8 of 16 bits heeft niets met de grootte van afdrukken te maken maar met de verdeling van het aantal mogelijke kleurtinten en helderheden van elk individueel RGB pixeltje van een beeld. Als je foto er al redelijk goed uitziet direct vanuit de camera, kun je wel in 8 bits werken. Maar zo gauw je wat grotere aanpassingen in helderheid, contrast e.d. gaat uitvoeren, gaat het al gauw een groter verschil uitmaken met werken in 8 of 16 bit. Met name zie je dat terug in verlopende tinten.sdbfotografie schreef:Je kan ook voor 8 bits verwerking gaan. De meeste zien dat niet en je plaatjes worden net zo mooi. 16 bits is meer voor hdr en groot formaat afdrukken (dus niet voor een A3 of zo).
Probleem bij mijn Macbook Pro (early 2008) is, dat mijn Macbook Pro met 4gb RAM niet verder meer uit te breiden is, aangezien deze geen 2 x 4 gb DDR2 strips aan kan.tpas schreef:Ik heb ook een Macbook Pro en ervaarde bij gebruik van Lightroom in combinatie met Photoshop ook dat het erg traag werkt naarmate je langr bezig bent. Daarom heb ik het geheugen van mijn Macbook opgehoogd naar 8Gb (kosten: rond 85 euro, als je het zelf kan monteren). Heb nu GEEN last meer van performanceproblemen.
Lijkt mij persoonlijk een beter optie dan de mooie hoge resolutie van je D7000 niet gebruiken.....
Léon Obers schreef:8 of 16 bits heeft niets met de grootte van afdrukken te maken maar met de verdeling van het aantal mogelijke kleurtinten en helderheden van elk individueel RGB pixeltje van een beeld. Als je foto er al redelijk goed uitziet direct vanuit de camera, kun je wel in 8 bits werken. Maar zo gauw je wat grotere aanpassingen in helderheid, contrast e.d. gaat uitvoeren, gaat het al gauw een groter verschil uitmaken met werken in 8 of 16 bit. Met name zie je dat terug in verlopende tinten.sdbfotografie schreef:Je kan ook voor 8 bits verwerking gaan. De meeste zien dat niet en je plaatjes worden net zo mooi. 16 bits is meer voor hdr en groot formaat afdrukken (dus niet voor een A3 of zo).
Niet kloppend verlopende tinten (banding) en posterisatie achtige tinten zie je op elk formaat, zelfs op web-formaat.sdbfotografie schreef: Klopt is ook waar, maar die verlopende tinten zie je dus niet op wat kleiner formaat, dat bedoel ik eigenlijk.
Wat jij wilLéon Obers schreef:Niet kloppend verlopende tinten (banding) en posterisatie achtige tinten zie je op elk formaat, zelfs op web-formaat.sdbfotografie schreef: Klopt is ook waar, maar die verlopende tinten zie je dus niet op wat kleiner formaat, dat bedoel ik eigenlijk.