Welke Camera moet ik kiezen?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Ressiv

Welke Camera moet ik kiezen?

Bericht door Ressiv » di jun 28 2011 1:38 pm

Hallo forumleden!

Ik ben een hobbyist op het gebied van fotograferen en heb tot nu toe altijd een simpele digitale camera gebruikt.
Hiermee kan ik niet veel, een beetje leuke composities maken maar daar blijft het bij, doe dit al jaren, maar ben nu toch op zoek naar wat meer.
Het lijkt me voornamelijk leuk om mooie plaatjes in de natuur te schieten, dus landschappen, maar ook dieren/insecten van dichtbij (en dan natuurlijk een mooie scherptediepte-effect creëren, maar ik moet er natuurlijk ook meer mee kunnen (behalve filmen, dit is voor mij totaal overbodig).

Ik heb een beetje verstand van spiegelreflexcamera's, maar nog niet voldoende om zelf een goede keuze te kunnen maken uit de Nikon-modellen.
Om te beginnen wil ik geen high-end camera maar ook weer niet het goedkoopste.
Zelf zat ik al te kijken naar de voor en nadelen van de d3100 en d5000 omdat deze camera's het beste lijken te passen bij mijn eisen en budget.
Om wat leuks te doen met scherpte-diepte heb ik denk ik wel minstens iets beters nodig dan een standaard 18-55 lens, of ik moet hier langs zitten? Ik hoef ook weer niet super dicht op een insect te kunnen zitten namelijk...

De camera mag tevens gewoon tweedehands zijn, ik denk zelfs dat dit wel zal moeten...
Mijn budget is namelijk rond de 500,- maar het mag wat afwijken mocht het een goede deal zijn :P

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar jullie professionele mening over welke camera (body en evt. lens) ik moet nemen en of iemand toevallig iets leuks in de aanbieding heeft :P

Alvast bedankt voor de hulp!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke Camera moet ik kiezen?

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 2:26 pm

500 Euro is eigenlijk ene beetje weinig om veel meer dan een instapper te kopen. Ik zou iets als een D3100 met 18-105 VR kiezen. Daar kom je al heel ver mee. Meer kwaliteit kopen kost direct behoorlijk meer.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » di jun 28 2011 4:44 pm

500 euro is heel erg beperkt.
de d5100 is een goede camera, moderne sensor, en bied m.i. veel heel veel meer dan de d3100 wat een echte instapper is.
(waar je mogenlijk snel uitgroeid)
je kunt m.i. ook de d90 overwegen, niet de nieuwste sensor.
maar een prima toestel met scherpselmotor in de body, wat tweedehans glaswerk makkelijk (er) mogenlijk maakt.
bij de 5100 en 3100 heb je persee af-s lensen nodig.
de d90 zal eerdaags wel verdwijnen, maar daarom nog geen slechte camera! :idea:

wil je een betaalbare goede lens/ objectief die breed inzet baar is met een prima prijs/kwaliteit verhouding ga voor de 18-105 vr.
bied duidelijk meer dan de standaard 18-55 vr en is ook beter.

nog beter is ook te koop, maar dan kost alleen de lens bijna 500 euro.

mijn advies d5100 met 18-105 vr lens.
of d90- met de 18-105 vr lens deze kost 650-750 euro als set.
de d5100 met dezelde lens zal al gauw 100-200 euro meer kosten :huh:

veel sucses
Bert Harry

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di jun 28 2011 6:46 pm

Als je budget echt 500 euro is, en je wil gewoon wat meer als een compact, richting DSLR, dan zou ik een 2e hands D40x, D70s of D80 aanbevelen met 1 of 2 lensen die het 18 tot 200 mm bereik afdekken. Moet je op marktplaats goed kunnen vinden
bijvoorbeeld zoiets

Ik denk dat je daar al heel mooie platen mee kunt maken; Wat 4 jaar geleden prachtig instappen was, is nu niets minder geworden!
Je moet t alleen niet willen vergelijken met de nieuwere generatie met bijbehorende nieuwprijzen.

Koop je over een paar jaar gewoon weer een 2e hands D3100/D5100/D7000 ...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 28 2011 6:58 pm

In ieder geval is de D310 met 18-105 Vr niet extreem veel boven je budget: http://tweakers.net/pricewatch/265626/n ... ed-vr.html
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Goodje

Bericht door Goodje » di jun 28 2011 7:00 pm

Dit is op dit moment de goedkoopste D3100 met 18-105 lens toch nog € 575,00
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=17998" onclick="window.open(this.href);return false;
De D3100 met de 18-55 lens voor € 436,00
http://www.scheerenfoppen.nl/nl/foto-en ... kieskeurig" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan heb je nog minimaal een geheugenkaartje class 6 nodig € 20,00 voor 8GB en een tasje voor 20 tot 25 euro :wink2:
Voor dat geld denk ik ook nog steeds de beste keus :ugeek:
Oeps Patrick tijdens mijn bewerking had jij hem ook al gevonden :mryellow:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 28 2011 7:28 pm

Ik zou denken aan de D3100 ja, maar mogelijk groei je daar snel uit. Aan de andere kant is het een prettige camera om mee te beginnen en met jouw budget kom je daar toch wel op uit.
De 5100 is buiten budget. Daar ben je mét een objectief meer dan 700 euro voor kwijt. Dan zou ik nog eerder naar een D90 willen kijken. Daar komen nog steeds hele mooie foto's uit. De camera is minder nieuw, maar dat gaat niet ten koste van je foto's. De body is er voor rond de 570 euro, maar 2ehands zou je daar wel een goede deal over moeten kunnen sluiten.

Succes!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door BStollman » di jun 28 2011 7:33 pm

Ik zou niet voor een instapper gaan. Ik ben begonnen met een D40 en was daar in no-time op uitgekeken.
D90 is relatief nog voor een aardige prijs te krijgen tweedehands. Met objectief zit je dan wel iets boven de 500 uit zoals bovenstaande heren al vermelde. Toch zou ik niet voor een instapper gaan.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

Goodje

Bericht door Goodje » di jun 28 2011 7:37 pm

BStollman schreef:Ik zou niet voor een instapper gaan. Ik ben begonnen met een D40 en was daar in no-time op uitgekeken.
D90 is relatief nog voor een aardige prijs te krijgen tweedehands. Met objectief zit je dan wel iets boven de 500 uit zoals bovenstaande heren al vermelde. Toch zou ik niet voor een instapper gaan.
Wat bedoel je precies met instapper :?:
Ze noemen de D3100 wel een instap model maar of die slechter is als een verouderde D90 weet ik ook niet :wink2:
Ik vind diverse mensen erg negatief over de D3100 maar kijk maar eens goed wat er onder de motorkap zit in vergelijk met de D90 :ugeek:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 28 2011 8:03 pm

Patrick schreef laatst een mooi betoog over de D90...ik dacht toen wel van: Ik ga wel een stapje omhoog van de 3000 (voorloper 3100) als ik de D90 zou kopen...en ik ga er vanuit dat dit nog steeds zo is.

Overigens is een camera met een eigen scherpstel-motor wel érg praktisch hoor. Dat hebben de 3100 en de 5100 dus niet. Er is dus minder keus aan objectieven, tenzij je met de hand wil scherpstellen. Auto-focus is echter vaak toch wel heel erg prettig en handig.
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 28 2011 8:04 pm

BStollman schreef:Ik zou niet voor een instapper gaan. Ik ben begonnen met een D40 en was daar in no-time op uitgekeken.
Ik ben een dame hoor, er zitten hier niet alleen maar heren :P

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di jun 28 2011 8:15 pm

Deze D90 is ook interessant !

Met een 18-105mm (meerdere rond de 130 euro) ben je dan voor ongeveer 550,= klaar.

Volgens mij heb je daar een super camera aan waar je nog lang mee door kan groeien.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Goodje

Bericht door Goodje » di jun 28 2011 8:44 pm

Dreamlogic schreef:Patrick schreef laatst een mooi betoog over de D90...ik dacht toen wel van: Ik ga wel een stapje omhoog van de 3000 (voorloper 3100) als ik de D90 zou kopen...en ik ga er vanuit dat dit nog steeds zo is.

Overigens is een camera met een eigen scherpstel-motor wel érg praktisch hoor. Dat hebben de 3100 en de 5100 dus niet. Er is dus minder keus aan objectieven, tenzij je met de hand wil scherpstellen. Auto-focus is echter vaak toch wel heel erg prettig en handig.
Je gaat er van uit dat de D3000 en de D3100 vergelijkbaar zijn is echt wel stap omhoog en er zijn genoeg lenzen te verkrijgen met motor er in :wink2:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 28 2011 8:59 pm

Waar staat dat ik daar vanuit ga? :)
De 3100 is de opvolger van de 3000, maar is natuurlijk niet dezelfde camera, anders was het niet de opvolger. Wel zijn het beiden instappers en is de 3100 nu waarschijnlijk voor dezelfde prijs verkrijgbaar als de 3000 een 1,5 jaar terug. Zelf zou ik nooit overstappen naar de 3100; ik vind de stap te klein.
Wat er wel vergelijkbaar aan, is dat ze allebei geen scherpstel-motor hebben, de 5100 ook niet. Okay je zit niet -vast- aan auto-focus objectieven, maar van Nikon is de keus wel beperkter. Ik weet niet hoe ver de andere merken daar mee zijn. Goed als je het niet erg vind om handmatig scherp te stellen dan kun je gewoon alle lenzen erop zetten, maar als ik eenmaal over ga op een geavanceerder model zou ik altijd voor een body gaan met een eigen motor.

Ressiv

Bericht door Ressiv » di jun 28 2011 9:10 pm

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zie dat niemand het heeft over de d5000 uit mijn openingspost, alleen over de d5100, kan ik hier uit opmaken dat de d5000 geen goede keus zou zijn?
Verder hebben jullie het over uitgroeien, op wat voor manier is dat dan? je kunt toch altijd nieuwe lenzen aanschaffen?

Ik ben normaal niet snel ergens op uitgekeken en zal vooral creatief bezig zijn met fotograferen, dus zodra ik de camera ken denk ik dat ik me lang kan vermaken met het zo creatief mogelijk benutten van de functies die er op zitten. Er zijn altijd nieuwe dingen/plekken te vinden waar je weer foto's van kunt maken.

Het voornaamste vind ik nu dat ik gewoon hoge kwaliteit foto's kan maken, met veel scherpte-diepte effect en dat ik dat zelf allemaal kan instellen, dus zelf scherpstellen en belichting bepalen.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”