Ik ben een hobbyist op het gebied van fotograferen en heb tot nu toe altijd een simpele digitale camera gebruikt.
Hiermee kan ik niet veel, een beetje leuke composities maken maar daar blijft het bij, doe dit al jaren, maar ben nu toch op zoek naar wat meer.
Het lijkt me voornamelijk leuk om mooie plaatjes in de natuur te schieten, dus landschappen, maar ook dieren/insecten van dichtbij (en dan natuurlijk een mooie scherptediepte-effect creëren, maar ik moet er natuurlijk ook meer mee kunnen (behalve filmen, dit is voor mij totaal overbodig).
Ik heb een beetje verstand van spiegelreflexcamera's, maar nog niet voldoende om zelf een goede keuze te kunnen maken uit de Nikon-modellen.
Om te beginnen wil ik geen high-end camera maar ook weer niet het goedkoopste.
Zelf zat ik al te kijken naar de voor en nadelen van de d3100 en d5000 omdat deze camera's het beste lijken te passen bij mijn eisen en budget.
Om wat leuks te doen met scherpte-diepte heb ik denk ik wel minstens iets beters nodig dan een standaard 18-55 lens, of ik moet hier langs zitten? Ik hoef ook weer niet super dicht op een insect te kunnen zitten namelijk...
De camera mag tevens gewoon tweedehands zijn, ik denk zelfs dat dit wel zal moeten...
Mijn budget is namelijk rond de 500,- maar het mag wat afwijken mocht het een goede deal zijn

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar jullie professionele mening over welke camera (body en evt. lens) ik moet nemen en of iemand toevallig iets leuks in de aanbieding heeft

Alvast bedankt voor de hulp!