1e serie met de Tokina 12-24

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: 1e serie met de Tokina 12-24

Bericht door strangeartefact » do jul 14 2011 9:18 am

Daniël schreef:Dank alle.
@ Patrick, De Tokina 12~24 F4 Aspherical AT-X124 PRO DX
Eigenlijk gewoon de nieuwste versie.
Sorry Daniel niet lullig bedoeld maar....., eigenlijk dus gewoon de 1ste versie dus?

Tokina AT-X PROII DX 12-24mm F4.0 Nikon dit is de nieuwe met scherpstelmotor.
http://www.cameratools.nl/TOK1224NII-ar ... Nikon.html

Niet te min optisch zo goed als gelijk hoor ;)

Peter
Bijna leeg hier....

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 14 2011 10:49 am

ok, foutje van mij dus.
ach, ik ben tevreden. Dat is alles wat telt.
Maar deze heeft ook een scherpstel motor hoor.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... nikon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

@George, verschil is inderdaad goed te zien zeg :shock:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 14 2011 11:01 am

Inderdaad de oude versie. Niets mis met dat ding; die heb ik ook.

Die foto's; ik kan er niet zoveel mee. Ze zijn beide overbelicht, zeker de tweede. Of is dat nou net je probleem? Dat je dan minder contrast en zo hebt verbaast me niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 14 2011 11:11 am

Patrick schreef:Die foto's; ik kan er niet zoveel mee. Ze zijn beide overbelicht, zeker de tweede. Of is dat nou net je probleem? Dat je dan minder contrast en zo hebt verbaast me niet.
? overbelicht?
En hoezo contrast Patrick.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 14 2011 11:52 am

Daniël schreef:
Patrick schreef:Die foto's; ik kan er niet zoveel mee. Ze zijn beide overbelicht, zeker de tweede. Of is dat nou net je probleem? Dat je dan minder contrast en zo hebt verbaast me niet.
? overbelicht?
En hoezo contrast Patrick.
Sorry. Mijn fout; ik was niet duidelijk. Ik had het over de foto's van George... :|
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » do jul 14 2011 12:53 pm

amateurt schreef:Jummy, staat bovenaan op de verlanglijst!
Zitten echte lekkere groothoekers tussen, top!
om je verrlanglijst korter te maken kijk dan even op mp :mryellow:

george013

Bericht door george013 » do jul 14 2011 1:11 pm

18-200
Afbeelding

12-24
Afbeelding

@Patrick,
Een uitsnede gemaakt en de belichting in beide -0.7. Vergelijkt gemakkelijker. Deze onscherpte zit ook in Daniels foto's en heb ik ook bij jou gezien. Scherpte van foto's op de camera beoordeel ik het liefst aan cijfers en letters: ze bewegen niet en ik weet hoe ze eruit zien.
George

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do jul 14 2011 1:15 pm

Frank B schreef:om je verrlanglijst korter te maken kijk dan even op mp :mryellow:
Doe ik expres maar ff niet, in de afgelopen 2 maanden zoveel NAS, nu eerst maar ff vakantie (ben er moe van) :mrgreen:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do jul 14 2011 1:22 pm

george013 schreef:18-200
@Patrick,
Een uitsnede gemaakt en de belichting in beide -0.7. Vergelijkt gemakkelijker. Deze onscherpte zit ook in Daniels foto's en heb ik ook bij jou gezien. Scherpte van foto's op de camera beoordeel ik het liefst aan cijfers en letters: ze bewegen niet en ik weet hoe ze eruit zien.
George
Zo lang de volledige EXIF er niet bij zit, of in ieder sluitertijden, diafragma kan niemand echt een oordeel vellen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 14 2011 1:28 pm

george013 schreef:@Patrick,
George
Okay, een duidelijk verschil als je ze zo plaatst. Het waarom ervan is lastig te bepalen zonder EXIF.

Die onscherpte zie ik niet in Daniels foto's hierboven. En ik herken het eerlijk gezegd ook niet in de mijne. Natuurlijk zie ik verschil tussen de 12-24 en mijn AFS 24-70 f2.8; die is scherper. Maar onscherpe foto's heb ik niet. Laatst heb ik 'm een keer uitgeleend aan een forumgenoot. Die had er een onscherpe foto mee weten te maken. Geen idee hoe hij dat gedaan heeft; ik heb dat eigenlijk nooit en als ik het al heb dan is daar een aanwijsbare reden voor.

En het gaat natuurlijk wel om een supergroothoek. Die hebben in de regel wel wat optische problemen; hoort er een beetje bij in dit bereik. Leuk voor de Tokina eigenaars: overall komt de Tokina steevast als beste uit de tests t.o.v. soortgelijke objectieven. De Nikon 14-24 f2.8 is natuurlijk beter en vast ook de 16-35 f4. Maar die kosten ook veel meer, en ze zijn lang niet zo groothoekig.

Als je voorbeelden hebt van onscherpe foto's van mijn hand dan zie ik graag wat linkjes... als de TS dat niet erg vindt in zijn draadje. Met name foto's in de afgelopen zeg 2 jaar. Daarvoor was ik een kneus in m'n nabewerking. :wink2:

george013

Bericht door george013 » do jul 14 2011 1:37 pm

Exif staat er toch bij?
George

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do jul 14 2011 1:41 pm

Patrick schreef:Laatst heb ik 'm een keer uitgeleend aan een forumgenoot. Die had er een onscherpe foto mee weten te maken. Geen idee hoe hij dat gedaan heeft;
Het kan met backfocus van de sensor te maken hebben gehad... ben daar nu naar aanleiding van een ander draadje wat tests voor aan het doen om eventueel NSP naar te laten kijken ...

Maar t kan ook aan mij liggen :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door LOKA » do jul 14 2011 1:47 pm

Nu voor mij zijn het prima foto's hoor en zal je zeker geen spijt krijgen van dit objectief.

Groetjes Karin

george013

Bericht door george013 » do jul 14 2011 1:47 pm

De mini-glasdag. Daar staan de voorbeelden. En daar heb ik het ook opgemerkt.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 14 2011 1:49 pm

amateurt schreef:
Patrick schreef:Laatst heb ik 'm een keer uitgeleend aan een forumgenoot. Die had er een onscherpe foto mee weten te maken. Geen idee hoe hij dat gedaan heeft;
Het kan met backfocus van de sensor te maken hebben gehad... ben daar nu naar aanleiding van een ander draadje wat tests voor aan het doen om eventueel NSP naar te laten kijken ...

Maar t kan ook aan mij liggen :D
't Was in ieder geval met een D7000; daar schijnen wel vaker onscherpe foto's mee gemaakt te kunnen worden. :mryellow:

Het is trouwens niet zo dat hij heel veel onscherpe foto's had. Maar een enkele volgens mij. En we hadden niet echt een definitief idee waaraan dat nou gelegen had.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”