Eeuw schreef:@Léon,
ik sta d'r van te kijken omdat het de eerste keer is dat ik hoor dat dit bij een D700 ook voorkomt. Heeft men dit dan tot nu ontkent, of heb ik niet op zitten letten.
Maakt niet uit natuurlijk, maar het is toch zo langzamerhand wijder verbreid dan ik dacht.
Er zijn alleen eerder in de draad geen testen met een D700 getoond, maar het is nergens ontkent.
Eeuw schreef:
Van andere merken weet ik zo goed als niks, maar komt het daar niet voor? Mijn Google searches leveren niks op in ieder geval.
Andere merken kampen met dezelfde problematiek hoor, maak je daar maar geen illusies over.
Eeuw schreef:
Jammer genoeg heb ik geen UV filter, maar wanneer het bij sommige objectieven zich heel duidelijk openbaart bij UV-fotografie, zou ik dan juist gebaat kunnen zijn bij het wegfilteren van een deel van dat licht? Het valt me sowieso op dat boven de 1000 meter alles wat ver weg is nogal behoorlijk blauw wordt. En dat terwijl ik me heb laten vertellen dat bij digitale fotografie een UV-filter overbodig zou zijn omdat die net voor de sensor zou zitten. Dan zou die blauw spot ook misschien wel weggefilterd kunnen worden. Wat is waar?
Hot-spot openbaart zich met name bij
infrarood fotografie. Dat is aan de andere kant van het spectrum als UV.
Maar ikzelf heb ook voorbeelden gezien bij UV, waarbij een mate van hotspot een opname ook daar beïnvloede.
Dus het lijkt erop dat een hotspot een probleem is voor het complete spectrum.
De meeste objectieven houden zelf al een mate van UV tegen. Vandaar dat voor UV-fotografie specifiek naar objectieven gezocht wordt om de beste doorlaatbaarheid voor UV te hebben. Objectieven die net wat andere glassoorten gebruiken (speciale UV-objectieven, maar ook bijv. EL Nikkor vergrotingslenzen staan erom bekend), of objectieven die slechts een enkele coating hebben (Nikkor E 100mm/2.8 staat bekend als goed UV-lensje). Verder wordt dikwijls ook nog het anti-aliasing filter van een sensor weggenomen. (Het ene model camera leent zich standaard beter voor UV-fotografie als het andere model).
Die blauwe spot die je ziet is geen UV licht, maar de weergave van de blauwe lucht, als grootste onderdeel van licht in je opname.
Boven 1000 meter is in de verte het zichtbare licht ook nogal wat blauwig. Als dat het niet is, en op je opname wel, is het meestal vooral een kwestie van verkeerde witbalans.