gefeliciteerd met je Acer .. flip, tja zat er al langer op te azen maar wil ook nog op vakantie !!flitslicht schreef:Toevallig gisteren een netbookje gekoch voor fotografie, de Acer D255, maar net te laat voor de TS. Toch maar een mini-review. Mijn dochter heeft namelijk binnenkort een wat serieuzere laptop nodig ivm studie en ik heb haar mijn full-fledged Dell laptop gedoneerd. Samen met twee camera's werd het me gewoon te zwaar om de Dell steeds mee te zeulen en ben nu van ca 3 kg naar 1,25 kg gegaan. Dat scheelt! Bovendien is de accuduur van 4 uur naar 8 uur gestegen, dwz als je er niet teveel mee doet, anders gaan de accu's natuurlijk minder lang mee![]()
Het computertje heeft de nieuwste Atom N550 aan boord, die twee fysieke kernen heeft en hyperthreading, zodat je in Taakbeheer vier processoren ziet. Opslag is lekker ruim met een 250GB schijfje.
Meteen even Camera Control Pro erop gezet en dat viel niet tegen. Het werkt wel iets langzamer dan met mijn Dell, ik wacht nu twee seconden ipv één voor er een foto op het scherm staat maar het is nog wel werkbaar. Het scherm is natuurlijk wat kleiner maar de belangrijke dingen zijn nog te zien en te doen. Live View via de computer wordt een beetje schokkerig (was met de Dell 'stroperig') maar is ook nog net werkbaar.
Met CaptureNX2 een foto bewerken is mogelijk al zit je wel echt even te wachten na iedere bewerking, dus meer voor noodgevallen. Serieus fotobewerken op een netbook was toch al niet mijn uitgangspunt natuurlijk. Met ViewNX2 door foto's bladeren gaat prima. Photoshop heb ik er nog niet opgezet, maar mijn vermoeden is dat het voor incidentele simpele bewerkingen wel te gebruiken is.
Calibreren van het scherm was lastig, omdat de software van XRite een vaste windowgrootte gebruikt waardoor de besturingsknoppen buiten het gebied van het fysieke netbookschermpje vallen zodat je ze niet met de muis kan bereiken. Met een externe monitor aangekoppeld om de knoppen te bereiken en door vervolgens vlak voor de calibratie dat scherm er weer uit te rukken is het toch nog gelukt.
De 1GB wil ik naar 2GB brengen maar de module die ik daarvoor heb gekocht lijkt niet te werken. Vreemd. Verder zit erover te denken de HD te vervangen voor een SSD zodat de vertragingen van de harde schijf wegvallen, maar dat is nogal kostbaar.
Al met al niet ontevreden. Het is voor mijn doel net werkbaar qua snelheid al had ik liever wat meer pit gehad. Het verschil in gewicht met een reguliere laptop is echter belangrijker, want ik moet serieus aan mijn rug denken. Ik heb ook nog naar meer state-of-the art vederlichte oplossingen gekeken maar die vond ik te duur voor het gebruik dat ik er van maak.
dus op MP maar gezocht naar een netboekje . heb goede ervaringen met compaq .
uiteraard wil ik wel zien draaien .. ook op de accu.
de afspraak staat voor morgen namiddag .
ik hou jullie op de hoogte .. :mrgreen: