Sightseeing in Leiden (+ update)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do mei 26 2011 12:20 am

De stad Leiden ontstond als dijkdorp aan de voet van een kunstmatige heuvel aan de samenvloeiing van de Oude en de Nieuwe Rijn. In de oudste vermelding daarvan, omstreeks 860, werd het toenmalige dorp Leithon genoemd. In de op deze heuvel gelegen burcht zetelde aanvankelijk een leenman van de bisschop van Utrecht, maar de burcht kwam omstreeks 1100 in handen van de graaf van Holland. De gunstig gelegen nederzetting kreeg in 1266 bevestiging van de reeds eerder verleende stadsrechten en ontwikkelde zich met haar bloeiende lakennijverheid tot een van de grootste steden van het gewest Holland. In 1389, toen de bevolking tot ongeveer 4.000 was gegroeid, moest de stad worden uitgebreid met het stadsdeel tussen Rapenburg (tevoren de zuidrand van de stad) en de Witte Singel.
In 1420 werd Leiden, in het kader van de Hoekse en Kabeljauwse twisten veroverd door hertog Jan VI van Beieren. Op 1 maart 1512 stortte de ruim 100 meter hoge toren van de Pieterskerk bij een storm in. De toren, één van de hoogste van Nederland, werd nimmer herbouwd.
In 1572 koos de stad de zijde van de anti-Spaanse opstand. De Spaanse landvoogd Requesens belegerde in 1574 de stad. Nadat dit beleg was afgeslagen - het Leidens ontzet van 3 oktober 1574 - kreeg de stad in 1575 met de Universiteit Leiden de eerste universiteit van Nederland. Hiermee betuigde stadhouder Willem van Oranje zijn erkentelijkheid aan de Leidenaren.
In de 17e eeuw kwam de stad tot grote bloei, dankzij de impuls die vluchtelingen uit Vlaanderen gaven aan de textielnijverheid. De stad, die voor het beleg van 1574 ongeveer 15.000 inwoners had geteld, waarvan tijdens het beleg ongeveer een derde deel het leven had verloren, was in 1622 tot 45.000 inwoners gegroeid en omstreeks 1670 werd zelfs een aantal van tegen de 70.000 bereikt. In de Gouden Eeuw was Leiden, na Amsterdam, de op één na grootste stad van Nederland. De bevolkingsgroei maakte een aanleg van nieuwe grachten en singels noodzakelijk. Het huidige centrum van Leiden, herkenbaar aan het singelpatroon, werd in 1659 voltooid.
In de 18e eeuw raakte de textielnijverheid in verval, door protectionistische maatregelen in Frankrijk en de lonen, die vanwege de kosten van levensonderhoud in het gewest Holland relatief hoog moesten zijn. Het gevolg was een gestadige daling van het inwonertal van Leiden, dat eind 18e eeuw tot 30.000 was gedaald en omstreeks 1815 een dieptepunt van 27.000 zou bereiken.
Op 12 januari 1807 vond de Leidse buskruitramp plaats, waarbij ongeveer 150 burgers om het leven kwamen. Koning Lodewijk Napoleon bezocht persoonlijk de stad om de hulp aan de slachtoffers te coördineren. Op de plaats van de door de ontploffing veroorzaakte "ruïne" werden later het Van der Werfpark en het Kamerlingh Onnes Laboratorium aangelegd. In 1842 werd de voor Leiden zeer belangrijke spoorlijn naar Haarlem in gebruik genomen. In 1866 werd de stad getroffen door de laatste grote epidemie (cholera) welke in 1868 leidde tot de start van de bouw van het nieuw Academisch Ziekenhuis. In 1883 werd niet alleen Leiden, maar ook heel Nederland, opgeschrikt door het nieuws van de arrestatie van de Leidse gifmengster, die in enkele jaren tijd minstens 27 slachtoffers had gemaakt. Mede dankzij de spoorlijn was in de 19e eeuw enige verbetering opgetreden in de desolate sociaal-economische situatie, maar het aantal inwoners was omstreeks 1900 nog steeds niet ver boven de 50.000 opgeklommen. Pas in 1896 begon Leiden zich uit te breiden buiten de 17e-eeuwse singels.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Leiden zwaar getroffen door geallieerde bombardementen. De omgeving van het station en de Marewijk (tegenwoordig de omgeving van het Schuttersveld en de Schipholweg) werden vrijwel geheel met de grond gelijk gemaakt. Het historische centrum is gespaard gebleven.
Het huidige Leiden profileert zich vooral als een centrum van wetenschappelijke kennis en nieuwe technologie. Daarnaast speelt ook het toerisme een steeds belangrijkere rol in deze historische museumstad.
Leiden heeft een eigen canon. De Leidse Canon vertelt de geschiedenis van Leiden aan de hand van 35 belangrijke historische onderwerpen.

Afgelopen zondag met een klein gezelschap deze stad bezocht. In een paar kleine series probeer ik te laten zien wat Leiden o.a. te bieden heeft. Alle foto's zijn gemaakt met de Nikkor 50mm f/1.4G AF-S.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

5) Afbeelding

6) Afbeelding

7) Afbeelding

8) Afbeelding

9) Afbeelding

10) Afbeelding

11) Afbeelding

Op- en/of aanmerking zijn altijd van harte welkom. Klik hier voor de update
Groet,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op do mei 26 2011 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Sightseeing in Leiden

Bericht door jac49 » do mei 26 2011 12:42 am

Prachtige serie.
no6, jammer dat die steiger daar stond.

Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » do mei 26 2011 11:09 am

Mooie serie weer hoor Arthur, haha ik heb dan ook geen op of aanmerkingen hoor.
Het is toch maar een mooi objectief die 50 mm, maar de fotograaf mag er ook zijn :D
Maar ook weer heel erg leuk wat je over Leiden verteld, dat geeft toch altijd net iets extra's aan de serie.

Groetjes Karin

yellowfish

Bericht door yellowfish » do mei 26 2011 11:22 am

Kan je aangeven waarom je juist alleen de 50mm hebt gebruikt?
Was het een praktische overweging of creatieve?

Zonder te weten wat je uitgangspunt was mbt de registratie van Leiden, valt mij persoonlijk direct het gemis aan creatie die ik in je flitsfoto's juist zo waardeer.
foto's ogen mij wat te magenta.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » do mei 26 2011 3:14 pm

Ik neem me ook wel eens voor alleen maar mijn 1.4/50 mee te nemen voor zo'n serie, maar als het er op aan komt schrik ik er toch voor terug. Dat dat helemaal niet hoeft laat je met deze fraaie serie zien Arthur. Mooi gedaan!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do mei 26 2011 4:48 pm

Begint gelijk goed met Molen de Valk, als kind heel vaak bezocht (woonde er ± 50 meter vandaan) en mijn eerste gemaakte foto' s had deze molen als onderwerp :mryellow:
Op nr 5 zie ik de Hartebrugkerk, volgens mij is deze foto gemaakt vanuit de V&D.
9 zie ik de Stadstimmerwerf in?
Ik kan wel een beetje meegaan met de opmerking van Yellowfish over de magentazweem.

Verder lekker herkenbare plekken

Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

Frans Hofstede
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Hofstede » do mei 26 2011 4:54 pm

Dit vind ik een erg mooie stadsserie. Geeft een goed beeld van de fotograaf en wat die doet met de 50mm f1.4 lens. Inspirerend.
Niet zoveel te zien, totdat je het ziet.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do mei 26 2011 5:07 pm

Gave serie ALE, showcase voor jou hope je met de 50 1.4 omgaat!
Top!

Peter
Bijna leeg hier....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 26 2011 5:56 pm

Zo zie je maar weer: met één objectief lukt het allemaal heel goed.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do mei 26 2011 9:37 pm

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!! Het had meer met mijn (bijna) nieuwe leeftijd te maken dat een vriend en ik gekozen hadden om de dag in Leiden maar eens door te brengen met enkel en alleen dit objectief. Wel erg leuk om te doen want je moet dan extra bewegen en creatief nadenken om je compositie goed te krijgen. En sjonge, jonge, jonge, wat een kleine krachtpatser is dit lensje toch. Ben er nog steeds "verliefd" op :D Die magenta zweem zie ik helaas niet maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn notebook scherm.

Het vervolg van de serie. Dit keer alleen de standbeelden die we onderweg tegenkwamen:

12) Afbeelding

13) Afbeelding

14) Afbeelding

Kon het niet laten, toch een keer de flitser gebruikt. Anders kreeg ik alleen maar een silhouet.
15) Afbeelding

16) Afbeelding

17) Afbeelding

C+C zijn wederom welkom.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » do mei 26 2011 9:41 pm

mooi mooi mooi!!!!!! schitterende serie, vriend! Vooral die beelden serie spreken mij zeer aan. Goed gezien nummer 12 :o
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Sightseeing in Leiden (+ update)

Bericht door Jolanda » vr mei 27 2011 9:05 am

Leuke serie, met plezier naar gekeken.

Ik kan wel enigszins meegaan met de opmerking over de zweem. Ik heb foto 8 zelf ingeladen in NX2 en de witbalans iets koeler gezet. De serie heeft van jou een warmte meegekregen en dat is wel iets typisch in jouw foto's.

Goed idee van je, om met een klein groepje op stap te gaan.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

jac49
Forumlid
Forumlid

Re: Sightseeing in Leiden (+ update)

Bericht door jac49 » vr mei 27 2011 10:20 am

Wederom een prachtige serie 8) ,en een genot om naar te kijken.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » vr mei 27 2011 11:36 am

Ja, ik ben het volledig met het enthousiasme van de vorige posters eens. En ik heb gezien hoe zorgvuldig ALE te werk gaat. Mooi! En bedankt voor alle uitleg!

Groeten,

Gert van den Berg
Laatst gewijzigd door gvdnberg op vr mei 27 2011 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 27 2011 11:50 am

ALE schreef:Die magenta zweem zie ik helaas niet maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn notebook scherm.
Dat lees ik vaker van je Arthur, geen verwijt hoor maar ik zie voor serieus fotowerk een gecalibreerd scherm als noodzaak. Ik kan je de EyeOne Display Lite aanbevelen, voor ca. € 129. Wellicht een mooi verjaardagscadeau :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”