Aankoop D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Chicco

Re: Aankoop D7000

Bericht door Chicco » di apr 05 2011 4:10 pm

Hoi Ronald-D
Bedankt voor deze reactie....ik neem niks persoonlijk op hoor....en de reden dat ik dit topic gestart ben is om aan te tonen dat er wel meer mensen met dit probleem zaten of nog zitten....de D7000 zal ongetwijfelt wel een goede camera zijn maar dat is de D90 ook nog steeds...ik werd soms afgeschoten als zageman en beginneling enz....heb zelf boze mails :evil: gekregen van mensen die zeiden dat ik zot :roll: was enz.. enz...ook op dit forum en het Belgische digital maar no hard feelings zunne...er zijn er ook een pak die me mails stuurden dat ze hetzelfde probleem hebben maar niemand ermee durfden te confronteren....ik denk nog steeds dat de D7000 meer tijd en instelling nodig heeft alsook nabewerking dan een bv D80 of D90. En die Diffractie is wel degelijk een minpunt van de D7000....iemand bij ons in de club heeft een D300s en heeft voor zijn zoon een D7000 gekocht omdat deze altijd zijn D300s gebruikte....hij vind de D7000 een goede camera maar zijn D300s overtreft hij niet zei hij...moest hij moeten kiezen zou hij de D300S houden....en dit zeiden zowel hij als zijn zoon...dus zal er toch wel ergens iets van aan zijn....enfin ik vind dit topic ook wel goed want heb al veel tips opgedaan qua belichting enz....en er zitten verdomd veel technisch sterke fotografen hier op het forum...

Grtz

Chicco

Tobias

Bericht door Tobias » di apr 05 2011 4:36 pm

Léon Obers schreef:
Tobias schreef: Dat na F16 de scherpte afneemt bij een dslr/slr hangt ook samen met het type objectief. Bij een symmetrisch objectief speelt dit beduidend minder dan bij een asymmetrische constructie. Bij groot formaat is het te verwaarlozen en kan je makkelijk tot f45 zonder (werk)merkbaar verlies.
Zo simpel als jij het je voorstelt zit het toch echt niet.
Ook bij grootformaat objectieven speelt diffractie een rol, in dezelfde mate. Alleen is de algehele "onscherpte" en de verstrooiing in een relatief dikke vlakfilm al zodanig groot, dat je die diffractie daar niet zo snel opmerkt. Niet anders als je een digitale camera met lage pixeldensiteit zou gebruiken. Daar valt het ook pas later op. Gebruik je die lenzen in combinatie met een digitale reflex (of met een digitale achterwand) met hun hoge pixeldensiteit kun je ook die lenzen niet meer als zodanig ver diafragmeren.
Ik schrijf nergens dat er geen sprake is van diffractie. Wel dat het éne type er meer last van heeft dan het andere en dat het nauwelijks een rol speelt bij groot formaat om tot werkbare resultaten te komen. Daar gaat het tenslotte om en zo simpel zie ik het gelukkig.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 05 2011 5:37 pm

Tobias schreef: Ik schrijf nergens dat er geen sprake is van diffractie. Wel dat het éne type er meer last van heeft dan het andere en dat het nauwelijks een rol speelt bij groot formaat om tot werkbare resultaten te komen. Daar gaat het tenslotte om en zo simpel zie ik het gelukkig.
Dat werkbaar moet je inderdaad wel zien in relatie tot het materiaal wat je gebruikt.
Zoals gesteld is de specifieke scherpte door verstrooiing in het vlakfilm materiaal en de algemene weergave met zo'n groot opnameformaat per vierkante centimeter beeld bekeken relatief zodanig "laag", dat het minder snel opvalt, vergelijkbaar met een "erg lage pixeldensiteit" als je dat digitaal zou doortrekken.

Mijn ervaring ook bij vlakfilm was dat het resultaat bij diafragma f45 toch echt behoorlijk aan scherpte had ingeboet door diffractie tegenover grotere diafragma-openingen. Die waarde was echt een uiterste noodgreep, kon je beter niet gebruiken.
Wat bij grootformaat meestal meespeelde was de balans tussen absolute scherpte en scherptediepte. Iets wat je eveneens tegenkomt als je met "kleinbeeld" (of digitale reflex) macro-opnamen gaat maken. Enerzijds kom je daarbij bijna altijd scherptediepte te kort, anderzijds bij het te ver diafragmeren gaat diffractie een te grote rol spelen. Temeer daar de effectieve diafragmawaarde bij macro een kleinere opening geeft dan de nominale waarde die je op de lens instelt als gevolg van de "balguitrek".

In hoeverre symmetrische lensontwerpen nog een rol spelen in betere waarden voor diffractie zou ik niet weten, maar praktisch gezien met enkele lenzen die ikzelf heb geprobeerd in combinatie met de Nikon D700 heb ik daar geen aanwijzingen voor gevonden dat het zo zou zijn. Bij dezelfde diafragmawaarde vallen ze allemaal ongeveer in gelijke mate terug in kwaliteit door diffractie. Hooguit is de ene lens bij de "start openingen" (volle opening en 1 stop gediafragmeerd) beter als bij de andere lens.

Nu zijn het net niet 100% werkelijk exact symmetrische lens-ontwerpen die ik daarbij heb geprobeerd. Puur op de keper beschouwd zit er nog net een minimaal verschil met voor- en achterkant. (Rodenstock Sironar-N 150mm/5.6 als normaal grootformaat lens en diverse grootformaat vergrotings- en reproductielenzen tot 210mm).

Ik heb nog wel een Rodenstock APO-Ronar 480mm liggen die werkelijk wel exact 100% symmetrisch is. Maar die heb ik nog niet als zodanig kunnen uitproberen. Maar gezien de andere lenzen die bijna 100% symmetrisch zijn maar net niet exact helemaal, verwacht ik niet dat het resultaat ineens zo totaal anders zal zijn. Ik ken ook geen bronnen die aangeven dat diffractie bij symmetrische lenzen beter zou zijn (Rodenstock en Schneider reppen er met geen woord over). Als jij die wel kent ben ik daar reuze benieuwd naar.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di apr 05 2011 7:56 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » di apr 05 2011 5:48 pm

CedricV schreef:
JeroenS schreef: Heb ondertussen heel wat gezien, gelezen ook op dit forum, en begrijp wat meer over de scherpte wat betreft de D7000. Lenzen zijn heel belangrijk...
En niet iedereen met een D7000 heeft lenzen die de kwaliteit van de D7000 eruit haalt begrijp ik. En zo is er nog wel meer geschreven over wel of niet goede opnamen met de D7000 welke - voor zover ik nu heb kunnen achterhalen - veelal bij de fotografen in kwestie schijnen te liggen.
Afbeeldingen hier stemmen mij gerust wat de D7000 betreft. Ook eigen opnamen zijn naar mijn idee prima in orde - gelukkig :) .
Das jammer dat je hem niet weg wil doen :D
Nee, ben blij te horen dat je gerust bent. Ik ben er van overtuigd dat de D7000 in staat is goeie foto's te trekken, maar ik denk dat de leercurve niet voor iedereen is weggelegd. Waarmee ik niemand wil beledigen want iedereen is vrij om zijn hobby op zijn manier uit te oefenen , maar als er getwijfeld wordt aan de mogelijkheden van de D7000 wil ik toch even die twijfel proberen te doen verdwijnen. :wink2:
Wegdoen, waaaaahh.. (voor nu niet dan..).
Foto's met een Praktica LTL3 of 5 - die heb ik niet meer.... in het algemeen is het (het beeldresultaat) er zo op vooruit gegaan!
Maar zeker heb je gelijk... kennis van de camera zelf is iets wat belangrijk is geworden, nog los van allerhande 'randkennis'.
Maar fotografen moeten het nog altijd zelf doen.. met vooral die andere hersenhelft :) Van links naar rechts.

Ik las ergens dat (ook) de AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G van Nikkor niet van voldoende kwaliteit is voor de D7000...
Maar het is niet verkeerd om goed glaswerk op een dergelijke of degelijke (niet alleen de D7000 overigens) camera te hebben.
Mag ik nog even doorsparen..

Groet, Jeroen

-edits waren enkel letters-

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di apr 05 2011 8:49 pm

Uit de info over de D5100:
- De sensor is dezelfde als die van de D7000

gaan we nu ditzelfde draadje herhalen over de D5100? :huh:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di apr 05 2011 9:11 pm

henkk schreef:Uit de info over de D5100:

Als jij dat per-sé wil.... :|
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

george013

Bericht door george013 » di apr 05 2011 9:22 pm

Wordt afwachten.
Opnieuw valt het begrip van leercurve, leren hoe met deze camera om te gaan. Wat is het wat je leert in dat proces wat je niet met andere camera's hebt? Breng dat eens onder woorden, verklaar waar de verschillen in zitten. Dat zijn de dingen die gevraagd worden, die de al dan niet moeilijkheden met deze camera zichtbaar maken.
Ik ben nog geen stuk wijzer geworden over deze camera.
George

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » wo apr 06 2011 5:56 pm

Eeuw schreef:
henkk schreef:Uit de info over de D5100:

Als jij dat per-sé wil.... :|
En over een jaar of twee kunnen we weer terug naar de D7000 serie. Dan wordt het vast de D7100.. :mrgreen:
http://www.dentonimages.com/rumors.php? ... ikon_D7100" onclick="window.open(this.href);return false;

CedricV

Bericht door CedricV » do apr 07 2011 10:31 am

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 07 2011 11:23 am

Die lijken me scherp zat! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 07 2011 11:37 am

CedricV schreef:[en een lensje dat tweedehands mij 275Euro heeft gekost.
...
Ik vertel voorlopig nog niet welke lens het is
Misschien een Nikkor 105/2.5 AIS of een Nikkor 85/1.8 AF ???
Tamron of Sigma macro rond de 90-100mm zou ook nog kunnen.

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » do apr 07 2011 11:41 am

Léon Obers schreef:
...
Aan de exif te zien een 17-70 2.8/4?....... alleen welk merk?
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 07 2011 11:48 am

Ben ik benieuwd welke EXIF viever dat jij gebruikt. Die van mij (Photo ME) laat niks zien.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 07 2011 11:51 am

Ronald-D schreef:
Léon Obers schreef:
...
Aan de exif te zien een 17-70 2.8/4?....... alleen welk merk?
Dat moet dan wel een Sigma zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » do apr 07 2011 11:55 am

Léon Obers schreef:Ben ik benieuwd welke EXIF viever dat jij gebruikt. Die van mij (Photo ME) laat niks zien.
ehm..... als ik op de originele foto klik (niet de crop), dan zie ik dit in de exifviewer die geopend word.....Jeffrey's exif viewer?
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”