SwederD70 schreef:
AoA zie ik meer als je je toestel met de neus naar beneden laat wijzen. De getoonde stand doet mij meer aan een landing denken.
Jij hebt een rare voorstelling van AOA.
AOA, ook wel invalshoek genoemd, is de hoek tussen de koorde van de vleugel en de aanstromende lucht. Vrijwel elke vleugel raakt overtrokken (stall) voorbij zo'n 15 graden AOA. De lucht boven de vleugel laat te vroeg los, waardoor de lucht daar niet meer sneller stroomt en er daar dus geen onderdruk meer is. Gevolg... je komt in een zakvlucht terecht of in een vrille als de overtrek asymetrisch is.
Een overtrek kan gebeuren op lage snelheid, maar ook op hoge snelheid in bijvoorbeeld een plotseling vol getrokken bocht. Een overtrek met je neus naar beneden komt niet vaak voor. Dan moet je je neus wel heel hard naar voren duwen. Bij een kabelbreuk met zweefvliegen kan het wel eens voorkomen. Jij start met een hoek van zo'n 45 graden en als de kabel breekt loopt de snelheid er heel snel uit. Je reflex is dan om de neus zo snel mogelijk onder de horizon te krijgen. Als je dit heel snel doet kun je negatieve AOA krijgen en je hangt dan in je riemen... Het kan vervolgens best lang duren voordat de luchtstroom over de vleugels weer normaal is. Niet fijn op 100 meter boven de grond...
Met een jachtvliegtuig doe je dit zowieso niet zo vaak, omdat het gevolg een red-out i.p.v. een black-out kan zijn. Bloedvaten in je ogen knappen doordat de hoge negatieve G-krachten het bloed naar je hoofd stuwen. Jachtvliegers rollen meestal eerst de kist om vervolgens te kunnen trekken. Een mens kan zo'n -1,5 en +6G hebben. In een F-16 ligt de stoel onder een hoek waardoor je in combinatie met een G-suite tot 9G kunt trekken. Een F-16 is fly-by-wire gelimiteerd op die 9G. (In Israel hoger) Met brandstoftanks kan een F-16 maar 5G trekken.
De maximale AOA die je ziet op de foto is een vlucht met minimale snelheid waar de kist nog net hoogte blijft houden bij een maximale neusstand. Nog iets langzamer en de AOA neemt verder toe totdat de vleugels overtrekken en de kist in een zakvlucht komt.
Bij de F-16 weigert de kist te luisteren naar de piloot als je voorbij de maximale AOA wil stampen. Bij de F-18 kun je dat overrulen en kun je wel voorbij de maximale AOA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_attack
http://www.centennialofflight.gov/essay ... ck/DI5.htm
http://adamone.rchomepage.com/index6.htm