Beste E.M. de Klerk,
Ik misgun niemand een groot bedrijfspand of een grote auto.
Wat Hong Sien betreft, hij doet zijn zaken vanuit Singapore.
Maar de Nikon spulletjes worden over het algemeen toch wel in japan gemaakt.
Alhoewel ik heb een 50mm 1.4 en daar staat op Made in China en dit objectief heb ik bij Corné van Iperen gekocht een Nederlandse handelaar.
Ja en het nederlandse stelsel heeft voordelen boven het Chinese, dat geloof ik best en toch ga ik Nederland verlaten, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Dat Nikon toonaangevend is geweest en nog wel is met zijn objectieven heb ik geen moeite mee, maar om 3 tot 4 maal de prijs te betalen voor een zo goed als gelijkwaardig objectief, gaat mij iets te ver en heb ik er gewoon niet voor over.
En je moet niet vergeten dat die vreemd merk objectieven fabrikanten, niet op hun achterhoofd gevallen zijn.
Die zullen de kwaliteit ook steeds verder opschroeven en op een hoger plan brengen.
Dan is het niet altijd reëel om naar het verleden terug te verwijzen, kijk wat er nu gemaakt wordt en zie de testen dat b.v. de Tamron op sommige punten zoals scheidend vermogen de Nikkor voorbij gaat, maar op het vlak van CA en Vignettering is de Nikkor weer beter.
Dus in dit opzicht ontlopen deze twee objectieven elkaar niet zo erg veel.
Er zijn tussen genoemde Tamron en Nikkor meetbare verschillen en in bepaalde opzichten valt het voor de Tamron gewoon gunstiger uit.
Maar ik zit niet aan één bepaald merk vast, voor hetzelfde geld fotografeer ik met Leica of Canon of de Pentax D10.
Een naampje zegt mij helemaal niets en Nikon heb ik toevallig en ik heb een aantal objectieven van Nikon en met Nikon vatting.
Maar zou dat niet het geval zijn en ik moet nu nog een keuze maken, zou er misschien een heel ander merk uit naar voren komen, wie weet?
Ik kick niet op Nikon, het liefst plak ik de Nikon emblemen af, het gaat om het gereedschap, als dat voldoet zegt een naam mij niets.
Maar dat is natuurlijk smakenverschil en dat mag.
En om terug te komen op de fotozaken, er zijn maar heel weinig goede fotozaken.
En ik misgun geen enkele ondernemer een groot pand of grote auto, alleen zeg ik dat ik niet van plan ben om veel meer geld uit te geven als dat niet nodig is.
Ik moet ook voor elke penny keihard werken en dan vind ik het zonde om op een lens b.v. de 70-200mm 2.8 VR een extra weekloon weg te brengen naar een fotohandel in Nederland als ik bij Hong Sien die 400 of 500 euro uitspaar.
Anders zou ik het niet kunnen verantwoorden tegenover mijn gezin om 500 euro meer uit te geven, alleen om de Nederlandse fotohandel in het zadel te helpen of te houden.
Maar voor een paar tientjes ga ik op zo'n bedrag niet over de grens kijken, dan gun ik het de nederlandse fotohandel wel.
De fotozaak waar ik mijn Tamron gekocht heb in Hoofddorp, wilde mij per sé een UV filter aansmeren om de UV stralen tegen te houden.
Gewoon lariekoek, maar hoeveel mensen tuinen daar niet in, gewoon bedrog en valse voorlichting zonder blikken of blozen.
Dat zijn dan gerenomeerde verkopers.
Maar gelukkig is niet iedereen zo, bij Konijn heb ik hele andere ervaringen gelukkig.
En wat niet Nikon objectieven betreft, vroeger had je de Vivitar serie 1, ik meen 70-210mm.
Dat was een wereldobjectief niets mis mee.
Zo heb ik nu verschillende Sigma en Tamron objectieven waar ik uiterst tevreden over ben, niets mis mee.
Maar ik wil alleen zeggen en is meer dan Nikon.
Groetjes George