F-- Fout melding

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Pixelke

Re: F-- Fout melding

Bericht door Pixelke » do aug 12 2010 8:34 pm

Ja, met mijn 50mm 1.8D lens heb ik dit probleem nog niet gehad. Heeft een metalen vatting. En ik moet duidelijk meer kracht zetten om deze lens op de body te draaien. Merkelijk minder speling dan de 18-105VR.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » do aug 12 2010 10:14 pm

vhsdown schreef:
gongon schreef:Toch zou ik die oplossing niet gebruiken. Zou het liever doen zoals Tom zegt, ontgrendelknopje indrukken en objectief dan losdraaien en weer vastdraaien.
bij mij ook dezelfde ervaring met de 18-135mm. dus ontgrendelknopje indrukken en objectief dan losdraaien en weer vastdraaien.
of objectief vervangen door een echt objectief :huh:

Elk objectief is toch een echt objectief.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Pixelke

Bericht door Pixelke » za aug 14 2010 9:42 am

Nu we het toch over objectieven hebben... Wat ik me afvraag, om een objectief vast te draaien, moet je daarvoor het ontgrendelingsknopje ingedrukt houden, of hoeft dit niet?? Wat is het beste voor de camera? (want ik wil nu laaang plezier van mijn D90).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 14 2010 10:46 am

Het hoeft niet, je kunt door de veerdruk van het vergrendelingsstiftje heen makkelijk een lens op de camera zetten, en draaien tot die vastklikt. Tijdens het draaien drukt het stiftje dan tegen de flens van de lensbajonet totdat die in het slot valt. Maar zoals alles met slepend contact met een zekere weerstand, gaat dat wel slijten / strepen trekken.

Met een beetje indrukken van de ontgrendelingsknop om de veerkracht te ontlasten, zal het wellicht minder zichtbaar slijten. Ook niet met een ferme slag je lenzen draaien, zodat de pen met een klap en zijdelingse kracht in het slot valt, want dan lubbert het sleufje waar het pennetje invalt makkelijker uit. Doe het rustig met beleid.

Het zijn allemaal zulke logische zaken om te bedenken hoe je het langste zorgeloos plezier van je spullen kunt hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Hessel » di mar 08 2011 9:45 pm

Een paar keer het objectief ontgrendelen en vergrendelen werkte ook voor mij prima.
Probleem ontstond met mijn D80 die ik al jaren gebruik toen er een nieuw objectief op kwam.

Hessel

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo mar 09 2011 8:37 am

Let even op de datum.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”