24-70 f2.8 of 24-120 f4
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
- Kees
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 24-70 f2.8 of 24-120 f4
Hallo,
Heb dit draadje destijds gestart om dezelfde vraag, welke van de twee.
heb gekozen voor de 24/70 en heb daar absoluut geen spijt van, wat betreft het gewicht, tja, het scheelt een kleine 200 gr maar ik ben wat selectiever geworden in het meenemen van objectieven en bijbehorende kleinmateriaal.
ik vind het in ieder geval een geweldig objectief, heb natuurlijk geen vergelijk met de 24/120 maar mijn keus was mede gevormd door de bouw en de plaats van de zoomring.
groet Kees
Heb dit draadje destijds gestart om dezelfde vraag, welke van de twee.
heb gekozen voor de 24/70 en heb daar absoluut geen spijt van, wat betreft het gewicht, tja, het scheelt een kleine 200 gr maar ik ben wat selectiever geworden in het meenemen van objectieven en bijbehorende kleinmateriaal.
ik vind het in ieder geval een geweldig objectief, heb natuurlijk geen vergelijk met de 24/120 maar mijn keus was mede gevormd door de bouw en de plaats van de zoomring.
groet Kees
- John Hoenen
- Forumlid
- Contacteer:
Vandaag dan ook maar definitief voor de 24-70 f2.8 gekozen.
Vanavond opgehaald en even wat getest in mijn studiootje, wat een pracht objectief.
Het is een bom geld, maar hij is zijn geld dubbel en dik waard.
Gr. John.
Vanavond opgehaald en even wat getest in mijn studiootje, wat een pracht objectief.
Het is een bom geld, maar hij is zijn geld dubbel en dik waard.
Gr. John.
- Kees
- Forumlid
krijg je geen spijt van John
ik doe hem in ieder geval niet meer weg.
groet Kees
ik doe hem in ieder geval niet meer weg.
groet Kees
Duidelijk Tom,
Ik heb voor een D3X gekozen en dat telt het extra gewicht minder mee.
Ik begrijp en waardeer je keuze en de berichtgeving daarover.
Ik heb voor een D3X gekozen en dat telt het extra gewicht minder mee.
Ik begrijp en waardeer je keuze en de berichtgeving daarover.
Willem.
De prijs is stabiel geblleven de afgelopen maanden. Dat betekent dat het in China (of elders buiten Japan) gemaakt wordt. De pro spullen komen uit Japan en zijn 15-20% in prijs gestegen.flippie17 schreef:Hij heeft een gouden ring, en ik heb altijd begrepen dat dit aangeeft dat het een objectief betreft uit de "pro" lijn van Nikon, maar inderdaad de 24-70 ziet er wat bouw betreft wat beter uit. (ga er denk ik toch maar weer voor sparen![]()
![]()
)
- André
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Is dat niet een beetje kort door de bocht ???. Nikon geeft volgens mij toch echt met de gouden ring aan dat het een pro objectief is. Dat hij in china is gemaakt, of geassembleerd doet toch niet ter zake ???? (Overigens ga ik er ook geen hele discussie over voeren hoor, ik vind het een geweldig objectief en heb er veel plezier van, dat is voor mij veel belangrijker)Duuuv schreef:De prijs is stabiel geblleven de afgelopen maanden. Dat betekent dat het in China (of elders buiten Japan) gemaakt wordt. De pro spullen komen uit Japan en zijn 15-20% in prijs gestegen.flippie17 schreef:Hij heeft een gouden ring, en ik heb altijd begrepen dat dit aangeeft dat het een objectief betreft uit de "pro" lijn van Nikon, maar inderdaad de 24-70 ziet er wat bouw betreft wat beter uit. (ga er denk ik toch maar weer voor sparen![]()
![]()
)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Goedemorgen!
Wat ik graag van jullie zou willen weten is of het aan te raden is om één van deze lenze te gebruiken op een Nikon D7000.
Waarom wil ik dit weten is vanwege dat de Nikon D7000 geen FX model is.
Grt.
Marvin
Wat ik graag van jullie zou willen weten is of het aan te raden is om één van deze lenze te gebruiken op een Nikon D7000.
Grt.
Marvin
- woudew
- Forumlid
- Contacteer:
Alle voorgenoemde lenzen zullen het erg goed doen op de D7000.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Toevallig wel. Dit is een asynchroon medium, dus daar kan je eigenlijk niet van uitgaan!marubinu schreef:Goedemorgen!

Ze werken beide prima. je moet je alleen wel afvragen of het bereik handig is in jouw situatie; geen van beide levert nog enigszins een groothoek op op een DX body.marubinu schreef:Wat ik graag van jullie zou willen weten is of het aan te raden is om één van deze lenze te gebruiken op een Nikon D7000.
Hoi Patrick,Patrick schreef: Ze werken beide prima. je moet je alleen wel afvragen of het bereik handig is in jouw situatie; geen van beide levert nog enigszins een groothoek op op een DX body.
Hoe moet ik dit dan precies voorstellen van dat "groothoek" ?
Ik ben namelijk nog zoekende, heb nog niet alles onder knie

Wat ik dus wel begrijp is dat je dus het maximale van zo'n lens pas kan gebruiken als je bijv. de Nikon D700 gebruikt.
Bedankt voor je reactie alvast.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Op een DX camera heeft de 24-70 het bereik dat overeen komt met een 36-105 mm objectief, en de 24-120 een bereik van 36-180 mm (even heel simpel gezegd, graag geen discussies over beeldhoeken en zo van anderen).marubinu schreef:Hoi Patrick,Patrick schreef: Ze werken beide prima. je moet je alleen wel afvragen of het bereik handig is in jouw situatie; geen van beide levert nog enigszins een groothoek op op een DX body.
Hoe moet ik dit dan precies voorstellen van dat "groothoek" ?
Ik ben namelijk nog zoekende, heb nog niet alles onder knie![]()
Wat ik dus wel begrijp is dat je dus het maximale van zo'n lens pas kan gebruiken als je bijv. de Nikon D700 gebruikt.
Bedankt voor je reactie alvast.
Een FX objectief werkt dus prima op een DX camera, andersom niet, maar je hebt vaak een zoombereik dat niet handig is. Daarom hebben DX objectieven ook bereiken die veelal voor mensen met een 35mm achtergrond vreemd overkomen. Bijvoorbeeld objectieven als 18-55 en 16-85. Als je dan gaat kijken wat je uiteindelijk "overhoudt" op een DX camera is weer net wat men vroeger als handig beschouwde omdat je alles moet vermenigvuldigen met 1.5. Dat is die zogenoemde cropfactor. Die moet je dus meerekenen eender welk objectief je op je camera zet.
Wat voor jou van belang is: je kan beter een 16-85 VR of 17-55 kopen als standaardobjectief op een DX camera. Dan heb je een objectief waarmee je in de meeste situaties prima uitkomt.
EDIT: niet lopende zin aangepast.
Hoi Patrick,
Bedankt voor je duidelijke uitleg, zelf denk ik dat ik dan beter voor de AF-S DX 17-55 f/2.8G kan gaan kijken.
Ik ben al in het bezit van de AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR maar als ik de reactie lees over de AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
ontlopen ze elkaar niet.
Ik heb in ieder geval weer wat om uit te zoeken
Bedankt nogmaals voor je reactie.
Grt.
Marvin
Bedankt voor je duidelijke uitleg, zelf denk ik dat ik dan beter voor de AF-S DX 17-55 f/2.8G kan gaan kijken.
Ik ben al in het bezit van de AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR maar als ik de reactie lees over de AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
ontlopen ze elkaar niet.
Ik heb in ieder geval weer wat om uit te zoeken

Bedankt nogmaals voor je reactie.
Grt.
Marvin
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat is maar hoe je het bekijkt. Je zal niet direct het verschil zien aan een foto in de meeste gevallen. Maar de bouw is toch wel van een hele andere orde bij de 16-85 hoor...marubinu schreef:Bedankt voor je duidelijke uitleg, zelf denk ik dat ik dan beter voor de AF-S DX 17-55 f/2.8G kan gaan kijken.
ontlopen ze elkaar niet.

De 17-55 f2.8 is een beest van een objectief. Heel fijn om mee rond te mogen/kunnen lopen!
Uiteraard zit daar verschil in, had ik niet die AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR gehad dan was ik wel voor de AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR gegaan.Patrick schreef: Dat is maar hoe je het bekijkt. Je zal niet direct het verschil zien aan een foto in de meeste gevallen. Maar de bouw is toch wel van een hele andere orde bij de 16-85 hoor...![]()
Kan dus beter m'n geld investeren in de AF-S DX 17-55 f/2.8G