Al eerder aangeroerd.whoami schreef: Over het fotograferen van leed/pijn/verdriet dat het not done is, vraag ik mij af waarom de media dat wel mag. Ik woon op een minuut lopen van de Ridderhof Alphen aan den Rijn en daar lopen genoeg fotografen en cameramannen rond. Waarom kan dit wel?
De fotografen en mediamensen die daar werken, zijn daar met een ander doel bezig. Foto's en film worden specifiek met een andere intentie gemaakt en gepubliceerd in het gegeven van dat drama wat er is geschied. Dat weet elke toeschouwer die daar aanwezig is. Die kan daar op anticiperen als die niet gefotografeerd of gefilmd wil worden.
Familie kan desgewenst besluiten, een besloten herdenkingsbijeenkomst te houden, waar media helemaal niet wordt toegelaten.
De TS maakt in opdracht foto's van een begrafenis. Prima, dat wordt hem gevraagd. Niks mis mee.
Foto's in privésfeer in opdracht van een familie worden wellicht gemaakt met de intentie dat binnen de familie als nagedachtenis te hebben. Dan ligt het voor de hand dat het als zodanig binnen die familiekring blijft, niet dat foto's voor een ander doel worden ingezet dan waar ze als opdracht voor zijn gemaakt.
Temeer daar de TS op zijn website stelt dat het belang van de klant van het grootste belang is en hij dat vertrouwen wil geven.
Hij suggereert daarmee te voldoen aan een grote mate van integriteit die bij dit soort aangelegenheden juist zo belangrijk is.
Dan gaan er bij mij toch de nodige vraagtekens rijzen wat het belang is "van een klant" om diens foto's op een foto-forum gepubliceerd te hebben.
Als die dat zou wensen, dan in ieder geval toch uit eigen initiatief. Maar niet op initiatief van de fotograaf die juist zijn vertrouwen wil geven in een stuk integriteit in de gemaakte opdracht. Die gebruikt die foto's nu op een andere manier dan dat ze wellicht binnen die opdracht bedoeld waren om te gebruiken.
Vergelijk het met medische gegevens. Je gaat er van uit dat die gegevens bij de dokter en de apotheek enkel worden gebruikt voor een makkelijke communicatie tussen patiënt en zorgverlener. Niet dat je aan de hand van die gegevens ineens wordt geconfronteerd met een call-center die probeert medicijnen aan je te slijten via een andere toeleverancier. Je wordt simpelweg commercieel benadert door iemand die totaal buiten jouw privésfeer staat en je relatie met je dokter en apotheker. Dan wordt er misbruik gemaakt van je vertrouwen in het vastleggen van die medische gegevens in een database met de intentie dat het makkelijk is in noodgevallen snel de juiste zorgverlening te bieden. De gegevens worden dan op een andere manier gebruikt dan wat je voor ogen had. Daar zit hem de clou.