De werkwijze is redelijk eenvoudig. Ik heb mijn camera op statief en waterpas. Ik ben erg blij met de virtuele waterpas in de D300s. De belichting handmatig en dan foto's maken. Ik zorg dat de aansluitende foto's ongeveer 20% overlappen. Mijn foto's schiet ik allemaal in RAW dus heb ik geen problemen met de witbalans.
Thuis bewerkt ik eerst de foto's in lightroom. Ik controleer de belichting en witbalans en doe andere aanpassingen indien nodig. Daarna exporteer ik de foto's in TIF. Dit is nodig omdat het programma wat ik gebruikom de foto's aan elkaar te plakken geen RAW formaat aan kan. Voor het maken van de panorama gebruik ik sinds kort
Microsoft ICE. Als de panorama klaar is bewaar ik deze als TIFF en doe nog wat nabewerking in photoshop indien nodig.
Normaal doe ik het samenvoegen van de foto's ook in Photoshop maar sinds kort blijft deze halverwege hangen en ik heb nog niet kunnen ontdekken wat hiervan de oorzaak is. Het voordeel is dat deze gewoon met de RAW bestanden kan werken.
Ik ben nog aan het experimenteren met twee dingen; allereerst de autofocus. Ik ben er nog niet helemaal uit af ik deze aan laat en elke foto opnieuw laat focussen of uitzet en eerst het focus punt op het belangrijkste punt in de panorama leg voordat ik de foto's ga maken. Tot op heden heb ik nog niet veel verschil gemerkt maar ik heb dit allen nog met vergezichten gemaakt en dan zal het verschil denk ik minder zichtbaar zijn als wanneer je iets dichtbij fotografeert en de scherpte-diepte meer van invloed is op de foto.
Het tweede is de Active D-lighting. Ik heb sinds een paar maanden een D300s. Hiervoor werkte ik met de D200. Nu heb ik dus Active D-Lightning en vraag me af of deze effect heeft op je RAW bestand. Ik heb namelijk een tweetal panorama's gemaakt waarbij een paar foto's anders belicht zijn. Deze zijn over het algemeen donkerder dan de rest. Nu vraag ik me af of dit komt door de Active D-lightning. Deze stond tijdens het maken van de foto's aan en de rest van de belichting stond op handmatig. Misschien kan iemand mij daar wat meer over vertellen.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....