beetje teleurgesteld in de nikon 50mm 1.4D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
gijsmondria
Forumlid
Forumlid

beetje teleurgesteld in de nikon 50mm 1.4D

Bericht door gijsmondria » wo apr 20 2011 11:17 pm

Ik heb een Nikon 50mm 1.4D aangeschaft en hier druk mee aan het exmerimenteren geweest. en helaas word ik van de uitkomst niet heel blij.

Vooral op 1.4 is de lens nier ragscherp. En ik snap hoe meer je diafragmeerd hoe scherper. En dat wordt hij ook wel. Maar ben ik dan te verwend met mijn Tamron 17-55 2.8 en Nikon 80-200 2.8 want die zijn net zo scherp.

Enkele voorbeelden.

Nikon 50mm F1.4

Afbeelding

Nikon 50mm F5.6

Afbeelding

Heb zelfs vandaag van mijn collega een 50mm 1.4D geleend om eens te vergelijken. Maar daar zit geen verschil in.
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: beetje teleurgesteld in de nikon 50mm 1.4D

Bericht door Skippy » wo apr 20 2011 11:31 pm

Gijs, zijn je Tamron 17-55 2.8 en Nikon 80-200 2.8 op f1.4 net zo scherp als de 50mm? Geintje natuurlijk, je koopt zo'n prime vooral voor a) het lage gewicht en/of b) de mogelijkheden die de lichtsterkte biedt. En de moderne zooms zijn blijkbaar gewoon prima. Ik zou er niet mee zitten en die f1.4 inzetten voor situaties met weinig licht en/of waar een kleine scherptediepte gewenst is.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo apr 20 2011 11:32 pm

Ben je je ervan bewust dat je op f 1.4 met een onderwerpafstand van (mijn schatting) 40 cm een scherptediepte van welgeteld 1cm. hebt?
Vergelijking met een f/2.8 objectief zou je ook bij f/2.8 moeten doen. Dat is 2 stops gediafragmeerd.
Voor zover ik op je plaatje kan zien is het gebied tussen 0 en 10mm scherp, daarbuiten is het gewoon onscherp omdat je bij deze opening simpelweg niet meer scherptediepte hebt.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo apr 20 2011 11:35 pm

MTF (resolution)
Standard lenses are simple optical designs that survived the tides of time without any major updates during the last 25 years. Nonetheless they're as good as it gets at medium aperture settings and the AF 50mm f/1.4 D performs in-line to these expectations. At f/1.4 the center resolution is already very good whereas the borders are somewhat soft. The contrast level is also quite low at this setting. This is quite typical for high-speed standard lenses. At f/2 the borders are already significantly improved. From f/2.8 to f/8 the resolution figures are excellent across the image field.

photozone.de

Ik denk dus dat er weinig mis is met je lens. Snelle lenzen hebben nu vaak eenmaal minder scherpte en contrast vol open.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 20 2011 11:40 pm

Ik zie ook geen probleem. Die 1.4 is leuk voor als het moet, maar in de praktijk kan je beter een beetje diafragmeren. Dan gaat de kwaliteit met sprongen vooruit:

Afbeelding

Ik denk dat je dus wat verwacht dat niet klopt met wat je mag verwachten...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo apr 20 2011 11:44 pm

gijsmondria schreef:(...)
Heb zelfs vandaag van mijn collega een 50mm 1.4D geleend om eens te vergelijken. Maar daar zit geen verschil in.
Ze zijn dus allebei perfect, los van de CA. Maar dat laatste is met Capture NX2 geen probleem. :)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » wo apr 20 2011 11:45 pm

Jullie hebben gelijk, en ik denk inderdaad dat deze lens goed in te zetten is in bijzondere omstandigheden. Ik lees alleen veel oohs een aahs over deze lens, en dat heb ik nu nog even niet. Al moet ik zeggen dat de bokeh wel echt mooi is.
Nikon D90

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo apr 20 2011 11:50 pm

gijsmondria schreef:Jullie hebben gelijk, en ik denk inderdaad dat deze lens goed in te zetten is in bijzondere omstandigheden. Ik lees alleen veel oohs een aahs over deze lens, en dat heb ik nu nog even niet. Al moet ik zeggen dat de bokeh wel echt mooi is.
Maak maar eens een foto, met volle opening, van je naaste geliefde! Ze zal je om de hals vliegen :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do apr 21 2011 8:02 am

De 50mm f/1.4 AF-s (G) is niet voor niets uitgebracht.
Vooral de scherpte in de hoeken op f/1.4 is beter. Daar staat tegenover dat de maximale centrumscherpte op f/5,6 weer wat minder is.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marten op do apr 21 2011 8:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Bericht door Daniël » do apr 21 2011 8:06 am

het lijkt op f1.4 dat de 2mm voor de focus scherper is.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do apr 21 2011 10:05 am

Daniël schreef:het lijkt op f1.4 dat de 2mm voor de focus scherper is.
Ik zie daar ook wat front-focus (zelfs meer als die 2mm), maar als hij die foto's uit de hand zou hebben gemaakt, kan het ook komen door even de beweging van een camera voor je hoofd. De scherptediepte is tenslotte niks. Je zit zo voor of achter het scherptepunt.
Wel vanaf statief gemaakt, misschien beter de camera met de AF fine-tune kritischer afregelen.
Of het dan goed is met grotere onderwerpsafstanden of verder gediafragmeerd is weer een ander verhaal.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » do apr 21 2011 7:40 pm

Foto is gemaakt vanaf statief, en de D300 staat op max aanpassing van de af tune. Helemaal gecorrigeerd krijg ik het niet. Maar op het exacte focuspunt is hij ook niet ragscherp.
Nikon D90

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do apr 21 2011 8:04 pm

gijsmondria schreef:Ik heb een Nikon 50mm 1.4D aangeschaft en hier druk mee aan het exmerimenteren geweest. en helaas word ik van de uitkomst niet heel blij.

Vooral op 1.4 is de lens nier ragscherp. En ik snap hoe meer je diafragmeerd hoe scherper. En dat wordt hij ook wel. Maar ben ik dan te verwend met mijn Tamron 17-55 2.8 en Nikon 80-200 2.8 want die zijn net zo scherp.
[/img]

Ik ben het wel met je eens.
De 50mm en 35mm primes worden tegenwoordig zwaar overgewaardeerd.

Moderne standaard zooms zijn tegenwoordig haarscherp, die doen niet meer onder voor dit soort primes.

Dit soort 50 en 35mm primes zijn steeds meer een niche product voor wanneer je beweging bij weinig licht of een kleine scherptediepte wil hebben.
Maar onder alle andere omstandigheden zijn standaard zooms net zo goed of beter bruikbaar.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr apr 22 2011 11:21 pm

Marten schreef:De 50mm f/1.4 AF-s (G) is niet voor niets uitgebracht.
Vooral de scherpte in de hoeken op f/1.4 is beter. Daar staat tegenover dat de maximale centrumscherpte op f/5,6 weer wat minder is.
Ook bij grote lensopeningen is de AF-s volgens de grafieken beter dan de AF-D; ik kan zelf alleen vergelijken met de AF (geen D) en de AI en dan zie je dat deze lensontwerpen in de loop der jaren toch steeds beter zijn geworden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

george013

Bericht door george013 » za apr 23 2011 12:27 am

gijsmondria schreef:Foto is gemaakt vanaf statief, en de D300 staat op max aanpassing van de af tune. Helemaal gecorrigeerd krijg ik het niet. Maar op het exacte focuspunt is hij ook niet ragscherp.
Is een vaker terugkerend argument die ik , D80, niet begrijp. Wordtr de kwaliteit van de lens nu meer afhankelijk van de camera-instellingen? En niet van de , autonome, lens?
George

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”