Niet correcte kleurweergave bloemen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
edwin73

Re: Niet correcte kleurweergave bloemen

Bericht door edwin73 » di mei 10 2011 7:51 pm

Ik ga met jullie commentaar verder aan de slag. Ook gaan kennissen deze week met duurdere Nikon's ( o.a. D7000) paarse bloemen fotograferen. Ben gewoon nieuwsgierig of duurdere Nikon's ook moeite hebben met paarse kleuren.
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem, ik gebruik een D300s, dus het licht denk ik niet zozeer aan de klasse van je toestel,
wie weet zijn er hier ook wel D3s(x) gebruikers (nóg beter) die dat kunnen bevestigen.

Ik wou gisteren een echt bordeaux diep rode roos close-up vastleggen,
maar m'n camera maakt er hele andere rood tinten van, het spelen met witbalans hielp ook niet veel,
ook niet met de 'Kelvin' waarde instelling, want dan gaat het groen van de blaadjes weer naar de haaien(veel te blauw)... :roll:

Ik gebruik zelf geen Adobe RGB, want het maakt de kleuren wat saai, het geeft je hooguit wat meer groen tinten. (volgens Ken Rockwell dan)
Wel ga ik nog 's aan de slag met die clipping in de kleuren, toch nog even kijken of dat helpt...nog bedankt voor de tip(s)

groeten; edwin.
Laatst gewijzigd door edwin73 op di mei 10 2011 8:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di mei 10 2011 7:55 pm

Als een dure camera niet helpt, moet je misschien goedkopere bloemen proberen.. :huh: :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di mei 10 2011 8:41 pm

Er waren maar heel weinig films die zonder kleurcorrectie deze specifieke kleuren konden weergeven. Een fotograaf wist toen ook precies welke film hij voor welk doel kon gebruiken.
Moest het (af)gedrukt worden, kwamen er weer nieuwe struikelblokken.

edit: ik reageerde hiermee op een bericht wat er nu opeens niet meer is... :shock: :huh:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di mei 10 2011 8:57 pm

Nog afgezien wat de camera kan opnemen aan beeld en kleuren is het daarna nog maar de vraag wat je beeldscherm produceert. Mijn ervaring is dat een goede kleuropname (aRGB, NEF, 14 bit etc) alleen goed visueel gemaakt kan worden als ook het beeldscherm daarvoor geschikt is.

Sterker nog, ik heb 2 beeldschermen naast elkaar staan, een sRGB en een (bijna) aRGB en ik zie het kleurverschil al als ik tussen de beeldschermen jouw foto's heen en weer schuif. Het magenta wordt flets en het paars wordt blauwig inderdaad.

Wat ik verder ook zie is dat de voorkeuze voor sRGB op een of andere manier niet embed is in je foto. Ik krijg de volgende melding: WARNING: Color space tagged as sRGB, without an embedded color profile. Windows and Mac web browsers will treat the colors randomly.

Ik zal eens kijken of ik de plaatjes kan verbeteren. - edit- krijg het ook zo snel niet veel beter.sRGB biedt niet altijd de ruimte die je zou willen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » di mei 10 2011 9:22 pm

Een goed beeldscherm is niet een TN scherm. Het is wat Leon (denk ik) probeert aan te geven. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di mei 10 2011 9:42 pm

Léon Obers schreef:.
Bij opname elk kleurkanaal controleren op clippen in de hoge lichten.
.
Ik lees hier verder weinig over maar het is wel nodig!
Vraag is dan wel hoe ik de rest van de opname weer op niveau krijg omdat het soms enkele stoppen onderbelichten vergt om geen clippende kleur meer te hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 10 2011 11:36 pm

In RAW kun je een lichte mate van kleur clipping in een kanaal binnen de RAW-converter nog wel terugschroeven in de reserves die het RAW-formaat biedt. Dus zoek de grenzen op qua belichting.
Donkere tinten corrigeren met een mate aan D-lighting (in Nikon Capture NX2). Verder curve aanpassen.
Met het LCH gereedschap de kleur van een bloem naar een andere tint verschuiven/corrigeren. Eventueel nog nabewerken met stuurpunten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”