sadness

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: sadness

Bericht door Léon Obers » wo apr 20 2011 8:13 pm

whoami schreef: Over het fotograferen van leed/pijn/verdriet dat het not done is, vraag ik mij af waarom de media dat wel mag. Ik woon op een minuut lopen van de Ridderhof Alphen aan den Rijn en daar lopen genoeg fotografen en cameramannen rond. Waarom kan dit wel?
Al eerder aangeroerd.
De fotografen en mediamensen die daar werken, zijn daar met een ander doel bezig. Foto's en film worden specifiek met een andere intentie gemaakt en gepubliceerd in het gegeven van dat drama wat er is geschied. Dat weet elke toeschouwer die daar aanwezig is. Die kan daar op anticiperen als die niet gefotografeerd of gefilmd wil worden.
Familie kan desgewenst besluiten, een besloten herdenkingsbijeenkomst te houden, waar media helemaal niet wordt toegelaten.

De TS maakt in opdracht foto's van een begrafenis. Prima, dat wordt hem gevraagd. Niks mis mee.
Foto's in privésfeer in opdracht van een familie worden wellicht gemaakt met de intentie dat binnen de familie als nagedachtenis te hebben. Dan ligt het voor de hand dat het als zodanig binnen die familiekring blijft, niet dat foto's voor een ander doel worden ingezet dan waar ze als opdracht voor zijn gemaakt.
Temeer daar de TS op zijn website stelt dat het belang van de klant van het grootste belang is en hij dat vertrouwen wil geven.
Hij suggereert daarmee te voldoen aan een grote mate van integriteit die bij dit soort aangelegenheden juist zo belangrijk is.

Dan gaan er bij mij toch de nodige vraagtekens rijzen wat het belang is "van een klant" om diens foto's op een foto-forum gepubliceerd te hebben.
Als die dat zou wensen, dan in ieder geval toch uit eigen initiatief. Maar niet op initiatief van de fotograaf die juist zijn vertrouwen wil geven in een stuk integriteit in de gemaakte opdracht. Die gebruikt die foto's nu op een andere manier dan dat ze wellicht binnen die opdracht bedoeld waren om te gebruiken.

Vergelijk het met medische gegevens. Je gaat er van uit dat die gegevens bij de dokter en de apotheek enkel worden gebruikt voor een makkelijke communicatie tussen patiënt en zorgverlener. Niet dat je aan de hand van die gegevens ineens wordt geconfronteerd met een call-center die probeert medicijnen aan je te slijten via een andere toeleverancier. Je wordt simpelweg commercieel benadert door iemand die totaal buiten jouw privésfeer staat en je relatie met je dokter en apotheker. Dan wordt er misbruik gemaakt van je vertrouwen in het vastleggen van die medische gegevens in een database met de intentie dat het makkelijk is in noodgevallen snel de juiste zorgverlening te bieden. De gegevens worden dan op een andere manier gebruikt dan wat je voor ogen had. Daar zit hem de clou.
Vriendelijke groet, Léon Obers

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door whoami » wo apr 20 2011 8:22 pm

Leon. Jou uitleg is eingelijk precies wat ik bedoelde. Je hebt het goed verwoord.

met "waarom kan dat wel?" bedoelde ik eingelijk niet de cameramensen en fotografen maar eerder de foto's die genomen worden en daarna gepubliceerd worden. Vervolgens komt er geen discussie los dat we naar foto's zitten te kijken van leed.

Ik had het iets beter moeten verwoorden.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » wo apr 20 2011 10:53 pm

Je vult alleen zelf in dat de gefotografeerde hier geen toestemming voor heeft gegeven. Is volgens TS niet het geval:
is geplaatst met toestemming van de familie evenals de foto's op de site.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 21 2011 3:15 am

Dat is al eerder aangehaald, en eerder beantwoord:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 29#p431529" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar er komt verder geen antwoord welk belang van de klant daarmee wordt gediend.

charles

Bericht door charles » vr apr 22 2011 7:03 am

Typisch Nederlands, dat opgeheven vingertje om voor anderen te bepalen wat wel of niet kan.
Het komt mij voor dat de veel mensen niet zo goed raad weten met het verdriet van een ander en daarom niet geconfronteerd willen worden met foto's van iemand die verdriet heeft.
Misschien zijn de afgebeelde mensen wel heel blij met die foto en hebben zij er daarom helemaal geen moeite mee dat zij worden afgebeeld. Verdriet (of uitvaarten) kunnen ook heel mooi zijn ondanks (of juist dankzij) een groot verdriet. En ik neem aan dat de TS goed overlegd heeft met betrokken voordat hij zijn foto's openbaar maakt. Anders zou zijn carriere als uitvaartfotograaf een kort leven beschoren zijn.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 22 2011 7:35 am

charles schreef:Typisch Nederlands, dat opgeheven vingertje om voor anderen te bepalen wat wel of niet kan.
Typisch van die lui die met een opgeheven vingertje het tegendeel zitten te beweren, dat alles maar normaal gevonden moet worden en alles maar openbaar gedeeld moet worden met iedereen in de wereld. Voor een ander gaan invullen en fantaseren of die wel of geen probleem hebben met verwerking van verdriet en of ze wel of niet tegen dat soort foto's zouden kunnen. Snappen er kennelijk al helemaal niets van waar het over gaat.

Als jij het zo goed weet, ook aan jouw de vraag welk belang van de klant wordt daarmee gediend?

Fotomarius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Fotomarius » vr apr 22 2011 9:44 am

Het gaat al lang niet meer over de inhoud of techniek van deze gevoelige foto…
Het gaat nu over een discussie wat mag en niet mag…
Helaas heeft deze discussie niets met deze foto te maken…

Jammer… :oops:
Met groet, Marius...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 22 2011 10:56 am

Dag mag je jammer vinden, discussies nemen nu eenmaal hun beloop zoals mensen hun reacties geven.
Kennelijk vinden diverse mensen die foto op zichzelf als beeld minder belangrijk om erover te discussiëren dan de achterliggende reden om het hier zo nodig te moeten plaatsen. En ook dat is een aspect binnen de fotografie wat aan de orde kan komen. Zelfs een erg belangrijk aspect.

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » vr apr 22 2011 12:23 pm

Fotomarius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik de korrel te grof en voeg ook niets bij aan de inhoud… :wink2:
Inhoudelijk vind ik deze foto geslaagd de emotie en verdriet is goed weer gegeven… 8)
Deze foto (situatie) zou ook op een andere plaats gemaakt kunnen zijn… :wink2:

Een fotoreportage op een begrafenis wordt tegenwoordig veel gedaan…
Maar ik ga er van uit dat dit in de privé sfeer blijft…

Zelf fotografeer ik veel op begraafplaatsen (niet op begrafenissen) een dertig jaar…
Nooit problemen gehad zowel in buitenland als hier… :wink2:
Met groet, Marius...

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marti58 » vr apr 22 2011 7:13 pm

charles schreef:Typisch Nederlands, dat opgeheven vingertje om voor anderen te bepalen wat wel of niet kan.
Het komt mij voor dat de veel mensen niet zo goed raad weten met het verdriet van een ander en daarom niet geconfronteerd willen worden met foto's van iemand die verdriet heeft.
Misschien zijn de afgebeelde mensen wel heel blij met die foto en hebben zij er daarom helemaal geen moeite mee dat zij worden afgebeeld. Verdriet (of uitvaarten) kunnen ook heel mooi zijn ondanks (of juist dankzij) een groot verdriet. En ik neem aan dat de TS goed overlegd heeft met betrokken voordat hij zijn foto's openbaar maakt. Anders zou zijn carriere als uitvaartfotograaf een kort leven beschoren zijn.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
dit is inderdaad in goed overleg gebeurd en met toestemming, deze versie hangt overigens bij bijna de hele familie aan de muur.

we kijken dagelijks naar ellende of zetten mensen de TV dan uit ?
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 23 2011 9:13 am

Dat foto's bij de hele familie aan de muur hangen, moet die familie helemaal zelf weten.
Maar welk belang heeft die familie erbij dat jij als buitenstander van die familie dit soort foto's op een forum plaatst?

Een familie bespreekt misschien onderling ook wel alles wat los en vast zit over kankergezwellen en een ziekbed wat iemand binnen die familie meemaakt. Daar wordt onderling beslist uitgebreid verslag van gedaan. Misschien zetten ze het zelfs op eigen initiatief wel op een blog-pagina op internet.
Maar over het algemeen zal menigeen zich toch achter de oren krabben als de behandelend artsen dit soort informatie plompverloren online gaan zetten. Zelfs als ze er toestemming voor zouden hebben. Veel vertrouwen straalt dit soort acties in ieder geval niet uit.
Heeft zo'n arts misschien nog wel vertrouwen bij die bewuste familie, potentiële klanten/patiënten zullen zich beslist bedenken.

Ik zie het weinig anders als wat Edwin Smulders doet met zijn fotografie. Alleen geeft hij klip en klaar duidelijkheid wat zijn intenties zijn betreffende zijn fotografie.

Met wel of geen ellende op TV heeft het niets van doen. Wel met ondoordacht met je vak bezig zijn.

charles

Bericht door charles » zo apr 24 2011 7:26 pm

Léon Obers schreef:
Typisch van die lui die met een opgeheven vingertje het tegendeel zitten te beweren, dat alles maar normaal gevonden moet worden en alles maar openbaar gedeeld moet worden met iedereen in de wereld. Voor een ander gaan invullen en fantaseren of die wel of geen probleem hebben met verwerking van verdriet en of ze wel of niet tegen dat soort foto's zouden kunnen. Snappen er kennelijk al helemaal niets van waar het over gaat.

Als jij het zo goed weet, ook aan jouw de vraag welk belang van de klant wordt daarmee gediend?

Ik HOEF helemaal niet te verklaren welk belang van de klant wordt gediend omdat IK niet veronderstel dat het belang van de klant wordt geschaad. (En dat wordt ook tot twee keer toe bevestigd door de TS).
Verder ben ik niet degene die alles zou goed weet. Dat is Leon Obers gezien de tientallen antwoorden die dagelijks op allerlei topics te zien zijn :D
Verder lijkt mij, zou deze discussie moeten gaan over de getoonde foto. En of dat technische aspecten zijn of bijvoorbeeld of de vraag of de emoties op een goede manier naar voren komen, dat kan allemaal.
Maar in twijfel trekken of TS dit wel goed genoeg heeft overlegd met zijn klant...Tsjah.
Dat is nou precies wat ik bedoel met een opgeheven vingertje.
(En daarom heb ik klaarblijkelijk een open zenuw geraakt) :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo apr 24 2011 8:00 pm

charles schreef:...Verder lijkt mij, zou deze discussie moeten gaan over de getoonde foto. En of dat technische aspecten zijn of bijvoorbeeld of de vraag of de emoties op een goede manier naar voren komen,....
Ik herhaal:
Marten schreef:Mooi , Marti.
De foto vertelt het verhaal.

Mas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mas » zo apr 24 2011 8:55 pm

Nog eens geklikt op de website van TS, vraag me af wat de achtergrond van deze mededeling is ?

'Door onvoorziene omstandigheden ben ik helaas genoodzaakt om mijn bedrijfs activiteiten per 22-04-2011 stop te zetten. '
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 24 2011 11:22 pm

charles schreef: Maar in twijfel trekken of TS dit wel goed genoeg heeft overlegd met zijn klant...Tsjah.
Sorry, je moet me geen dingen in de schoenen schuiven die ik niet ter discussie heb gesteld.
charles schreef: Verder ben ik niet degene die alles zou goed weet.
Inderdaad, dat blijkt zeer duidelijk uit je antwoorden.

Maar heel de discussie lijkt al niet meer nodig te zijn. De TS is kennelijk compleet gestopt met zijn bedrijf.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”