Heel hard blazen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
paparazzi

Bericht door paparazzi » do jun 21 2007 10:43 am

Vind het eerlijk gezegd best bijzonder dat jullie zo schoonmakerig zijn aangelegd. Zou het echt veel uitmaken, vraag ik me dan af? Met mijn D70s heb ik nog helemaal nooit stofjes gehad en met mijn D200 heb ik 1 consequent vlekje gehad dat echter na 'n aantal weken vanzelf is verdwenen. Tot het zover was heb ik 't gewoon ff weggephotoshopt. :D

Rogier

Bericht door Rogier » do jun 21 2007 10:51 am

Ik maak een keer per maand ofzo gewoon de hele boel schoon, maar echt niet elke keer dat ik lenzen wissel.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

weg met die stofkrengen

Bericht door George Fennes » do jun 21 2007 10:54 am

Paparazzi schreef:

Code: Selecteer alles

Vind het eerlijk gezegd best bijzonder dat jullie zo schoonmakerig zijn aangelegd. Zou het echt veel uitmaken, vraag ik me dan af? Met mijn D70s heb ik nog helemaal nooit stofjes gehad en met mijn D200 heb ik 1 consequent vlekje gehad dat echter na 'n aantal weken vanzelf is verdwenen. Tot het zover was heb ik 't gewoon ff weggephotoshopt.
Dan heb je vreselijk veel mazzel gehad, want ondanks dat ik zo precies ben, heb ik al verschillende keren de sensor moeten schoonmaken.

En 1x kreeg ik het er zelf niet meer af, heb ik toch mijn vrienden in Beverwijk met een bezoekje moeten vereren.

Maar misschien ben ik ook wel een zijkert, ik maak eens in de zoveel tijd een proefopname en die vergroot ik dan.

Dan zie je een hoop stofjes die niet altijd op de foto's waarneemt, alleen bij het uitvergroten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » do jun 21 2007 11:19 am

Voor stock moet ik ook de foto's op 100% door lopen, dus alle onvolkomenheden krijg ik te zien.
Soms heb ik eerder 't idee dat mensen die er teveel aanzitten ook 't meeste last hebben van stof; zou het een het ander niet juist opwekken ipv mijn negeer-methode? :D

Matchless

Bericht door Matchless » do jun 21 2007 11:23 am

Ik heb mijn D70s alweer ruim 2 jaar. Als ik in een stoffige omgeving ben geweest maak ik het exterieur van de camera en objectief even schoon met een droog doekje en een kwastje. Verder heb ik er nog nooit wat aan gedaan. Stof op de sensor heb ik nog niet gezien, maar na dit verhaal heb ik het waarschijnlijk morgen wel :lol: .

Nu heb je van die busjes lucht in de handel. In het verleden weleens gebruikt om negatieven schoon te blazen e.d. Is die lucht daarin droog genoeg om bijv je vattigngen en objectieven schoon te blazen (de camera maar niet van binnen natuurlijk).

George Fennes
Clublid
Clublid

niet te veel uitvergroten

Bericht door George Fennes » do jun 21 2007 11:25 am

Zou kunnen, maar ik bekijk mijn proefopnames in het begin met 800% en dan blijf je schrikken.

Met 400% is het al een stuk minder.

Maar op 100% zie je er vaak niets van.

Dus ik zal het wel teveel uitvergroot hebben :oops: zal ik niet meer doen.

Rogier

Bericht door Rogier » do jun 21 2007 11:31 am

Wat is in vredesnaam het nut van je foto's op 800% bekijken?

George Fennes
Clublid
Clublid

blijft leren

Bericht door George Fennes » do jun 21 2007 11:37 am

Rogier schreef:

Code: Selecteer alles

Wat is in vredesnaam het nut van je foto's op 800% bekijken?  
Dat is alleen met de proefopnames op een wit vel papier om stofjes te lokaliseren.

Maar in Beverwijk werd mij door Eef al duidelijk gemaakt dat je dan altijd stofjes op de sensor ziet.

Dus daar ben ik al lang van afgestapt, ik was een beetje te precies denk ik.

Maar aldoende leert men en met schade en schande wordt men wijs :oops:

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » zo jun 24 2007 10:58 pm

Ik ben nu ook weer niet zo poetserig hoor. Nog nooit de sensor schoongemaakt ook. :roll:

Nog tipje: als je net als ik je lensdoppen in je broekzak doet, even met de mond uitblazen voor je ze weer vastklikt. Niet alleen voorkom je zo stof op de lens, je vermijd ook krassen door eventuele zandkorrels. En vraag nu niet hoe ik aan zandkorrels in mijn broekzak kom :oops:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo jun 24 2007 11:20 pm

Altijd even met de Giottos rocket er langs blazen voordat ik de boel monteer.

Nooit met de mond...

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Tammo Schut

heel hard blazen

Bericht door Tammo Schut » ma jun 25 2007 9:41 pm

Mijn schoonzoon heeft van een op ander moment een heleboel stof op (vermoedelijk) ccd zitten. Foto's lijken wel een maanlandschap.
Foto gemaakt van wit papier en zelfde uitkomst. Met blaasbalgje heb ik geprobeerd de ccd schoon te blazen.Meerdere keren. Geen enkel effect. Wie heeft er nog tips

yoyo

Re: heel hard blazen

Bericht door yoyo » ma jun 25 2007 9:51 pm

Tammo Schut schreef:Mijn schoonzoon heeft van een op ander moment een heleboel stof op (vermoedelijk) ccd zitten. Foto's lijken wel een maanlandschap.
Foto gemaakt van wit papier en zelfde uitkomst. Met blaasbalgje heb ik geprobeerd de ccd schoon te blazen.Meerdere keren. Geen enkel effect. Wie heeft er nog tips
http://www.nikonservice.nl/

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma jun 25 2007 9:57 pm

@tammo: roelof spreekt in zijn eerste mail over de Visible Dust Arctic Butterfly. Er zijn op dit forum meerdere mensen die er een hebben (waaronder ik) en die werkt perfect! www.visibledust.com (ofzoiets)

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » wo jun 27 2007 5:50 pm

1.5 jaar de D200 en geen prut in beeld! steeds even een blowtje naar binnen bij het wisselen.
maar wel een ander verschijnsel : ik krijg zwarte pootjes van m'n giotto balletje !? de weekmakers lossen na een jaar al op ! of is er iets anders adh ?
vrgr

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo jun 27 2007 6:59 pm

k.hendrik schreef: ik krijg zwarte pootjes van m'n giotto balletje !? de weekmakers lossen na een jaar al op ! of is er iets anders adh ?
vrgr
Ik heb een blauwe , krijg je geen zwarte handen van 8) 8)
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”