Zwarte foto's met Nikon D3100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
kaj180

Zwarte foto's met Nikon D3100

Bericht door kaj180 » wo mei 04 2011 9:13 pm

Sinds vandaag krijg in héél erg donkere foto's (zwart) met mijn Nikon D3100 in de stand 'M'. Als ik een foto van de zon maak zie ik nog wel wat licht. Op het info-scherm zie ik dat er midden op het scherm 1/3200 staat (geen idee waarvan dat precies is, waarschijnlijk sluitertijd of diafragma) terwijl dat in andere standen altijd getallen zijn van in ieder geval onder de 100. Ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt me niet omdat getal lager in te stellen. Zou iemand mij hiermee willen helpen? Alvast bedankt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Zwarte foto's met Nikon D3100

Bericht door Patrick » wo mei 04 2011 9:15 pm

Wat krijg je op de auto stand?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

kaj180

Bericht door kaj180 » wo mei 04 2011 9:34 pm

Patrick schreef:Wat krijg je op de auto stand?
Dan heb ik gewoon goede foto's en verschilt dat getal omdat 'ie op auto staat, maar rond de 15.

florist

Bericht door florist » wo mei 04 2011 9:44 pm

Hoi Kaj, ik denk dat het verstandig is om de gebruiksaanwijzing eens door te lezen. Hierin staat precies hoe je wat kan instellen in de M-stand.
Wellicht is het ook verstandig om een boek te kopen met daarin de basisbegrippen van fotograferen uitgelegd.
Succes!

kaj180

Bericht door kaj180 » wo mei 04 2011 10:17 pm

florist schreef:Hoi Kaj, ik denk dat het verstandig is om de gebruiksaanwijzing eens door te lezen. Hierin staat precies hoe je wat kan instellen in de M-stand.
Wellicht is het ook verstandig om een boek te kopen met daarin de basisbegrippen van fotograferen uitgelegd.
Succes!
Dat lijkt mij ook, en ik heb al eens een boek gelezen waarin de basisbegrippen van fotograferen werden uitgelegd (meer dan alleen de basisbegrippen zelfs) maar daarin wordt natuurlijk niet uitgelegd hoe de Nikon D3100 werkt (die bestond toen trouwens ook nog niet).

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mei 04 2011 10:22 pm

3200 kan een slutertijd tijd zijn of een ISO-gevoeligheid.
Sluitertijd Zou je in M stand met het rechterinstelwiel moeten kunnen instellen.
Het is wel een heel basic instelling die goed moet kunnen gaan.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 05 2011 12:10 am

Stand M is heel leerzaam en bruikbaar, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet. 1/3200 staat voor de sluitertijd. Het verbaast me niets dat je daarmee zwarte foto's kunt krijgen...

Als je wat meer controle wilt kan je beter kiezen voor de A of S stand. Dat zijn halfautomatische standen. Met A kan jij het diafragma bepalen, en bepaalt de camera de bijbehorende sluittijd. In stand S andersom. Ik schiet meer dan 95% van mijn foto's op stand A.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Goodje

Bericht door Goodje » do mei 05 2011 9:23 am

Je kan ook een boek kopen van Dré de Man gaat wel over de Nikon D3100 en verder zou je een keer in je menu de camera kunnen resetten en als hij dan nog steeds raar werkt in die stand of anders als dat die eerst deed in die stand even retour naar winkel. :wink2:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 05 2011 10:05 am

Reset van de camera brengt een manueel ingestelde sluitertijd niet naar beneden, die zul je gewoon met de hand naar beneden moeten bijstellen tot een meer aanvaardbare sluitertijd bij de gegeven lichtomstandigheden.
Retour winkel is wel heel rigoureus om een verkeerde setting ongedaan te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do mei 05 2011 10:06 am

Misschien eens vragen aan een forumlid in de buurt?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

kaj180

Bericht door kaj180 » do mei 05 2011 12:31 pm

henkk schreef:3200 kan een slutertijd tijd zijn of een ISO-gevoeligheid.
Sluitertijd Zou je in M stand met het rechterinstelwiel moeten kunnen instellen.
Het is wel een heel basic instelling die goed moet kunnen gaan.
Ok, dankje. Het is gelukt. Het was wel heel dom van me dat ik dat nog niet had geprobeerd.

Goodje

Bericht door Goodje » do mei 05 2011 1:10 pm

Léon Obers schreef:Reset van de camera brengt een manueel ingestelde sluitertijd niet naar beneden, die zul je gewoon met de hand naar beneden moeten bijstellen tot een meer aanvaardbare sluitertijd bij de gegeven lichtomstandigheden.
Reset is dat niet naar fabrieksinstelling terug zetten? Volgens mij werkt dat wel hij zet dan toch alles terug naar zoals die uit de doos kwam :!:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » do mei 05 2011 8:54 pm

Boek van Dré de Man is wel handig en leuk voor beginnende fotografen. Ik heb het voor de D3000, en heb er veel aan gehad. Het gaat alleen maar over de camera waar het boek over geschreven is, dus je hebt er veel aan als je ook wat meer wil leren over de technische instellingen en zo. Waar staat welk knopje voor, wat doet optie dit, wat doet optie dat, hoe stel ik zus in en hoe stel ik zo in.
Maar het forum goed lezen en kennis opzoeken over fotografie en je camera helpt ook enorm.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 06 2011 12:49 am

Goodje schreef:
Léon Obers schreef:Reset van de camera brengt een manueel ingestelde sluitertijd niet naar beneden, die zul je gewoon met de hand naar beneden moeten bijstellen tot een meer aanvaardbare sluitertijd bij de gegeven lichtomstandigheden.
Reset is dat niet naar fabrieksinstelling terug zetten? Volgens mij werkt dat wel hij zet dan toch alles terug naar zoals die uit de doos kwam :!:
Nee hoor. Als je nu eens gewoon in de gebruiksaanwijzing op blz. 131 en 136 kijkt wat "hersteld" wordt, zit daar geen manueel ingestelde sluitertijd bij. Het gaat hoofdzakelijk om "camera-functies" zoals belichtingcorrecties, synchronisatie op het 1e gordijn, Picture Control instellingen e.d. Een gekozen sluitertijd en diafragma, -de basis bij fotografie om iets te belichten- worden echter nooit veranderd bij een herstel of reset.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”