85mm 1.4 - Paarden

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

85mm 1.4 - Paarden

Bericht door Sharkey » do apr 14 2011 1:20 pm

Hieronder de eerste stapjes tezamen met mijn 85mm 1.4.
Voor mij ook de eerste keer dat ik zo'n DOF lens in mijn handen heb. Ik weet dat ik nog een lange leerweg te gaan heb, maar toch . . .

Graag zou ik, ongezouten, willen weten wat er (eventueel) goed aan is en wat er (vreselijk) fout aan is. :wink2:
Alvast bedankt!!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

JeroenR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: 85mm 1.4 - Paarden

Bericht door JeroenR » do apr 14 2011 2:11 pm

Je had ze van mij nog wat meer mogen verscherpen. Jammer van die grauwe luchten.

Mijn favoriet: foto 2
Foto 1 is door het hoge gras te onrustig vind ik.
D800 | 35mm 1.4G | 50mm 1.4G | 85mm 1.4G | 24-70mm 2.8 | 70-200mm 2.8 VRII | SB-910 | SB-600

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 14 2011 2:27 pm

De perspectivische verkorting / gedrongenheid van een langer brandpunt pakt in foto 3 IMO minder fraai uit.
Maar ga lekker verder spelen. Zoals je merkt kun je wel mooi je onderwerp isoleren van de omgeving.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do apr 14 2011 3:04 pm

JeroenR schreef:Je had ze van mij nog wat meer mogen verscherpen. Jammer van die grauwe luchten....
Het was inderdaad vanmorgen vroeg, weinig vrolijks te beleven in de lucht.
Ik heb ze al wel verscherpt. Denk dat het meer het geval is van scherpstel punt niet helemaal op de juiste plek met die iele DOF :?
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Deavit

Bericht door Deavit » do apr 14 2011 3:10 pm

Kwam foto 4 zo uit de camera , of is hij nog later bewerkt? Zie namelijk rare blauwe randen.

JacTrum
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do apr 14 2011 6:33 pm

Als 1 een ontmoeting van spionnen, of een stiekem gefotografeerde vrijpartij was geweest had ik begrepen waarom je zo in het gras verscholen hebt gelegen :-) Dus 1 vind ik minder geslaagd. Bij foto 3 is het lijf van het paard door de telewerking te compact afgebeeld. Opvallend trouwens dat die werking al zo groot is bij 85 mm. Verder ben je weer aardig aan de gang geweest met je nieuwe 85 mm. Je gaat ons ongetwijfeld vaker verrassen met resultaten van dat objectief en dat mag! :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 14 2011 6:39 pm

Deavit schreef:Kwam foto 4 zo uit de camera , of is hij nog later bewerkt? Zie namelijk rare blauwe randen.
Het blauwe kanaal clipt wat. Ietsje onderbelichten (of de RAW in de convertor iets terughalen), is het effect wellicht over.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » do apr 14 2011 6:46 pm

Ik heb ze al wel verscherpt. Denk dat het meer het geval is van scherpstel punt niet helemaal op de juiste plek met die iele DOF :?[/quote]

Scherp krijgen is idd erg lastig met zo'n geringe DOF, ik heb het objectief ook .. sinds ik FF fotografeer is het nóg kritischer geworden ! :)
Met diafragma 2 tot 2,2 behaal ik mooie resultaten met portretten, misschien heb je er iets aan ..
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » do apr 14 2011 7:01 pm

Hoewel ik de reacties begrijp, vind ik het toch fraaie platen.
Dat komt vast goed, tussen jou en die lens :D

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do apr 14 2011 7:46 pm

Deavit schreef:Kwam foto 4 zo uit de camera , of is hij nog later bewerkt? Zie namelijk rare blauwe randen.
Hij is licht bewerkt, verscherping/contrast. maar die blauwe randen die je ziet is CA. Vooral bij de mond van het paard is dit in zeer ernstige vorm aanwezig.
Bij 100% bekijken zeker een paarse rand van 5mm. Ik krijg het ook niet weg met automatische correctie in zowel NX2 als LR3 met lensprofiel.
Ik zou het weg kunnen halen m.b.v. control points maar daar had ik geen tijd voor.

De 85mm 1.4D staat bekend om die euvel. Alleen in deze situatie is het wel heel extreem.
De 1.4G schijnt dit niet of in ieder geval niet zo extreem te hebben.

Ach ja, you can't win them all :wink:
JacTrum schreef:Als 1 een ontmoeting van spionnen, of een stiekem gefotografeerde vrijpartij was geweest had ik begrepen waarom je zo in het gras verscholen hebt gelegen :-) Dus 1 vind ik minder geslaagd.
Ja jullie hebben hier wel gelijk . . . maar ik heb dit express gedaan :lol:
Voornamelijk om te zien hoe de onscherpte zich gedraagt op de voorgrond en ook, maar dat moet je niet door vertellen, om dat ik in het begin niet wist hoe deze "wilde" paarden zich zouden gedragen. De enige manier om hun 2 hoofden erop te krijgen was inderdaad met een boog om de beesten heen . .. in het riet :mryellow:
Mas schreef:Met diafragma 2 tot 2,2 behaal ik mooie resultaten met portretten, misschien heb je er iets aan ..
Dank voor je meedenken en tip !
Genster schreef:Hoewel ik de reacties begrijp, vind ik het toch fraaie platen.
Dat komt vast goed, tussen jou en die lens :D
Ik heb ze hier ook voor de reacties neer gezet. Wilde graag wat meer horen. En het mag nog kritischer !!
Dank voor je vertrouwen en compliment Genster :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”