Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
sonsan

Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter

Bericht door sonsan » wo apr 27 2011 7:50 pm

Buckwheat schreef:Ik hou wel van dit soort lensjes, alleen is dit objectief een buitenbeentje die een leeg gat opvult.

Afgeronden lamellen vind ik niet zo'n mooi resultaat geven.

Dus in beide doelgroepen sla je de plank mis, ik ben benieuwd naar de optische prestaties.
Leg eens uit waarom afgeronde lamellen niet zo'n mooi resultaat geeft ??

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo apr 27 2011 11:00 pm

Voor de prijs had ik liever deze afgewacht, maar ik wilde de 50mm per se hebben voor m'n opdracht. 282 euro was de goedkoopste die ik nieuw kon vinden. 219 euro voor de 1.8 is natuurlijk nog iets aantrekkelijker.
Mja aan de andere kant, ik ben blij met deze en met Skippy eens als het gaat om 85mm.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » do apr 28 2011 10:39 pm

Tien schreef:mogelijk heeft Nikon het plan opgevat in de toekomst nog meer camera's zonder scherpstelmotor te maken?
Lijkt me niet onlogisch. Alle "nieuwe" gebruikers hebben waarschijnlijk alleen maar af-s objectieven. En gezien de verkoopcijfers van dslr's in de afgelopen jaren zijn dat heel veel gerbuikers...

geerttt

Bericht door geerttt » do apr 28 2011 10:52 pm

Dreamlogic schreef:Voor de prijs had ik liever deze afgewacht, maar ik wilde de 50mm per se hebben voor m'n opdracht. 282 euro was de goedkoopste die ik nieuw kon vinden. 219 euro voor de 1.8 is natuurlijk nog iets aantrekkelijker.
Mja aan de andere kant, ik ben blij met deze en met Skippy eens als het gaat om 85mm.
De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do apr 28 2011 11:50 pm

geerttt schreef: De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh
Waarschijnlijk aardig bedoeld van je, maar heb je feitelijk al een test gezien?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 29 2011 1:08 am

JaapV schreef:
geerttt schreef: De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh
+! Ik wilde precies hetzelfde tikken...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr apr 29 2011 10:19 am

geerttt schreef:
Dreamlogic schreef:Voor de prijs had ik liever deze afgewacht, maar ik wilde de 50mm per se hebben voor m'n opdracht. 282 euro was de goedkoopste die ik nieuw kon vinden. 219 euro voor de 1.8 is natuurlijk nog iets aantrekkelijker.
De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh
Ik meen me te herinneren dat destijds de reviews daarover niet uitsluitend positief waren.

geerttt

Bericht door geerttt » vr apr 29 2011 10:24 am

JaapV schreef:
Waarom zou Nikon een nieuwe lens op de markt zetten die beter en goedkoper is dan een andere lens van hun? Daarbij blijft het diafragma van de 1.4 groter, wat de testen ook zeggen ;) De betere bokeh is meer een aanname, gebaseerd op het feit dat de 1.4 9 diafragmalamellen heeft en de 1.8 slechts 7...
Of de 1.4 scherper is dan de 1.8, dat zal moeten blijken uit de testen

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr apr 29 2011 10:26 am

geerttt schreef: Waarom zou Nikon een nieuwe lens op de markt zetten die beter en goedkoper is dan een andere lens van hun?
Ze houden de D300s ook in de markt, terwijl ze de D7000 hebben: goedkoper en beter. Wel iets minder opties, en gericht op een andere markt. Een beetje als de 50mm 1.8 en 50mm 1.4. ;).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 29 2011 10:54 am

geerttt schreef: Waarom zou Nikon een nieuwe lens op de markt zetten die beter en goedkoper is dan een andere lens van hun?
Het is bedoeld als vervanging van de oude 50mm/1.8 AF. De nieuwe zal beslist beter zijn dan het oude 1.8 AF-model, en duurder.
Verder is het een lens met een andere doelgroep, waarbij het best zou kunnen dat de optische prestaties beter kunnen zijn dan het 1.4 model. Waarschijnlijk sowieso minder vertekening, en wellicht ook minder LoCA (longitudinale chromatische aberratie).

Afgaande op de MTF-curven is de kwaliteit vol open met de nieuwe 50mm/1.8G in ieder geval beter (zowel in scherpte als contrast, met name in het centrumgebied. c.q. het DX beeldgebied) dan de 50mm/1.4G op diens volle opening. Wat het verder doet bij overeenkomende kleinere diafragmawaarden is verder nog niet bekend.

MTF curve Nikkor AF-S 50mm/1.8G (en de oude AF 50mm/1.8 )
Afbeelding -/- Afbeelding

MTF curve Nikkor AF-S 50mm/1.4G (en de oude AF 50mm/1.4)
Afbeelding -/- Afbeelding
geerttt schreef: De betere bokeh is meer een aanname, gebaseerd op het feit dat de 1.4 9 diafragmalamellen heeft en de 1.8 slechts 7...
Het aantal lamellen is slechts een zeer klein aspect bij bokeh. Het zegt hooguit iets over de vorm van afgebeelde diafragmavlekken bij uit focus highlights. Maar het zegt verder helemaal niets over het scherpteverloop zelf of dat meer of minder zacht, met meer of minder onrustige artefacten verloopt in voor-en achtergrond. En dat is juist het meest belangrijke aspect bij bokeh.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr apr 29 2011 1:12 pm

Dit ziet er wel aardig uit volgens mij. Nu maar hopen dat ie echt met deze lens is genomen.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr apr 29 2011 7:57 pm

Afgaande op de MTF gegevens lijkt het dat bij de1.8G in vergelijking met z'n voorganger de scherpte over het grootste deel van het beeldvlak een fractie hoger uitkomt. Eerst maar eens een paar ordentelijke opnamen naast elkaar bekijken. Zegt vaak meer dan 1000 woorden...
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

R1982

Bericht door R1982 » ma mei 02 2011 10:58 am

Het lijkt er op dat er toch een heleboel mensen graag de nieuwe versie willen hebben want het valt me op dat er op Marktplaats opeens een behoorlijk aantal exemplaren van de oude versie worden aangeboden.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 02 2011 11:45 am

R1982 schreef:Het lijkt er op dat er toch een heleboel mensen graag de nieuwe versie willen hebben want het valt me op dat er op Marktplaats opeens een behoorlijk aantal exemplaren van de oude versie worden aangeboden.
Tja, dat verbaast me eigenlijk niet echt; dat kan je verwachten. Doe er je voordeel mee als je 'm nog niet hebt! De oude versie is namelijk gewoon heel, heel goed.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » zo mei 22 2011 11:52 am

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”