Leg eens uit waarom afgeronde lamellen niet zo'n mooi resultaat geeft ??Buckwheat schreef:Ik hou wel van dit soort lensjes, alleen is dit objectief een buitenbeentje die een leeg gat opvult.
Afgeronden lamellen vind ik niet zo'n mooi resultaat geven.
Dus in beide doelgroepen sla je de plank mis, ik ben benieuwd naar de optische prestaties.
Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter
Re: Nieuw de f/1,8 AF-S Nikkor 50 millimeter
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Voor de prijs had ik liever deze afgewacht, maar ik wilde de 50mm per se hebben voor m'n opdracht. 282 euro was de goedkoopste die ik nieuw kon vinden. 219 euro voor de 1.8 is natuurlijk nog iets aantrekkelijker.
Mja aan de andere kant, ik ben blij met deze en met Skippy eens als het gaat om 85mm.
Mja aan de andere kant, ik ben blij met deze en met Skippy eens als het gaat om 85mm.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Lijkt me niet onlogisch. Alle "nieuwe" gebruikers hebben waarschijnlijk alleen maar af-s objectieven. En gezien de verkoopcijfers van dslr's in de afgelopen jaren zijn dat heel veel gerbuikers...Tien schreef:mogelijk heeft Nikon het plan opgevat in de toekomst nog meer camera's zonder scherpstelmotor te maken?
De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokehDreamlogic schreef:Voor de prijs had ik liever deze afgewacht, maar ik wilde de 50mm per se hebben voor m'n opdracht. 282 euro was de goedkoopste die ik nieuw kon vinden. 219 euro voor de 1.8 is natuurlijk nog iets aantrekkelijker.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Waarschijnlijk aardig bedoeld van je, maar heb je feitelijk al een test gezien?geerttt schreef: De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
+! Ik wilde precies hetzelfde tikken...JaapV schreef:Waarschijnlijk aardig bedoeld van je, maar heb je feitelijk al een test gezien?geerttt schreef: De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh
Ik meen me te herinneren dat destijds de reviews daarover niet uitsluitend positief waren.geerttt schreef:De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokehDreamlogic schreef:Voor de prijs had ik liever deze afgewacht, maar ik wilde de 50mm per se hebben voor m'n opdracht. 282 euro was de goedkoopste die ik nieuw kon vinden. 219 euro voor de 1.8 is natuurlijk nog iets aantrekkelijker.
Waarom zou Nikon een nieuwe lens op de markt zetten die beter en goedkoper is dan een andere lens van hun? Daarbij blijft het diafragma van de 1.4 groter, wat de testen ook zeggenJaapV schreef:Waarschijnlijk aardig bedoeld van je, maar heb je feitelijk al een test gezien?geerttt schreef: De 50 mm 1/4 blijft een betere lens, groter diafragma en een mooiere bokeh

Of de 1.4 scherper is dan de 1.8, dat zal moeten blijken uit de testen
Ze houden de D300s ook in de markt, terwijl ze de D7000 hebben: goedkoper en beter. Wel iets minder opties, en gericht op een andere markt. Een beetje als de 50mm 1.8 en 50mm 1.4.geerttt schreef: Waarom zou Nikon een nieuwe lens op de markt zetten die beter en goedkoper is dan een andere lens van hun?

- Léon Obers
- Forumlid
Het is bedoeld als vervanging van de oude 50mm/1.8 AF. De nieuwe zal beslist beter zijn dan het oude 1.8 AF-model, en duurder.geerttt schreef: Waarom zou Nikon een nieuwe lens op de markt zetten die beter en goedkoper is dan een andere lens van hun?
Verder is het een lens met een andere doelgroep, waarbij het best zou kunnen dat de optische prestaties beter kunnen zijn dan het 1.4 model. Waarschijnlijk sowieso minder vertekening, en wellicht ook minder LoCA (longitudinale chromatische aberratie).
Afgaande op de MTF-curven is de kwaliteit vol open met de nieuwe 50mm/1.8G in ieder geval beter (zowel in scherpte als contrast, met name in het centrumgebied. c.q. het DX beeldgebied) dan de 50mm/1.4G op diens volle opening. Wat het verder doet bij overeenkomende kleinere diafragmawaarden is verder nog niet bekend.
MTF curve Nikkor AF-S 50mm/1.8G (en de oude AF 50mm/1.8 )

MTF curve Nikkor AF-S 50mm/1.4G (en de oude AF 50mm/1.4)

Het aantal lamellen is slechts een zeer klein aspect bij bokeh. Het zegt hooguit iets over de vorm van afgebeelde diafragmavlekken bij uit focus highlights. Maar het zegt verder helemaal niets over het scherpteverloop zelf of dat meer of minder zacht, met meer of minder onrustige artefacten verloopt in voor-en achtergrond. En dat is juist het meest belangrijke aspect bij bokeh.geerttt schreef: De betere bokeh is meer een aanname, gebaseerd op het feit dat de 1.4 9 diafragmalamellen heeft en de 1.8 slechts 7...
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Dit ziet er wel aardig uit volgens mij. Nu maar hopen dat ie echt met deze lens is genomen.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Fera Albi
- Clublid
Afgaande op de MTF gegevens lijkt het dat bij de1.8G in vergelijking met z'n voorganger de scherpte over het grootste deel van het beeldvlak een fractie hoger uitkomt. Eerst maar eens een paar ordentelijke opnamen naast elkaar bekijken. Zegt vaak meer dan 1000 woorden...
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Het lijkt er op dat er toch een heleboel mensen graag de nieuwe versie willen hebben want het valt me op dat er op Marktplaats opeens een behoorlijk aantal exemplaren van de oude versie worden aangeboden.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja, dat verbaast me eigenlijk niet echt; dat kan je verwachten. Doe er je voordeel mee als je 'm nog niet hebt! De oude versie is namelijk gewoon heel, heel goed.R1982 schreef:Het lijkt er op dat er toch een heleboel mensen graag de nieuwe versie willen hebben want het valt me op dat er op Marktplaats opeens een behoorlijk aantal exemplaren van de oude versie worden aangeboden.