Nieuw objectief / Oud probleem / 50mm f:1.8AF-D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Tobias

Re: Nieuw objectief / Oud probleem / 50mm f:1.8AF-D

Bericht door Tobias » vr mar 11 2011 11:32 am

Zojuist met een d300 en een 85mm f2 (+- 30 jaar oud) op F22 een aantal opnames gemaakt van de blauwe hemel maar geen hotspot. Met de 35mm f2 op f16 van dezelfde leeftijd eveneens geen hotspot. De oudjes doen het weer best :wink:

Wel wat stofjes. Straks even de artic butterfly eroverheen. Slecht teken stof in je camera :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr mar 11 2011 11:38 am

Tobias schreef:@Leon
Het is de bedoeling dat ik ga filmen met een dslr. Heb ik er dan minder last van?
Met een beetje logisch nadenken zal er geen verschil zijn met wat je tegenkomt bij fotografie. :wink:
Tenslotte blijven de hardware eigenschappen van lens en camera hetzelfde onder die twee verschillende gebruiksmodes.
Alleen in het ene geval neem je losse opnamen die je als losse foto's bekijkt, in het andere geval vele opnamen achter elkaar als filmpje aan elkaar geplakt. Maar ja, het kan per model camera dus wel verschillend zijn zoals we dat hier met testen van verschillende camera's hebben gezien. De D700 schijnt daarbij minder gevoelig voor een hotspot te zijn dan een D50. Mogelijk zit hem dat ook in een verschil in de samenstelling van onderdelen voor de sensor. De D50 heeft bijv. geen sensor cleaning, de D700 wel. Er zit dan een vibratie laag voor de sensor.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr mar 11 2011 11:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr mar 11 2011 11:45 am

Ik moet wel zeggen dat de spot bij filmen veel meer in het oog springt dan bij fotografie. De spot blijft op min of meer dezelfde plek staan terwijl de rest van het beeld beweegt (normaal gesproken) en dat valt echt op.
Ik heb het filmpje niet bewaard en kan het daarom natuurlijk ook niet laten zien :wink2:
Als mijn bezoek vertrokken is zal ik proberen het te reproduceren. (niet het bezoek, maar het filmpje he)
wordt vervolgd...
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mar 11 2011 11:59 am

Ik denk dat het daarbij ook heel erg aan de omstandigheden ligt hoe je filmt.
Film je vanaf een vast punt (op statief) zal het inderdaad meer opvallen.
Film je in een actieve beweging waarbij opnamestandpunten en richting veranderen en daarbij dus omstandigheden om een hotspot te doen onstaan, zal een hotspot mogelijk slechts kort in beeld zijn. De aandacht bij film ligt daarbij meer in het achterliggende beeldverhaal dan op detailniveau van het expliciete beeld.

Maar het blijft in ieder geval een punt van bijzondere aandacht bij de keus van objectieven (en camera).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » zo jan 01 2012 1:04 pm

Afgelopen donderdag heb ik de 50 mm 1.8D gekocht. Ik had dit draadje al gelezen, maar ik dacht, naief, dat het toch wel mee zou vallen. Vrijdag wat foto's gemaakt en de blauwe vlek was gelijk te zien. Dus zaterdag meteen teruggebracht en ingeruild voor een 35 mm 1.8G DX. In de winkel de proef ook herhaald zodat ze het ook konden zien. Diafragmeer naar F18 en neem een foto van een A4tje vanaf 20cm en de blauwe vlek is duidelijk te zien op mijn D300. Ze waren verbaasd maar de blauwe vlek was erg duidelijk.

Dank dus voor het hier kenbaar maken van dit fenomeen waardoor ik er direct op gelet heb. Over de 35 1.8 ben ik na de eerste avond schieten bij bestaand licht wel heel tevreden!

Gr.
Reinder
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo jan 01 2012 2:00 pm

Vind dit toch echt vreemd heb zo lang dit draad je er is al van alles geprobeert met diverse 50 mm af -d lenzen, m f lenzen 50mm ai en ais
35 MM 1.2 D en diverse andere primes tot 135mm toe.
Op diverse diafragma ook 16 -en 22 gedaan alles in raw.
ZO JUIST het nogmaals gedaan op a4, nee ook in een heldere blauwe lucht in de zomer ging het niet.
Maar ja ben maar een eenvoudige amateur

Om deze geest verschijning te zien ik krijg het niet voor elkaar .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”