Monopod advies gevraagd

Discussies over statieven
noodel

Monopod advies gevraagd

Bericht door noodel » ma mar 07 2011 1:30 pm

Na wat informeren met betrekking tot een goed objectief voor auto musea bezoeken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 8&p=419522 is mijn aangeraden om ook naar een monopod te kijken.

Ik heb geen ervaring in het gebruik van statieven, echter heb ik wel wat topics doorgelezen op het forum dus hoop dat ik de genoemde termen een beetje kan volgen :oops: .

Ik heb een Nikon d3100 met een 18-55 kit lens.

Eisen aan de monopod:
Moet er mee comfortabel kunnen fotograferen.
Het statief moet 'licht' en gemakkelijk mee te nemen zijn.

Budget:
Geen flauw idee, niet al te veel 50 euro max (mits dit realistisch is).

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Monopod advies gevraagd

Bericht door Ronald-D » ma mar 07 2011 1:35 pm

Misschien is dit wat? http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... zwart.html

Maar ik zou wel op de lengte letten van zo'n monopod, dat je wel makkelijk foto's kan maken, en niet elke keer 'gebukt' hoeft te staan bij het nemen van een foto.
Deze lijkt mij wat dat betreft wat aan de kleine kant, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Tel natuurlijk bij de hoogte van een monopod wel de hoogte van je camera op :wink:

Vergeet ook niet dat je er nog een monopodkop/balhoofd bij moet hebben, dus het geheel valt wel duurder uit.
Voor 50 euro iets compleet te krijgen zul je het denk ik op de tweede hands markt moeten zoeken.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » ma mar 07 2011 2:05 pm

Met alleen een monopod (met hulpstukken) kom je er niet. Je moet ook een kleine trap (zo'n kleine huishoudtrapje bijvoorbeeld) meenemen. Foto's van auto's worden veel beter als je ze vanaf een kleine verhoging maakt. En dat geeft ook weer andere eisen aan je monopod.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

noodel

Bericht door noodel » ma mar 07 2011 2:18 pm

Ik ga niet op een trapje staan of iets in die geest, wil gewoon een stabiele camera en dat is het.

Ik denk dat het handig is dat ik de monopod in hoogte kan laten variëren (bijvoorbeeld als je foto wilt maken van een onderdeel of lager gelegen auto.

Wat voor soort balhoofden kunnen jullie aanraden?

Als ik het goed gelezen heb, is er ook een soort schuif mechanisme, waarmee je de camera snel van de monopod kan afhalen en te hand kan nemen?

Blijkbaar is mijn budget niet haalbaar, kunnen jullie advies geven met in gedachte zoon laag mogelijk budget, dan kan ik kijken waar ik op uitkom.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di mar 08 2011 12:17 am

Geen balhoofd op een monopoot, ga dan voor zoiets: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... d-kop.html
(Uitgezocht op prijs en niet op kwaliteit, hoewel die redelijk is.)
En als je qua ooghoogte dan niet boven de 1.65m uitkomt, is dit een redelijk statief: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... zwart.html
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

noodel

Bericht door noodel » di mar 08 2011 9:24 am

Ik ben ongeveer 1.80 denk ik.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di mar 08 2011 12:12 pm

Ga dan voor zoiets: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nopod.html (advies voor de kop blijft gelijk)
Je kunt natuurlijk ook zelf rondkijken.
Hier: http://www.fotokonijnenberg.nl/productl ... &items=100 staan een heleboel monopods en een heleboel prijzen. En er zijn nog wel meer winkels.

noodel

Bericht door noodel » di mar 08 2011 12:32 pm

Had de website inderdaad al bekeken, gezien er zo vaak naar gelinkt wordt.

Maar weet niet goed waar ik op moet letten dus vandaar ook het advies. De kop is inderdaad wel een goede. En het snel ontkoppeling mechanisme is inderdaad wat ik bedoelde en dat zit er ook op.

Maar wellicht dat er nog mensen zijn die ervaring hebben met een kop of monopod en daarop een advies willen geven.

ijzig

Bericht door ijzig » di mar 08 2011 2:19 pm

Ik heb zelf de 680 + de 234RC en dit werkt echt stabiel.

Ik gebruik deze pod ook als ik met mijn d300 + 80-400 vr lens op pad ga.

Arno P

Bericht door Arno P » ma mar 21 2011 8:37 pm

Moet je nog ergens speciaal op letten bij de aanschaf van een monopod? Ik ben even het topic aan het meekijken aangezien een monopod wel handig lijkt in tegenstelling tot iedere keer het gitzo statief en 500mm mee te slepen...

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di mar 22 2011 12:50 am

Arno P schreef:Moet je nog ergens speciaal op letten bij de aanschaf van een monopod? Ik ben even het topic aan het meekijken aangezien een monopod wel handig lijkt in tegenstelling tot iedere keer het gitzo statief en 500mm mee te slepen...
Als je met die 500mm een van de twee recente AFS 500/4 modellen bedoelt, dan kon een monopod nog wel tegenvallen. Ik denk dat 4kg plus camera onhandelbaar genoeg is. Een lens van 6kg is in elk geval helemaal niet meer te doen op één been.

Waar je op moet letten? Lengte, draagvermogen en gewicht.

Arno P

Bericht door Arno P » di mar 22 2011 8:35 am

Roelof schreef:
Arno P schreef:Moet je nog ergens speciaal op letten bij de aanschaf van een monopod? Ik ben even het topic aan het meekijken aangezien een monopod wel handig lijkt in tegenstelling tot iedere keer het gitzo statief en 500mm mee te slepen...
Als je met die 500mm een van de twee recente AFS 500/4 modellen bedoelt, dan kon een monopod nog wel tegenvallen. Ik denk dat 4kg plus camera onhandelbaar genoeg is. Een lens van 6kg is in elk geval helemaal niet meer te doen op één been.

Waar je op moet letten? Lengte, draagvermogen en gewicht.
Hm, ook niet een 18kg variant van Gitzo?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di mar 22 2011 9:46 am

Arno P schreef:Hm, ook niet een 18kg variant van Gitzo?
't Is niet dat de monopod de combinatie niet kan dragen, maar het wordt zo akelig topzwaar. Je moet de monopod dan bij de kop vasthouden en dat beviel mij niet.
Maar ik realiseer me nu dat jij het over een vast brandpunt hebt en mijn ervaringen waren met een zoom. Ik kwam dus een hand tekort (camera, statief, zoomring) terwijl maar twee handen nodig hebt (camera en statief), tenzij je veel op manual focus doet.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 22 2011 9:47 am

Het één-been statief (monopod). Dit soort statieven heeft slechts één been en geeft daarom enige ondersteuning aan de camera en objectief. Je ziet ze de professionals gebruiken op een voetbalveld. De fotografen hebben veelal een camera van rond de kilo en daarop een objectief met aanmerkelijk meer gewicht dan die éne kilo. En omdat nu twee keer drie kwartier in je hand te houden, dat is veel te zwaar. Op zo'n moment is een mono een prettige ondersteuning en helpt het daadwerkelijk de camera stabiel te houden. Een voordeel van een éénbeen statief is dat de camera en objectief ook wendbaar is. Op een gewoon statief is dat veel minder. Ook in een dierentuin, als de dieren op je zitten te wachten, kan een éénbeen net iets meer gemak betekenen, of net een iets langzamere sluitertijd. In de natuur moet jij wachten tot het dier aan je gewend is, tot het gaat drinken, tot het z'n nest uit vliegt. Dat wachten lukt nooit met een éénbeen, tenzij je dat ding in een betonblok plaatst.

Een éénbeen statief is lichter dan een 3-poot en geeft je camera wel extra stabiliteit, maar je hebt niet de mogelijkheden van een echt statief. Een éénbeen statief is ook handig om over een mensenmassa heen foto's te maken. De camera bedien je dan met de afstandsbediening.

Ga wel voor een éénbeen statief met een balhoofd. Dan kun je ook foto’s van jezelf maken. Of je kunt op plekken fotograferen waar je anders niet bij kunt komen.

Verkijk je niet op de draagkracht van een éénbeen. Ga eens uit van een 7,5 kilo. Dat weegt een camera en een lange telelens van geen meter. Maar als ik zelf zo iets doe, dan merk ik dat er meer gewicht op het statief terecht komt. Het gewicht van m’n armen telt ook mee en het gevolg is dat het statief in zakt. Als een statief niet je ooghoogte haalt, dan leun je er een beetje op. Op de 2010 Photokina bij meerdere merken een testje gedaan en alle statieven met een eenvoudige klem om de de poten vast te zetten, zakken dan in elkaar. Alle statieven met een ring (draaisluiting) om de poten vast te zetten, zakten niet in.

Daar waar ik bij de gewone statieven steeds wijs naar “groot en zwaar” gaat dat voor een monopod niet op. Stabiliteit en trillingsonderdrukking zijn vrijwel niet van belang voor een éénbeen statief.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » di mar 22 2011 9:57 am

Helaas heeft Dhr. Braakhuis hier volgens mij simpelweg een standaardstukje gekopieerd en geplakt en is dit niet bepaald op maat.. Zo zie ik niet in wat het stukje over de natuur hier zegt (nog maar afgezien van het feit dat dit niet bepaald klopt).

Ik kan je afraden om een balhoofd te nemen. Het enige waarvoor dat nuttig kan zien is om je camera in een verticale positie te draaien wat bij een kantelkop (volgens mij heet dat zo?) niet zo makkelijk gaat.
Een kantelkopje lijkt mij voor jou wensen een prima kop en geeft volgens mij veel meer rust en gebruiksgemak dan een balhoofd. Je hebt met een monopod geen super stabiel platform, je monopod zal wat bewegen. Een balhoofd daarop lijkt mij veel te flexibel worden.

Daarnaast kan je met een kantelkop ook prima foto's van jezelf maken. Ik zie niet in waarom je daarvoor persé een balhoofd moet hebben...

Een statief die je ooghoogte niet haalt ga je inderdaad op leunen. Maar volgens mij koop je dan gewoon het verkeerde statief.. Koop er eentje (is ook al gezegd) die lang genoeg is, veel beter voor je rug en je hoeft ook niet op je statief te gaan hangen ;)

Voor de keuze van een bepaald statief met een bepaald systeem kan je het beste eens naar een van de grotere fotospeciaalzaken gaan. Ze hebben daar vaak een behoorlijk assortiment en ook het personeel dat je met plezier de verschillende opties laat zien. Probeer de verschillende sluitingen uit, kijk naar wat je prettig vindt werken en kijk goed naar de hoogte. Uit eigen ervaring iets kopen werkt vaak beter dan dat je af gaat op de ervaringen van een ander ;)

BTW, als je even goed in de post van Hans Braakhuis leest zie je dat hij zichzelf tegenspreekt. Eerst heeft hij het over een lichter alternatief voor een driepoot dat stabiliteit biedt en daarna beweert hij dat stabiliteit vrijwel van geen belang zijn.. Beetje apart moet ik zeggen..

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”