Active D-Lighting

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Active D-Lighting

Bericht door MauritsD » wo jun 08 2011 7:10 pm

Ernst Hartwich schreef:Ja precies. AD-L past dus ook je belichting aan. En dat doe ik toch liever handmatig mocht dat nodig zijn.

Ben het dan ook niet eens met dit stukje tekst in het praktijk verhaal:

Contrast problemen oplossen in de camera is echter altijd beter. Achteraf verbeteren is mogelijk maar eigenlijk een stap te laat. In de camera aanpassen geniet de voorkeur.

Goed belichten lijkt me veel belangrijker. En ook met AD-L kan je echt niet altijd op de camera vertrouwen.
Wat ADL doet, kun je niet handmatig doen: ADL past tijdens de opname selectief de dynamische range aan in de schaduwen, niet over de gehele foto.
Achteraf kun jij niet meer uit een NEF halen als wat er tijdens de vastlegging in is gekomen

en je moet inderdaad nog steeds zelf goed blijven belichten obv je histogram
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Ernst Hartwich

Bericht door Ernst Hartwich » wo jun 08 2011 7:33 pm

Volgens mij is de dynamische range een vast gegeven en past AD-L dat niet aan. Wat AD-L wel aanpast is de belichting en het contrast volgens mij, zeg maar de curve in PS (alleen in de jpg, de NEF zou volgens mij ongewijzigd moeten blijven). De belichting aanpassen doe ik liever zelf (en daarmee gecontroleerd). De rest is beter te doen in de nabewerking waar je veel meer controle daarover hebt.

Dus AD-L is prima handmatig te doen (en zelfs beter), alleen is dat een combinatie van belichten en nabewerken. Voor de duidelijkheid, ik heb het hier wel over het NEF bestand en niet over de jpg.

Of doet AD-L nog iets anders wat ik hier over het hoofd zie?

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo jun 08 2011 7:45 pm

ADL past inderdaad de belichtingscurve aan; zowel voor raw/nef als de daaruit gegenereerde jpeg.
De belichtingscurve 'boost' de schaduw en laat de highlights met rust.

Oh ja en met NX kun je ADL wel weer uitzetten, maar niet achteraf aanzetten. Gewone D-Lighting kan wel altijd achteraf

Als je camera geen ADL Auto mode heeft zou ik het niet standaard aanzetten. ADL Auto werkt volgens mij altijd prima
Laatst gewijzigd door MauritsD op wo jun 08 2011 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo jun 08 2011 7:47 pm

ik heb net even getest onder stabiel licht.
a dl uit f4 1/160
a dl hoog f4 1/250
kan je zo uit proberen
Dus dat je overbelichte foto's krijgt lijkt me dan sterk.
ik gebruikte matrix meting.
wat de kamera precies doet weet ik niet maar ik heb altijd op laag aan staan

@ Oh ja en met NX kun je ADL wel weer uitzetten, maar niet achteraf aanzetten. Gewone D-Lighting kan wel altijd achteraf
dat heb ik nog niet kunnen vinden in nx. waar staat dat precies Ik bedoel het uitzetten van A DL
Laatst gewijzigd door Tom van Hell op wo jun 08 2011 7:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo jun 08 2011 7:50 pm

Tom van Hell schreef:ik heb net even getest onder stabiel licht.
a dl uit f4 1/160
a dl hoog f4 1/250
kan je zo uit proberen
Dus dat je overbelichte foto's krijgt lijkt me dan sterk.
ik gebruikte matrix meting.
wat de kamera precies doet weet ik niet maar ik heb altijd op laag aan staan
ADL werkt volgens mij ook alleen bij matrix-metering
Ik zou m niet altijd aanzetten op laag: Of op auto zetten, of per situatie uit of aanzetten

Ernst Hartwich

Bericht door Ernst Hartwich » wo jun 08 2011 7:53 pm

Ah de test van Tom geeft het dus ook aan. Met AD-L wordt de foto wat onderbelicht. En door een andere "curve" te gebruiken worden de donkere delen weer wat opgelicht.

Die "curve" heeft alleen effect op de jpg en het onderbelichten zorgt voor meer ruis in je foto.

Zet het nu helemaal uit :-)

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo jun 08 2011 7:54 pm

en dat zie ik nu juist in de raw opnamen niet terug. die ruis maar wat wil je met de D700 en dan niet te hoog in de iso
Beter wissen dan missen

Ernst Hartwich

Bericht door Ernst Hartwich » wo jun 08 2011 8:02 pm

Tom van Hell schreef:en dat zie ik nu juist in de raw opnamen niet terug. die ruis maar wat wil je met de D700 en dan niet te hoog in de iso
Misschien valt het niet direct op, maar onderbelichten betekent meer ruis. Daarom is het van belang zoveel mogelijk "op rechts" te belichten. Collegafotograaf en plaatsgenoot Liesbeth heeft het hier uitgebreid omschreven http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ichten.asp

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo jun 08 2011 8:05 pm

dat is idd zo, liever het exposer wat moeten minnen dan plussen
Beter wissen dan missen

Ernst Hartwich

Bericht door Ernst Hartwich » wo jun 08 2011 8:39 pm

Zelfontspanner schreef:Een stukje rechtstreeks uit mijn (D90 manual):

Het verschil tussen “Actieve D-Lighting” en “D-Lighting” Met de optie Actieve D-Lighting in het opnamemenu wordt de belichting vóór de opname aangepast voor een optimaal dynamisch bereik. Met de optie D-Lighting in het retoucheermenu kan het dynamische bereik in foto's de opname worden geoptimaliseerd.

Bij Actieve D-Lighting wordt matrix meting geadviseerd.
Toch blijf ik de omschrijving wat verwarrend vinden. Zo lijkt het of het dynamisch bereik wordt aangepast en in het geval van een RAW bestand is dit toch een vast gegeven, bij een bepaalde ISO. Het is wel zo dat er in het RAW bestand nog aardig wat "ruimte" zit en door hier slim mee om te gaan in het omzetten naar jpg lijkt het of het dynamisch bereik groter is. Maar dit kan je beter achteraf zelf doen.

Over dynamisch bereik en de D700 http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page20.asp

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo jun 08 2011 8:41 pm

Ik heb ook nog even verder lopen zoeken naar de exacte werking:

ADL wordt inderdaad voor de opname toegepast door de belichting terug te brengen voor beter detail in de highlights
Bij de in-camera JPEG worden de shadows daarna weer opgetrokken
In de NEF gebeurt dit niet, maar wordt de ADL info wel apart opgeslagen in de metadata welke door NX herkent en gebruikt kan worden.

Het lijkt mij dat ADL in de juiste situatie toegepast dus zorgt dat de highlights netjes rechts binnen je histogram blijven.
De ruis die eventueel kan ontstaan bij het optrekken van de shadows is m.i. voornamelijk afhankelijk van de ISO en de ruiskwaliteiten van de gebruikte camera. Volgens mij vinden ADL situaties meestal plaats bij 'veel' licht (grote contrasten) en zit je dus meestal op lage ISO.

Ik laat hem dus voorlopig gewoon in Auto-mode staan (niet zo moeilijk voor een camera om automatisch te bepalen of ADL nodig is of niet) en zet het enkel uit bij bijvoorbeeld nachtopnames e.d.

Zeker met de D7000:
Dynamisch bereik aan de onderkant nog 2EV meer als de D700: http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page14.asp
Sterke mogelijkheden shadows op te trekken: http://imagesbyeduardo.com/main/2011/06 ... -recovery/

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”