Bayerischer Wald: Panorama

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
RvDam
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bayerischer Wald: Panorama

Bericht door RvDam » za jun 18 2011 3:54 pm

Tijdens mijn verblijf in het Bayerischer Wald heb ik veel panorama's kunnen maken. Hier zijn er een aantal:

#1: Deze panorama is opgebouwd uit 34 foto's in twee rijen.
Afbeelding
Groot formaat

#2: Tijdens onze zoektocht naar het kleine Arbersee kwamen we uit bij een hotel op de skipiste. Deze is tijdens de zomermaanden gesloten en we konden vanuit de achtertuin de zonsondergang fotograferen. Deze panorama bestaat uit 8 foto's.
Afbeelding
Groot formaat

#3:Dit was ons uitzicht vanuit het pension. Dat vroeg om een panorama ;D Deze bestaat uit 9 portret opnames in 1 rij.
Afbeelding
Groot formaat

#4: Een panorama gemaakt van de Kleine Arbersee. De eilanden in dit meer drijven en liggen elke dag anders. De panorama bestaat uit 36 bestanden, twee rijen van 18 foto's en is totaal 178 megapixels. De lucht linksboven is wat donkerder dan de rest. Ik denk dat dit komt door het gebruik van mijn grijsverloop filter.
Afbeelding
Groot formaat

#5: De Große Arber is met een hoogte van 1456 meter de hoogste berg van het Beierse Woud en wordt ook wel de „König des Bayerischen Waldes" genoemd. Deze panorama is gemaakt vanaf de top. De foto is opgebouwd uit 8 portret opnames.
Afbeelding
Groot formaat
Laatst gewijzigd door RvDam op za jun 18 2011 3:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

marco_

Re: Bayerischer Wald: Panorama

Bericht door marco_ » za jun 18 2011 3:56 pm

Waarom gebruik je niet een groothoeklens ?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 18 2011 4:06 pm

Ziet er erg goed uit (de verkleinde versies alleen bekeken). Wat doe je met de grote versies dat je ze uit zoveel foto's samenstelt? Ik zou het met een stuk of 5 foto's hebben gedaan, wat voor het meeste gebruik meer dan voldoende is.

Ik ben er van de zomer ook een week. Ben er heel vroeger al eens geweest. Goed te zien dat de hoogste berg best te doen is met m'n kids. Dat vinden ze vast spannend; op de hoogste berg van het gebied staan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RvDam » za jun 18 2011 4:37 pm

@marco: Met een groothoeklens krijg ik niet zoveel details en niet zo'n grote beeldhoek.

@Patrick: De grote formaten ben ik naar Photosynth aan het uploaden. Hier kun je op de panorama inzoemen. Uiteindelijk wil ik een keer één gigapano maken.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » za jun 18 2011 6:34 pm

Kijk, hier hou ik nou van. Mooie weidse landschappen.
Foto 2 vind ik verreweg de mooiste.
Binnenkort ga ik ook op vakantie naar IJsland, daar wil ik ook veel panorama's gaan maken.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RvDam » za jun 18 2011 6:57 pm

Schoonderbeek schreef:Binnenkort ga ik ook op vakantie naar IJsland, daar wil ik ook veel panorama's gaan maken.
Deze staat bovenaan mijn lijst maar ik mis nog wat sponsors.

marco_

Bericht door marco_ » za jun 18 2011 8:52 pm

RvDam schreef:@marco: Met een groothoeklens krijg ik niet zoveel details en niet zo'n grote beeldhoek.
Met 1 foto inderdaad niet, maar als je pano's gaat maken met een groothoeklens hoef je veel minder foto's te maken en is de kans op stitchfouten aanzienlijk kleiner.

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » za jun 18 2011 11:14 pm

Mooi gedaan, nr. 2 vind ik het mooist.
Ben ook benieuwd naar de software die je gebruikt. Met name met meerdere rijden.

Gr. Simon

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RvDam » zo jun 19 2011 12:14 am

De werkwijze is redelijk eenvoudig. Ik heb mijn camera op statief en waterpas. Ik ben erg blij met de virtuele waterpas in de D300s. De belichting handmatig en dan foto's maken. Ik zorg dat de aansluitende foto's ongeveer 20% overlappen. Mijn foto's schiet ik allemaal in RAW dus heb ik geen problemen met de witbalans.

Thuis bewerkt ik eerst de foto's in lightroom. Ik controleer de belichting en witbalans en doe andere aanpassingen indien nodig. Daarna exporteer ik de foto's in TIF. Dit is nodig omdat het programma wat ik gebruikom de foto's aan elkaar te plakken geen RAW formaat aan kan. Voor het maken van de panorama gebruik ik sinds kort Microsoft ICE. Als de panorama klaar is bewaar ik deze als TIFF en doe nog wat nabewerking in photoshop indien nodig.

Normaal doe ik het samenvoegen van de foto's ook in Photoshop maar sinds kort blijft deze halverwege hangen en ik heb nog niet kunnen ontdekken wat hiervan de oorzaak is. Het voordeel is dat deze gewoon met de RAW bestanden kan werken.

Ik ben nog aan het experimenteren met twee dingen; allereerst de autofocus. Ik ben er nog niet helemaal uit af ik deze aan laat en elke foto opnieuw laat focussen of uitzet en eerst het focus punt op het belangrijkste punt in de panorama leg voordat ik de foto's ga maken. Tot op heden heb ik nog niet veel verschil gemerkt maar ik heb dit allen nog met vergezichten gemaakt en dan zal het verschil denk ik minder zichtbaar zijn als wanneer je iets dichtbij fotografeert en de scherpte-diepte meer van invloed is op de foto.

Het tweede is de Active D-lighting. Ik heb sinds een paar maanden een D300s. Hiervoor werkte ik met de D200. Nu heb ik dus Active D-Lightning en vraag me af of deze effect heeft op je RAW bestand. Ik heb namelijk een tweetal panorama's gemaakt waarbij een paar foto's anders belicht zijn. Deze zijn over het algemeen donkerder dan de rest. Nu vraag ik me af of dit komt door de Active D-lightning. Deze stond tijdens het maken van de foto's aan en de rest van de belichting stond op handmatig. Misschien kan iemand mij daar wat meer over vertellen.

marco_

Bericht door marco_ » zo jun 19 2011 1:19 am

De theorie van panorama's maken gebiedt je om te werken met manual focus en 1 focusafstand voor alle foto's. Als je dat niet doet, komt je nodal point niet op alle shots overeen en krijg je stitchproblemen. Bij dit soort foto's over lange afstand heb je daar niet zo snel last van, maar zodra je een interieurtje gaat schieten, ga je de mist in.

In de praktijk zet je dus je diafragma redelijk klein (hoog getal) en kies je een focuspunt tussen jezelf en oneindig in, zodat een zo groot mogelijk deel van de foto scherp is. Interessant leesvoer hierover krijg je als je "hyperfocal distance" in google gooit.

Het mooie van een ultrawide of fisheye lens is dat deze heel makkelijk het gehele beeld scherp weergeeft, terwijl een zoomlens zoals jij gebruikt een heel klein diafragma nodig heeft om een groot gebied scherp te krijgen. Mede daarom (en door het lage aantal shots) schieten pano-fotografen bij voorkeur met een zo wijd mogelijke lens.

Overigens gebiedt de theorie ook om met basisbestanden te werken die allemaal dezelfde belichting hebben. Ik lees dat je je RAW bestanden bewerkt, voordat je gaat stitchen. Misschien verklaart dat het verschil in de kleur van de lucht.

Active D-Lighting beinvloedt de RAW bestanden wel. En in bepaalde situaties kan het ten koste gaan van de beeldkwaliteit. Mijn advies is om ADL uit te zetten bij pano's.

p.s. Niet alle "groot formaat" linkjes werken goed. Alleen de laatste 2 linken door naar een groot bestand, de eerste 3 geven een iets vergrote foto die op je eigen site staat.

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » zo jun 19 2011 12:08 pm

Bedankt voor de info, ik dacht dat photoshop niet om kon gaan met meerdere rijen.
Zelf zou ik de ADL uit zetten en het scherpstelpunt ook op handmatig zetten.

Gr. Simon

RvDam
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RvDam » ma jun 20 2011 2:07 pm

Bedankt voor je uitleg Marco. Mijn RAW bestanden krijgen allemaal dezelfde bewerking. Ik selecteer ze allemaal en als ik dan bijv. een WB kies worden alle RAW bestanden aangepast. Zo blijven de individuele foto;s gelijk.

Ik ben met mijn panorama's niet alleen op zoek naar wijdse overzichten maar ik wil ook details laten zien. Zoals ik al vermelden moet het uiteindelijk leiden in een giga pano waar je behoorlijk kunt inzoomen.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » ma jun 20 2011 2:30 pm

Prachtige panorama's van een al even prachtige streek.
Mijn favorieten zijn nummer 2 en nummer 4.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Daniël

Bericht door Daniël » ma jun 20 2011 3:53 pm

Dit gebied staat op mijn lijstje voor het bezoeken.
Dit zorgt er alleen maar voor dat het volgend jaar of daarna gaat gebeuren.

Mooie resultaten hoor.

Commentaar? Nope

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”