Nikkor 17 - 35 mm of groothoek prime

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
El Nino

Re: Nikkor 17 - 35 mm of groothoek prime

Bericht door El Nino » do mei 05 2011 8:19 am

Zijn er oof forum leden die ervaring hebben met de 16 - 35 f/4.0, lijkt me een mooie lens en een goed alternatief voor de 14 - 24 mm...????

De 14 - 24 mm is idd een prachtlens, vraag me alleen af of hij niet te kwetsbaar is in normaal gebruik zonder UV filter. Morgen ga ik bij Konijn kijken hoe ze in de hand liggen en wat het beste voelt.....

EricP

Bericht door EricP » do mei 05 2011 10:06 am

Op de 14-24 kan je geen filters plaatsen i.v.m. de vorm van de frontlens.
Ik heb gekozen voor de 16-35 F4 vanwege het bereik, voor mij belanrijk tussen 20-35mm.
Het is een super scherpe lens vanaf volle openening, wel vertekening op 16mm.
Als je meer groothoek wilt dan 16mm moet je de 14-24 nemen, daar kan jij alleen antwoord op geven. :mrgreen:

El Nino

Bericht door El Nino » do mei 05 2011 7:04 pm

Met de vertekening op 16 mm, doel je daarmee op een fish eye effect? Dat vindt ik opzich niet zo'n probleem, kan ook weer een dimensie aan je foto toevoegen......

EricP

Bericht door EricP » do mei 05 2011 7:58 pm

El Nino schreef:Met de vertekening op 16 mm, doel je daarmee op een fish eye effect? Dat vindt ik opzich niet zo'n probleem, kan ook weer een dimensie aan je foto toevoegen......
Fish-eye effect is volgens mij wat anders, gewoon vertekening, uitgerekte vormen.
Mij stoort het ook niet maar als je architectuur opnames maakt is dit objectief minder geschikt.
Het is echt een reportage objectief.

Wessel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wessel » vr mei 06 2011 11:06 am

Heb afgelopen januari gekozen voor de 14-24, puur omdat dit de beste kwaliteit biedt en de grootste hoek kan maken van alle verkrijgbare FF zoomlenzen van Nikon.

Als ik er nu mee aan het werk ben en 14 mm nodig heb, dan heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik die 2mm extra van de 14-24 miste indien ik had gekozen voor de 16-35. Er is gewoon niet meer verkrijgbaar.
Beiden hebben hun sterke en zwakke punten, maar in hoeverre heb je er zelf last van?
De 14-24 kan geen filters plaatsen. Voor velen onder ons een belangrijk punt, voor mij niet belangrijk aangezien ik op geen van mijn lenzen een filter heb. Loop ook niet met het idee rond dat een lens wat kan overkomen als ik bezig ben, wordt ik gewoon gek! Ook is de 14-24 flare gevoelig, maar tot op heden nog geen last van gehad. De 14-24 is overall scherp te noemen, van center tot hoek.
De 16-35 is gewoon zwak rond de 16mm. Erg veel vignettering en veel tonvorming en dit vond ik wel een belangrijk punt en moet wel tot F8 worden geknepen om dit tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Deze punten kunnen wel softwarematig worden opgelost.

Ik koop juist zo'n lens om, wanneer het nodig is, het uiterste op te zoeken. Dan wil ik juist dat die moet presteren en de 14-24 doet dat gewoon.
Ja de prijs van de 14-24 is pijnlijk, maar die pijn gaat wel weer over.
Succes met je keuze.
D810 + D700 | 14-24 2.8 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VR2 | 50 1.4 | SB900
-------------------------------
http://www.flickr.com/photos/wriezebos/

El Nino

Bericht door El Nino » vr mei 06 2011 8:57 pm

Wessel, bedankt voor je overwegingen. Vanmiddag heb ik beide lenzen op m'n camera gehad en bij de shootout (die overigens nog niet beslist is) kwam ik tot de volgende punten:

Nikkor 14-24 mm
Pro: geweldig mooi objectief, maximale groothoek en dat is toch wel indrukwekkend op 14 mm, veel lichtsterkte, snelle AF, en wel mooi zo'n bolle lens
Contra: objectief is wel erg zwaar en hanteerbaarheid is minder, bolle lens gevoeliger voor krassen, duurder tov 16-35

Nikkor 16-35 mm
Pro: mooi geconstrueerd objectief, groter zoombereik, ook veel lichtsterkte (hoewel 1 stop minder), veel betere hanteerbaarheid en goede prijs-kwaliteitsverhouding
Contra: minder groothoek, kwalitatief iets minder dan de 14 - 24 mm

De belangrijkste overwegingen zijn voor mij (1) de kwaliteit van de lens (2) groothoek (en die is met 14 mm wel erg mooi) en verder (3) de aansluiting op m'n andere lenzen (prime 50 mm en later een 70 - 200 mm) en (4) de hanteerbaarheid. Dus op basis van argumenten (1) en (2) zou het een 14 - 24 mm lens worden en op basis van argumenten (3) en (4) de 16 - 35 mm. Prijs vindt ik niet van doorslaggevend belang.

Nou, daar ga ik nog maar eens over nadenken. Het igg verschillende foto's geschoten met de verschillende brandpuntsafstanden en die ga ik eerst op de computer bekijken. Misschien dat daar nog een richting uitkomt. Voorlopig is het een stand off, dus vandaar nog geen beslissing.

EricP

Bericht door EricP » vr mei 06 2011 11:17 pm

El Nino succes met je keuze. :mrgreen:

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » za mei 07 2011 1:28 am

Laat mij(en ons van het forum) aub weten wat je bevindingen en keuze zijn t.b.v. vertekening e.d. zijn....
Ben wel benieuwd aangezien ik ook een groothoeklens wil hebben.

M.v.g. Daniel
GRoetjes Daniel

D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo mei 15 2011 3:06 pm

Ik ben nu een tijdje in bezit van de 16-35 4.0 VR. En ik ben dik tevreden...... Goede kwaliteit, scherp en de vervorming op 16 erg goed weg te werken in PS. Rede van mijn overstap van de groothoek (12-24 sigma) en de 24-70 2.8 naar de 16-35 is simpel. Ik schiet op locatie erg veel rond de 24 mm. Echter met de groothoek erop was er net niet genoeg zoom en omgekeerd het zelfde verhaal. Al mijn exif's eens erbij gepakt en inderdaad....de 16-35 zou geen slechte investering zijn om een objectief te gebruiken waarbij ik nagenoeg nooit hoef te wisselen.
Als ik echt met scherpte diepte wil werken gaat er toch nog steeds een prime op...

Dus ik ben dik tevreden. De lichtsterkte is iets minder dan de 24-70. Maar dat drukt de pret niet omdat ik erg weinig op 2.8 schiet. Nogmaals, als ik vol open werk pak ik een prime.
En de VR op de 16-35 werkt perfect als je wat minder licht hebt.

Bouw is zeker erg goed te noemen. En prijstechnisch is hij ook even wat gunstiger.
Scherpte in de hoeken prima, wat mij betreft....

Prima keus voor de fotografie die ik graag doe.....het is dus maar net waar je hem het meest voor wilt gebruiken.

Succes met je keuze!
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mei 15 2011 4:57 pm

El Nino schreef:Voordeel van een prime lens is dat deze je dwingt meer bezig te zijn met de compositie (verschillende posities), waardoor dit vaak de kracht van de foto ten goede komt. ....
El Nino schreef: Zoek het wel minimaal rond de 20 mm of lager.
Al gedacht aan de nieuwe Nikkor 24mm f1.4 AFs?
Schitterend objectief.

El Nino

Bericht door El Nino » zo mei 15 2011 10:35 pm

Inderdaad een erg mooi objectief, alleen te weinig groothoek voor mij in de opbouw van m'n lenzen set......

El Nino

Bericht door El Nino » za jul 02 2011 9:57 am

M'n shortlist bestaat nu nog uit de 17 - 35 mm, hetgeen ik gewoon een erg mooi bereik vindt en erg lichtsterl met f/2.8 en de alom geprezen 14 - 24 mm f/2.8 met een geweldige scherpte. Vraag me alleen af hoe "handig" deze lens in het dagelijkse gebruik gaat zijn.

Ben nog immer onder de indruk van m'n nieuwe combi D700 met een prime 50 f/1.4. Vorige week nog m'n 18 jaar oude lenzen erop gehad met name de 28 - 70 f/3.5 - 5.6 en de 70 - 210 (schuifzoom), maar dan zie dat je toch veel inleverd vwb scherpte en donkere hoeken. Ga denk ik eerst m'n set uitbreiden met een groothoek zoom en dan een mooie telelens (70 - 200).

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”