Wat zou je kopen met mijn niveau, behoefte en budget?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
geerttt

Re: Wat zou je kopen met mijn niveau, behoefte en budget?

Bericht door geerttt » vr mei 27 2011 11:19 am

Sowieso voor portretten, zodat je mooie onscherpe delen krijgt (bokeh). En in situaties met weinig licht inderdaad. Maar een macro lens is vaak ook zeer goed geschikt als portretlens.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » vr mei 27 2011 11:22 am

Mariek,

Je moet niks kopen het mag.

Maar de lichtsterkte is inderdaad 1 van de zaken die een prime aantrekkelijk maken.
Je kunt dan zonder echt hele hoge ISO's te gebruiken binnen fotograferen.
Neem bijvoorbeeld de 35mm AF-S 1.8 G, mooi klein lensje, ragscherp en zeer betaalbaar.
En 35mm is op zich een mooi bereik voor een DX camera.

En portretten? Het hangt er maar helemaal vanaf wat je precies van het portret wilt hebben, wil je alleen Hoofd en schouders dan kun je vanaf 60mm al redelijk uit de voeten.
Ik doe dat niet echt veel maar als ik een portret schiet, foto dan he, dan gebruik ik mijn 105mm 2.8

Mariek

Bericht door Mariek » vr mei 27 2011 12:53 pm

Don't worry, ik voel me tot niets verplicht. Wil gewoon graag een goede keuze maken en alles wat relevant kan zijn erin meenemen. Ik ga het lekker allemaal eens een weekendje laten bezinken. Ik denk dat ik voldoende info en feedback heb om een keuze te kunnen maken. Opnieuw veel dank voor jullie aandeel daarin. Zodra ik eruit ben laat ik het hier zeker weten!

Mariek

Bericht door Mariek » za mei 28 2011 9:13 am

Tadadadatadaaa... D90, Sigma 17-70, 70-300 in bestelling :D :mryellow: :lol:

Wat een verschil!!! Zoveel beter, mooier... zoveel moeilijker... zoveel leuker... Loving it already!!!

Groet,
Another happy customer

Mariek

Bericht door Mariek » za mei 28 2011 9:44 am

Dank, dank. Dat weekend was bij de Quick Spa in Rotterdam :wink2:

Nog even een vraag. Ik lees net dat de 70-300 op een DX camera eigenlijk 105-450 is. Mis ik dan geen stuk tussen m'n 17-70 en de '70-300'?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za mei 28 2011 9:50 am

Nee, want die 17-70 gedraagt zich op een DX camera (D90) óók als een 25-105 mm objectief

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » za mei 28 2011 11:17 am

Mariek,

Goede keus, heel veel plezier ermee.

Dochoff

Bericht door Dochoff » za mei 28 2011 11:48 am

Mariek schreef:Dank, dank. Dat weekend was bij de Quick Spa in Rotterdam :wink2:

Nog even een vraag. Ik lees net dat de 70-300 op een DX camera eigenlijk 105-450 is. Mis ik dan geen stuk tussen m'n 17-70 en de '70-300'?
Hoi Mariek,

gefeliciteerd met je aanschaf!

Voor de duidelijkheid, alle lenzen die je op je D90 zet, kun je met cropfactor 1,5 vermenigvuldigen.
't Is alleen niet zo dat je verder inzoomt (je 300 mm wordt niet opeens 450 mm), maar dat je eigenlijk digitaal inzoomt op je plaat, waarna de buitenranden verdwijnen. Je houdt dus, t.o.v. een full-frame camera, minder beeld over.

(Allemaal een beetje simpel uitgelegd, maar hier ontstaan nog wel eens onduidelijkheden en verschillende visies over).

Prettig weekend, maar dat zal wel lukken ;)

ps Is het de Nikkor 70-300 VR die je hebt besteld?

Mariek

Bericht door Mariek » za mei 28 2011 10:57 pm

Ahah, dus zo zit dat. Yep, het wordt idd de 70-300. Zou geloof ik gek zijn als ik qua tele niet voor die zou kiezen.

Heb je trouwens voor elke lens een apart UV filter nodig? Lijkt me wel handig om die niet te wisselen, dan is de lens gewoon altijd beschermd, toch?

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za mei 28 2011 11:12 pm

Mariek schreef:Dank, dank. Dat weekend was bij de Quick Spa in Rotterdam :wink2:

Nee, want je 17-70 is volgens dezelfde redenering eigenlijk 25 - 105, sluit dus precies aan.

In een andere post vraag je naar UV filters.
Het beschermen van de frontlens kent voor- en tegenstanders. De tegenstanders willen de invloed op de optische prestaties niet, de voorstanders willen ten alle tijden beschadiging van een filter ipv de frontlens.
Ieder moet zijn eigen keuze maken, maar ik ga zelf voor de NC filters van Nikon die precies doen wat je vraagt: bescherming van de frontlens, met zo min mogelijk invloed op de optiek. Dure filters, dat wel, maar het feit dat Nikon zo'n filter bv standaard bij de 200-400 meelevert gaf voor mij de doorslag.
Reken op een kleine €100,- per filter.
Willem.

Dochoff

Bericht door Dochoff » zo mei 29 2011 10:33 am

Mariek schreef: Heb je trouwens voor elke lens een apart UV filter nodig? Lijkt me wel handig om die niet te wisselen, dan is de lens gewoon altijd beschermd, toch?
Ik zou ze er, als bescherming, inderdaad op laten zitten, dus per lens een filter (als het al niet verschillende afmetingen zijn).

Mariek

Bericht door Mariek » zo mei 29 2011 7:26 pm

Ook hierover verschillende meningen dus. :) Zal zelf maar eens experimenteren met en zonder.

Ik geloof dat dit topic wel zo'n beetje klaar is dus laat ik er maar eens een eind aan breien. Voor de laatste maal dank allemaal en wellicht tot in een ander topic.

Groet,
Marieke

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 29 2011 7:30 pm

Even openwerken: ik gebruik nooit een UV filter.
En ik ben niet de enige.

Dochoff

Bericht door Dochoff » ma mei 30 2011 10:24 am

Ik wil ze niet aan- of afraden, maar wou zeggen, áls je ze gebruikt (ter bescherming) zou ik ze niet iedere keer wisselen, maar er gewoon op laten zitten.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma mei 30 2011 10:27 am

Daar ben ik het mee eens. Én: koop fatsoenlijke filters. Niet van die 3 voor een tientje-filters.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”