Vreemde banen met LE met D700

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
willemdeb

Re: Vreemde banen met LE met D700

Bericht door willemdeb » vr jun 10 2011 11:03 pm

Tuihanti schreef:Heel appart. Bij de D 700 moet je de zoeker dus echt goed afsluiten?
Appart want bij mijn D50 en D200 sluit ik ze bij lange tijden tot 30 seconden zelfs niet af.
Dat gaat altijd prima.

Inderdaad apart, bij mijn D300 sluit ik hem ook niet echt, ga ervoor staan, maar meer ook niet, ga het uitproberen door er een zwarte doek over te leggen,haha, terug naar de oude tijd...

willemdeb

Bericht door willemdeb » vr jun 10 2011 11:09 pm

Tuihanti, Jan en Roelof ontzettend bedankt voor het meedenken, zou toch misschien door de niet goed afgesloten zoeker??? komen, ga het morgen proberen door de zoeker extra af te sluiten met een zwart doekje,haha, terug naar de oude tijd.
Groet,
Willem.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr jun 10 2011 11:57 pm

Ik hoop dat je het met een zwart lapje kan oplossen. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 12:27 am

willemdeb schreef:Er zit een ND110 filter voor, maar als ik het zefde doe met mijn D300 heb ik er geen last van.
Het fenomeen van een "lichtlek" onder deze omstandigheden is al eens eerder opgemerkt en aan de orde geweest.
Het kunnen knopjes zijn die lichtlekken geven, het AF hulplampje etc.

Een eerder draadje erover en hoe een gebruiker met zwarte gaffer tape aan de gang is geweest om een lichtlek op te sporen en te voorkomen. Tips om een en ander af te plakken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 97#p311597" onclick="window.open(this.href);return false; en lees de vervolgreactie hoe het lichtlek is gevonden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za jun 11 2011 12:49 am

Hallo Leon, het gaat hier niet om een lichtlek maar om licht wat door de zoeker komt, ik heb het kunnen reproduceren door tijdens de opname in de zoeker te flitsen, en je ziet in mijn opname precies de zelfde strepen als in de opname van Willem, vandaar ook mijn vraag aan Willem of hij er 100% zeker van was of hij de zoeker had afgesloten.

Hij heeft de vraag niet echt beantwoord.

Als ik op de zoeker flits terwijl deze gesloten is zijn er geen strepen.

@ Willem, misschien een domme vraag maar je weet toch dat je de zoeker van de D700 af kan sluiten met het kleine schuifje dat links van de zoeker zit?

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 1:25 am

Grojan schreef:Hallo Leon, het gaat hier niet om een lichtlek maar om licht wat door de zoeker komt,
Ook dat valt onder een lichtlek, een "officieel" erkende zelfs, want je hebt er een officiële voorziening voor om het af te dekken. :wink:
Maar buiten die officiële, kun je mogelijk nog andere lichtlekken tegenkomen. Bijv. de venstertjes met afstandsschaal van bepaalde AF-lenzen blijken onder bepaalde situaties ook licht te lekken. De venstertjes van AF-hulpverlichting op een camera soms ook, de constructie van bepaalde type macro tussenringen idem.
Het is maar dat men er even op gewezen wordt om met die wetenschap het probleem snel en eenvoudig op te lossen als je zoiets tegenkomt.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za jun 11 2011 1:41 am

Prima een lichtlek, ik snap alleen je verwijzing naar dat andere draadje niet zo als als hier al vastgesteld is dat het om licht gaat wat door de zoeker komt.

Groeten Jan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 2:21 am

Grojan schreef:Prima een lichtlek, ik snap alleen je verwijzing naar dat andere draadje niet zo als als hier al vastgesteld is dat het om licht gaat wat door de zoeker komt.
Nou nee, jij hebt alleen vastgesteld dat jij bij jouw zelf iets soortgelijks kunt genereren, wat in jouw geval komt door licht door de zoeker.
Of het bij de TS ook het geval is, moet nog worden vastgesteld. Eerder heeft hij aangegeven dat hij de zoeker wel had afgesloten.
Vandaar meteen wat andere suggesties erbij om direct mee te nemen als hij morgen toch gaat testen omdat er meerdere opties mogelijk zijn die een probleem kunnen veroorzaken. (Ik kan de voorbeelden van de TS niet beoordelen, ik zie enkel een leeg veld op de plaats waar een foto zou moeten staan).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jun 11 2011 2:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za jun 11 2011 2:38 am

Léon Obers schreef:(Ik kan de voorbeelden van de TS niet beoordelen, ik zie enkel een leeg veld op de plaats waar een foto zou moeten staan)
Dat verklaart een hoop want dan had je gezien dat de TS exact de zelfde strepen in het zelfde patroon op de zelfde plek in het beeld heeft als op de foto die ik heb geplaatst.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 11 2011 2:45 am

Nou ja, we zullen het morgen wel te horen krijgen.

Maar zie jij die foto's nu nog (ook als je de cache ververst van je browser)? Ik zie alleen een zwart-wit portret die Roelof als hulp met een link er neer heeft gezet.
Maar kennelijk gaat het om een ander voorbeeld. Iets verder een aangehaalde link naar Flickr in een reactie van yzf1kr is leeg.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za jun 11 2011 2:58 am

Na verversen is de foto weg inderdaad, zie PB.

Groeten Jan

willemdeb

Bericht door willemdeb » za jun 11 2011 5:10 pm

Heren, nogmaals dank voor jullie reactie's, heb het vanochtend wederom uitgeprobeerd in de volle zon, ND110 erop, met de zoeker gewoon open, daarna met de zoeker afgesloten met het schuifje van de camera, en daarna nog een met een extra doek over de zoeker heen, en het resultaat is bij de eerste de bekende banen, bij de tweede ook banen maar behoorlijk minder en bij de derde helemaal geen banen meer.
Mijn conclusie nu is in ieder geval dat de camera OK is, hoewel het me toch een beetje tegen valt van zo'n dure professionele, maar ja, wie gaat er nu zoals ik bij volle zon met sluitertijden van 30 en meer seconden werken.
Het is toch goed om te weten voor iedere D700 bezit(s)ter of toekomstige bezit(s)ter.
Nogmaals dank, en een goede Pinksteren.

Groet uit een zinderend heet Curacao....
Willem.

willemdeb

Bericht door willemdeb » za jun 11 2011 5:17 pm

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”