zowat het kleinste blauwe vlekje. :shock: 8)
Eeuw schreef: Het viel me het eerst op toen ik macro-opnames wilde maken met een 50 f:1.8 achterstevoren via een ring op mijn D200. Waarschijnlijk herinner je je die opnames nog.
Als ik eerlijk mag zijn, ik herinner het me niet. :oops:

En met die lenzen. Ga je nu achter een andere 50mm aan? Die je nu hebt heeft wel erg veel spotwerking (op welke camera?).
Misschien zijn er nog andere gebruikers die een 50mm willen testen (50 AF-S, de 50/1.2 AIS, Sigma 50/1.4, Zeiss.....).

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mar 06 2011 6:14 pm

Léon Obers schreef: En met die lenzen. Ga je nu achter een andere 50mm aan?
Tsja, welke dan? Op PixelPeeper heb ik gezocht op een combi van 50mm en D7000. Dan proberen de tegenlichtopnamen eruit te filteren, maar dat leidt voorlopig niet tot iets zinnigs. Enerzijds wil ik wel iets goeds hebben en anderzijds wil ik niet zeuren zoals zovelen. Het gemak van autofocus wil ik niet missen, dan vallen de besten al af geloof ik :oops: Ik ben benieuwd of dit draadje ons naar een goede oplossing gaat brengen. In ieder geval wil ik mijn D7000 niet kwijt. Men mag het een amateurcamera vinden met veel tekortkomingen, ik heb nog nooit zo'n fijn toestel gehad. Ondanks mijn grote handen zelfs! Nu blijkt hij bij die ene lens zo af en toe een vlek te laten zien, tant pis. Ik moet voor wat dat betreft maar rekening houden met de omstandigheden en een ander objectief gebruiken voor dit soort opnames. Ik heb tenslotten nog een 16-85 van Nikon. Jammer genoeg nu in reparatie omdat ik hem over straat heb gedonderd. Ongelukje.. :cry: Maar wanneer ik hem terug heb ga ik natuurlijk meteen de hemel op de kiek zetten.

Ik heb vanochtend een hele reeks foto's gemaakt van een hondenshow. Binnen met erg beweeglijke beesten. Het is nog nooit eerder zo goed gelukt. D7000 met de inmiddels beruchte 50 f:1.8AF-D. Boven 2000 ISO geschoten en voor de fokker prima bruikbaar.
Om nou weer een andere 50mm ernaast te hebben, beetje kapitaalvernietiging eigenlijk. De 35 f:1.8 is wel een kanshebber. Ik wacht nu geduldig op het verloop van onze gezamenlijke test. De 35mm/D7000 op f:22. Die wil ik graag zien!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

george013

Bericht door george013 » zo mar 06 2011 7:14 pm

Ik zag het vlekje nu ook op mijn foto. Moet zeggen dat ik in ieder geval hem spontaan moet kunnen zien. Ben ik hem kwijt, ja, dan ben ik hem kwijt.

De vuile sensor ben ik mij al een tijdje van bewust. Ben er voor deze foto's mee bezig geweest. Krijg ze niet weggeblazen. Morgen een paar kwastjes halen.
George

edwin73

Bericht door edwin73 » zo mar 06 2011 7:57 pm

Hallo,

Ik heb hier een test gezien, van de nikkor 35mm af f2d,
daar wordt beweerd dat het desbetreffende objectief geen enkele infra-red hotspot heeft,
bij wat voor diafragma opening dan ook. citaat:"IR performance, No hot/spot at any aperture."

hier de link voor de review

http://www.momentcorp.com/review/nikon- ... mm-f2.html

hij is echter wel iets duurder dan de af-s 50 1.4G,
maar als je de test resultaten mag geloven dan zou je geen IR-hotspot probleem meer moeten hebben.

groet; edwin.

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo mar 06 2011 8:32 pm

vandaag met de blauwe lucht geprobeerd een vlek te krijgen maar het is niet gelukt met 1) de AF 50/1.4, 2) de AF-S 50/1.4G en 3) de AF-D 35/2 op een D700. En toch heb ik er ook wel last van gehad maar dan misschien met de D50. En ik heb m'n AI 50/1.4 nog niet geprobeerd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

george013

Bericht door george013 » zo mar 06 2011 8:42 pm

Laat zien dan.
George

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo mar 06 2011 9:43 pm

Zie hier:
Afbeelding
[url=http://www.flickr.coAfbeelding

Afbeelding
_HWK6615 by [url=http://www.flickr.com/people/23578649@N07/]hendgeld[/url

de belichting is wat verschillend omdat ik al wat pogingen had ondernomen een vlek te vinden.
De eerste foto is van de 35/2 AF-D, de tweede is van de AI 50/1.4 en de derde is van de AF-S 50/1.4G
Wat ik wel zie is dat de RAW-JPEG conversie (via CNX2, met VNX is het nog sterker) wat problemen geef bij dit soort egale vlakken, en er zijn twee stofjes op de sensor.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 07 2011 9:39 am

Een stuk helderder belichten levert misschien betere testresultaten op met meer kans op het spot fenomeen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”