[Verzamel]Opendag Klu - Volkel AFB 2007

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Leeuwarden
Forumlid
Forumlid
Berichten: 938
Lid geworden op: vr aug 04 2006 1:42 pm

Bericht door Leeuwarden » do jun 21 2007 10:32 pm

Piloot zijn bijnaam is "Kliko" en hij heeft zijn naam gelukkig geen eer aangedaan :-)
't Was vast een leuk ritje. Ik herinner me nog dat vroeger hier op Lwd een een Starfighter tijdens de start een birdhit kreeg. Die piloot moest een rondje Friesland doen om weer binnen te komen. Korter draaien wilde een Starfighter namelijk niet. Mega huzarenstukje indertijd...

Gebruikersavatar
Brenzef
Forumlid
Forumlid
Berichten: 1801
Lid geworden op: di nov 28 2006 12:05 pm
Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » do jun 21 2007 10:40 pm

@ Sweder,
Ik vind bij beide series de laatste 2 wel errug mooi.
Die moeten 50x75 wel erg mooi worden!
De rest is wat gewoner. :wink:

yoyo

Bericht door yoyo » do jun 21 2007 11:47 pm

SwederD70 schreef: AoA zie ik meer als je je toestel met de neus naar beneden laat wijzen. De getoonde stand doet mij meer aan een landing denken.
:?:

Jij hebt een rare voorstelling van AOA.

AOA, ook wel invalshoek genoemd, is de hoek tussen de koorde van de vleugel en de aanstromende lucht. Vrijwel elke vleugel raakt overtrokken (stall) voorbij zo'n 15 graden AOA. De lucht boven de vleugel laat te vroeg los, waardoor de lucht daar niet meer sneller stroomt en er daar dus geen onderdruk meer is. Gevolg... je komt in een zakvlucht terecht of in een vrille als de overtrek asymetrisch is.

Een overtrek kan gebeuren op lage snelheid, maar ook op hoge snelheid in bijvoorbeeld een plotseling vol getrokken bocht. Een overtrek met je neus naar beneden komt niet vaak voor. Dan moet je je neus wel heel hard naar voren duwen. Bij een kabelbreuk met zweefvliegen kan het wel eens voorkomen. Jij start met een hoek van zo'n 45 graden en als de kabel breekt loopt de snelheid er heel snel uit. Je reflex is dan om de neus zo snel mogelijk onder de horizon te krijgen. Als je dit heel snel doet kun je negatieve AOA krijgen en je hangt dan in je riemen... Het kan vervolgens best lang duren voordat de luchtstroom over de vleugels weer normaal is. Niet fijn op 100 meter boven de grond...

Met een jachtvliegtuig doe je dit zowieso niet zo vaak, omdat het gevolg een red-out i.p.v. een black-out kan zijn. Bloedvaten in je ogen knappen doordat de hoge negatieve G-krachten het bloed naar je hoofd stuwen. Jachtvliegers rollen meestal eerst de kist om vervolgens te kunnen trekken. Een mens kan zo'n -1,5 en +6G hebben. In een F-16 ligt de stoel onder een hoek waardoor je in combinatie met een G-suite tot 9G kunt trekken. Een F-16 is fly-by-wire gelimiteerd op die 9G. (In Israel hoger) Met brandstoftanks kan een F-16 maar 5G trekken.

De maximale AOA die je ziet op de foto is een vlucht met minimale snelheid waar de kist nog net hoogte blijft houden bij een maximale neusstand. Nog iets langzamer en de AOA neemt verder toe totdat de vleugels overtrekken en de kist in een zakvlucht komt.

Bij de F-16 weigert de kist te luisteren naar de piloot als je voorbij de maximale AOA wil stampen. Bij de F-18 kun je dat overrulen en kun je wel voorbij de maximale AOA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_attack
http://www.centennialofflight.gov/essay ... ck/DI5.htm
http://adamone.rchomepage.com/index6.htm

Helifreack

Bericht door Helifreack » zo jun 24 2007 10:12 pm

Hej mensen Erg mooie foto's welke instellingen gebruiken jullie om het licht zo mooi te krijgen? mijn fotos waren wat grijs, en had bijna geen contrast met het toestel en de lucht?

BUG322

Bericht door BUG322 » zo jun 24 2007 10:34 pm

Hi Heli ik heb zelf de 70-300G en je zoomt ermee en meer niet gezegd.

Ik heb tegen de grijse lucht wel op mijn belichting gelet ik schoot op Iso 200 met een vrij laag diafragma wat de lens ook niet helemaal ten goede komt echt super platen scherp acceptabel vergrootbaar komen er niet uit.
Maargoed de belichting had ik meestal op zo'n +0,3/0,7 staan.

Dan moest je wel opletten want bij voorwerpen normaal raakt alles weer overbelicht.

Daarnaast heb ik in photoshop de boel uit de schaduw gehaald. waarbij de lucht soms erg licht word.
Maar persoonlijk gaat het mij om het vliegtuig en wil ik al zijn details zien.

Wat voor lens ik wil?

Ik zou de 80-400 VR nemen denk ik die 100MM meer bereik is vaak denk ik net voldoende om de middelgrote vliegtuigen voller in beeld te krijgen.

300MM is mijn inziens redelijk maar toch net te kort.

Een droomlens (veels te duur) zou de 200-400MMVR zijn of een 300MM 2,8 met converter ertussen en dan kun je nog verder komen als de 200-400 maar beide leveren super scherpe beelden.

De 80-400 is een lens die beter betaalbaar is maar zeker niet goedkoop hij schijnt ook niet de meest super focus snelheid te hebben maar zal beter presteren als de 70-300MM G en dan maak je echt wel treffers.

Groetjes

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”