boslandschap Hoge Veluwe

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

boslandschap Hoge Veluwe

Bericht door ErikB » vr apr 29 2011 11:02 pm

Vanmiddag ben ik weer eens naar een van mijn favoriete stukken natuur geweest. In de Hoge Veluwe zijn ook mooie stukjes bos, rustig en niet erg bekend. Des te beter voor mij. Ik kreeg daar de ruimte om rustig bezig te gaan met een nieuw boslandschap. Boslandschappen fotograferen is naar mijn idee een van de moeilijkste landschappen om te fotograferen. Rust krijgen in een bos is moeilijk, dit combineren met mooie lichtval en fijne kleuren is goed zoeken. Ik hoop in dat alles met deze foto geslaagd te zijn, naar mijn mening is dat zeker wel het geval :)
Afbeelding
1/250 - F8 - ISO200 - 26mm

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: boslandschap Hoge Veluwe

Bericht door henkk » vr apr 29 2011 11:32 pm

Op mijn scherm is de foto veel te geel.
Ik herken wel het gewldig mooie licht met het nieuwe groen (bosbessen, zo te zien) in het bos. Heel moeiljk vast te leggen. Ook een kwestie van smaak.
En staan die bomen echt zo scheef? Zelfs als het zo is, wat best zou kunnen, staat het raar op de foto. Bovendien krijg je een sterker hellingeffect als je de bomen recht zou zetten!
Groet, henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » za apr 30 2011 12:01 am

Ja, bij mij ook iets te geel, maar ook te donker. En door al die scheve bomen is het moeilijk te zien of de foto recht staat, maar ik twijfel daar aan.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Martin P.

Bericht door Martin P. » za apr 30 2011 12:42 am

Hoi Erik,
Ik ben het niet eens met bovenstaand commentaar over de te gele kleuren. Althans......Ik ervaar het niet zo op mijn scherm. de kleuren zijn warm, iets wat rond half twee in de middag op een dag als vandaag met het gefilterde licht door de bladeren vrij logisch is, naar mijn mening.

Over de foto zelf het volgende.
Je zei zelf al dat je boslandschappen als moeilijk ervaart. Dat klopt! Door de bomen het spreekwoordelijke bos niet meer zien is niet voor niets een gezegde. :wink2:
Ik denk dat deze foto genoeg ruimte bied voor verbetering. Als er zoveel informatie voorhanden is, dan is het wenselijk om jezelf te dwingen je te beperken tot het wezenlijke. Wat wil je laten zien en hoe breng ik dat over naar de kijker, die.........alleen een twee dimensionale indruk krijgt zonder de emotie van geuren, temperatuur, geluiden etc.....Oftewel alles waar jij wel mee te maken hebt, maar wij.....als kijkers niet.

Om dit te bereiken zal je keuzes moeten maken in wat je wil benadrukken. En hierin ben je naar mijn mening niet helemaal in geslaagd.
Als ik de foto bekijk dan zie ik een paar elementen die opvallen en als hoofdonderwerp hadden kunnen fungeren.
De bomen rijen die symmetrisch de zelfde kant op hellen. ( zeer sterk onderwerp)
De gevallen boom links, die bovenstaande symmetrie onderbreekt.

Nu is er heel veel dode ruimte in de linker onder hoek waar niets gebeurt. Door een verkeerd standpunt is er geen visuele spanning aanwezig.
Door van positie te veranderen en wellicht een tele lens te gebruiken i.p.v. de groothoek (26mm) had je de repeterende vorm van de bomen kunnen vast leggen
met als speelse onderbreking de gevallen boom. (Een groothoek lens vraagt om een voorgrond onderwerp GROOT in beeld!!)
Door gebruik van een tele lens had je automatisch een hoop overbodige informatie weg kunnen laten. De kwaliteit van het reeds aanwezige gefilterde licht
had dan voor een heel sfeervolle foto kunnen zorgen. Tevens denk ik dat het tijdstip van de foto niet het beste is. Zeker in deze tijd met de huidige condities zal vroeg in de ochtend het beste licht aanwezig zijn. Nevel, zacht laag strijklicht en pastel tinten zullen dan de beloning zijn. En helpen je onderwerp nog meer te isoleren.

Conclusie: Het materiaal heb je, de locatie ook en tevens de juiste weersomstandigheden. Maar de keuzes die je maakt zijn bepalend voor een echt goede foto.
De Engelsen hebben een gezegde: "less is more", Dit is een gouden regel, geloof me.En vergeet niet dat wij ( als kijker) slechts kunnen oordelen over de kwaliteit van de foto op basis van wat we zien op het tweedimensionale scherm. Wij worden niet beïnvloed door het "daar" aanwezig zijn, en daarom kan onze beoordeling hierdoor ook niet beïnvloed worden.

Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft, en mocht je nog toelichting wensen....just ask. :wink2:

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za apr 30 2011 9:42 am

Bedankt voor de reacties :) Het gele zie ik ook niet, zoals Martin al zei, het was warm licht. Het donkere is min of meer een noodoplossing omdat je anders problemen krijgt met de verschillende lichten.

@Martin: tijdens het fotograferen heb ik bewust niet van lens gewisseld. Ik weet wat het effect van een telelens in bossen is en ik was toen ook al van plan om nog weer eens terug te komen en het bos door de telelens te gaan bekijken. Less is more, dat klopt zeker maar daarmee neem je ook iets weg van de wijdsheid van het bos en dat was iets wat ik niet wilde doen. Het bos is enorm wijds en heeft veel ruimte. Met een telelens is het lastiger om dat uit te laten komen. Echter zijn dit keuzes die je op dat moment maakt. Een bos is op vele manieren te maken en te zien en de telelens gaat daar ook zeker nog gebruikt worden, ik kan niet alles tegelijk ;)
Het nadeel wat ik zie in de tips die je geeft (die zeker wel kloppen, ik wil daar niets van af doen!) is dat een bos niet symmetrisch is. Tenzij je een productiebos neemt zit er geen structuur in een bos. Ik vind het ergens dan ook niet kloppen om dan wel die structuur te gaan pakken terwijl als je daar rondloopt en gewoon rondkijkt die structuur niet het eerst is wat je ziet.

Het tijdstip is inderdaad niet het beste. Ik weet niet of je bekend bent met de openingstijden van de Hoge Veluwe? Je mag daar pas op z'n vroegst om 8 uur in. Dan is het al te laat voor goed strijklicht, voor nevel (wat sowieso vrij zeldzaam is in een bos) en dan zullen die pasteltinten ook niet komen. Er is slechts één dag in het jaar dat je om 6 uur het park in kan en mag, echter moet je dan wel enorm veel geluk hebben ;) Betere omstandigheden zijn leuk, maar zijn in de Hoge Veluwe slechts heel zelden mogelijk ;)

Ik blijf daarnaast een beetje haken bij het gebruik van een telelens.. Ik zit me sterk af te vragen of het daar echt erg mogelijk gaat zijn of dat de ruimte daar toch te beperkt is. Echter zal de tijd dat uit moeten wijzen. Ik heb gister gekozen voor redelijke groothoek om de wijdsheid van het bos er beter op te krijgen.

Bedankt voor de tips, ik zal ze nog eens goed overdenken ;)

Madnav
Forumlid
Forumlid

Bericht door Madnav » zo mei 01 2011 4:31 pm

Hoi Erik,
Een tip voor een alternatief voor de Hoge Veluwe is het Kroondomein (A-28 Amersfoort-Zwolle, afslag Elspeet). Daar mag je in vanaf zonsopgang (zie tabel hiervoor op internet), maar als je een half uur eerder er in gaat zal niemand daar aanstoot aan nemen als je je netjes gedraagt. Heb je dus ook nog kans op het fotograferen van wild.
Succes!
de foto wordt gemaakt áchter de camera!

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo mei 01 2011 5:13 pm

Madnav schreef:Hoi Erik,
Een tip voor een alternatief voor de Hoge Veluwe is het Kroondomein (A-28 Amersfoort-Zwolle, afslag Elspeet). Daar mag je in vanaf zonsopgang (zie tabel hiervoor op internet), maar als je een half uur eerder er in gaat zal niemand daar aanstoot aan nemen als je je netjes gedraagt. Heb je dus ook nog kans op het fotograferen van wild.
Succes!
Bedankt voor de tip! :) Ga ik onthouden en dan vooral het bos daar eens controleren, niet elk bos is zomaar geschikt voor een mooie landschapsfoto ;)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”