Wat zou je kopen met mijn niveau, behoefte en budget?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Wat zou je kopen met mijn niveau, behoefte en budget?

Bericht door yzf1kr » wo mei 25 2011 10:41 am

Zelfontspanner schreef:
yzf1kr schreef:?.......daarmee fotografeer je een object van 10cm bij 7cm beeldvullend.
......op een DX camera. :wink2:
Met een budget van €1500 heb je het automatisch over DX toch?
iefie schreef:Nog nooit gezien een kapoentje van 10 bij 7 cm. :mrgreen: :mryellow:
Je hebt macro en echt macro, en voor echt macro heb je dus echt een macro lensje nodig als je niet teveel wilt croppen.
TS weet niet wat hij wil, hij wil vanalles maar heeft nog niets.
Hij wil beestjes van dichtbij fotograferen maar geeft niet aan wat precies. Met de 16MP van de door mij geadviseerde D5100 valt er genoeg te croppen en heb je echt niet meteen een macro nodig.

En een D90 zou ik tegenwoordig echt niet meer aanschaffen, neem een D7000 of een D5100. Maar de D90 heeft nu echt geen bestaansrecht meer.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » wo mei 25 2011 10:50 am

Ff offtopic, mooi verhaal JanR nooit geweten. Kom zelf ook uit ( hoogvliet ) zalmplaat.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 25 2011 11:22 am

JanR schreef:Tom, nu heb ik zelf een D7000, maar kun je ook beargumenteren waarom TS die beter dan de D90 zou moeten aanschaffen.

Ik heb namelijk die reden niet in het verhaal gezien
Dag Jan,

De D90 is al een wat oudere body (ik zeg niet: slecht!). Lees de reviews er eens op na, de D7000 presteert werkelijk subliem. Ik, bezitter van een D300s, zou 'm zo willen inruilen, ware het niet dat ik het stukje wat de D300s tot een pro body maakt wel erg waardeer: iets meer knopjes en een stuk stevigere behuizing. Qua prestaties blijft hij echter wel wat achter.

Als ik op dit moment tussen een D90 en D7000 zou moeten kiezen, dan zou ik zeker die ongeveer 300 euro extra uitgeven! Je krijgt echt waar voor je geld.

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo mei 25 2011 11:22 am

yzf1kr [i]i.p.v. Tom, sorry Tom ;)[/i] schreef: En een D90 zou ik tegenwoordig echt niet meer aanschaffen, neem een D7000 of een D5100. Maar de D90 heeft nu echt geen bestaansrecht meer.
Da's wel een heel boute en persoonlijke opmerking zou ik zeggen.
Welk bestaansrecht heeft de D5100 meer dan een D90?
En hoezo heeft de D90 uberhaupt geen bestaansrecht meer? Volgens mij niets anders dan lovende reacties en blije bezitters op dit forum...
Maar goed, zoals gezegd, jij zou 'm niet meer aanschaffen, en dat mag natuurlijk. ;)
Maar ik ben er erg blij mee en zou 'm zeker nog steeds aanraden :D
Laatst gewijzigd door Dochoff op wo mei 25 2011 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 25 2011 11:27 am

Nou lijkt het net of ik dat zeg...

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » wo mei 25 2011 11:38 am

Tom schreef:
JanR schreef:Tom, nu heb ik zelf een D7000, maar kun je ook beargumenteren waarom TS die beter dan de D90 zou moeten aanschaffen.

Ik heb namelijk die reden niet in het verhaal gezien
Dag Jan,

De D90 is al een wat oudere body (ik zeg niet: slecht!). Lees de reviews er eens op na, de D7000 presteert werkelijk subliem. Ik, bezitter van een D300s, zou 'm zo willen inruilen, ware het niet dat ik het stukje wat de D300s tot een pro body maakt wel erg waardeer: iets meer knopjes en een stuk stevigere behuizing. Qua prestaties blijft hij echter wel wat achter.

Als ik op dit moment tussen een D90 en D7000 zou moeten kiezen, dan zou ik zeker die ongeveer 300 euro extra uitgeven! Je krijgt echt waar voor je geld.

Ik weet de prestaties van de D7000 :mryellow: Ik had ook even geen rekening gehouden met de prijzen nu. Toen ik hem kocht was het verschil € 500,00
Maar blijft overeind dat de D90 precies genoeg zou kunnen zijn voor de TS.
Je levert tenslotte een lens in voor een duurdere body.

Ik heb zelf de D90 ook twee jaar gehad, waar ik tegenaanliep was de AF van de D90 die het op actiesportgebied niet aankon. Ik had toendertijd ook de D300s in het vizier, maar ik maak af en toe ook video en mede daardoor heb ik gekozen voor de D7000

Dochoff

Bericht door Dochoff » wo mei 25 2011 11:46 am

Tom schreef:Nou lijkt het net of ik dat zeg...
Oeps, sorry, door al die quotes ging 't even mis, had ik beter op moeten letten.
Maar inmiddels aangepast.
Tom schreef:Nou lijkt het net of ik dat zeg...
Dit ben jij wel toch? :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 25 2011 11:54 am

De keuze van de D90 is helemaal niet zo vreemd. Je krijgt gewoon een enorm goede body met een sensor die zich meer dan bewezen heeft. Dat er nu een nieuwe sensor in nieuwe modellen gezet wordt doet daar niets aan af.

De D7000 is binnen het gegeven budget veel te duur. Zou de D5100 overblijven. Ga daar maar een betaalbare macro bij zoeken. Ik zou autofocus enorm missen. Wellicht niet eens zo erg in het macrobereik, hoewel ik het daar ook gebruik, maar met name ook voor portretfotografie en als licht teleobjectief, wat deze objectieven natuurlijk ook enorm goed kunnen.

Vandaar: koop de D90. Bewezen goede body die tegenwoordig (hoe lang nog?) voor een prima prijs te koop is. Meer body en sensor heb je niet snel nodig. Tenzij je een filmfanaat bent. Maar dat heb ik niet gelezen in de vraag.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo mei 25 2011 12:15 pm

Tom schreef:........ Ik, bezitter van een D300s, zou 'm zo willen inruilen, ware het niet dat ik het stukje wat de D300s tot een pro body maakt wel erg waardeer: iets meer knopjes en een stuk stevigere behuizing. Qua prestaties blijft hij echter wel wat achter.

.............
Is dat geen contradictie?
En naar mijn bescheiden mening is een D300 toch echt nog steeds geen pro body hoewel veel bezitters dat wel roepen. Dat zijn de D2* - D3* alleen maar, echt een ander kaliber. Als de prestaties van een D7000 beter zijn dan van een D300, welke zou ik dan eerder 'pro' noemen? :| :wink2:
Ok, geen van beide dus.

Mijn advies zou in dit geval een D90 zijn gezien de vele probleempjes die velen met de D7000 schijnen te hebben. Ik herinner me onze 'D90-Belg' (effe z'n naam kwijt) nog heel goed :P
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo mei 25 2011 12:21 pm

Geen pretstanden maar voor mij nuttige knopjes, een magnesium body ipv een kunststof body, dat soort dingen.
Ik noem het een pro body omdat Nikon dat ook doet. Wel zo makkelijk om dat aan te houden.

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » wo mei 25 2011 12:26 pm

Eeuw schreef:
Tom schreef:........ Ik, bezitter van een D300s, zou 'm zo willen inruilen, ware het niet dat ik het stukje wat de D300s tot een pro body maakt wel erg waardeer: iets meer knopjes en een stuk stevigere behuizing. Qua prestaties blijft hij echter wel wat achter.

.............

Mijn advies zou in dit geval een D90 zijn gezien de vele probleempjes die velen met de D7000 schijnen te hebben. Ik herinner me onze 'D90-Belg' (effe z'n naam kwijt) nog heel goed :P
Met de naam kan ik je wel even helpen....chicco op dit forum en Templar op het forum van Belgiumdigital :wink:

Ik ga je voor de rest geen advies geven bij deze, aangezien ik de D90 niet ken, heb overigens wél de D7000.

De D7000 is wel wat moeilijker in gebruik, ook geen toestel om in P of Auto stand te gebruiken. (volgens mij ontstaan in die standen de meeste problemen wat scherpstellen betreft, maar weet dit niet zeker)
Zelf gebruik ik de D7000 alleen in de standen A, S of M, en ook dán is niet alles goed (maar dit had ik met de D80 ook), maar het is weldegelijk mogelijk om er ragscherpe platen uit te halen.

Het voordeel van de D7000 blijf ik de cropmogelijkheid vinden, waardoor je bij flinke crops nog leuke afdrukken kan maken.

Ik wens je in ieder geval veel succes bij je keuze!
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 25 2011 12:31 pm

Allemaal leuk en aardig natuurlijk zo'n D7000. Jullie kunnen toch niet met droge ogen beweren dat deze in het kosten- en wensenplaatje past van de TS... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » wo mei 25 2011 12:33 pm

Mee eens

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » wo mei 25 2011 12:33 pm

Inderdaad Patrick, ik denk in dit geval ook dat de D90 prima zou zijn voor TS.

Dat kosten-wensenplaatje blijft voor mij óók altijd een probleem......het wensenplaatje past alles wel in, maar het kostenplaatje daarentegen..... :wink:
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Mariek

Bericht door Mariek » wo mei 25 2011 12:48 pm

Hahaha wat een berg reacties! Dit had ik niet verwacht en ik weet ook niet of ik er wel blij mee ben :wink2: Nee, geweldig, bedankt allemaal vast. Ik heb het vluchtig doorgelezen en zie veel verschillende meningen, maar ook wel wat hoofdlijnen. Ik neig zelf ook naar een niet te dure body en beter objectieven.

Ik ga nu eerst even kijken, horen en voelen in wat winkels, ook niet onbelangrijk. Hopelijk kom ik terug met een wat concreter idee. Misschien toch wel Sony :P Ik zal later alles goed lezen en inhoudelijk reageren.

Nogmaals dank alvast. En inderdaad, 't lastig maar erg leuk!

Groet, TS (whoever that may be :roll: )

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”