makro uit de tuin

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
beersy

makro uit de tuin

Bericht door beersy » vr jul 15 2011 11:29 pm

Vandaag met mooi weer de tuin ingegaan, dus lekker naar de F22 en richting 1/320 als basis sluitertijd

foto 1 net niet op de juiste plek scherp, iets front

Afbeelding

foto 2

Afbeelding

foto 3

Afbeelding

foto 4

Afbeelding

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: makro uit de tuin

Bericht door Dreamlogic » za jul 16 2011 12:05 am

Om te beginnen zijn macro-foto's van insekten, vooral buiten als je op planten en bloemen zitten, een hele uitdaging om te maken. Goed gedaan dus!

Foto 1: Deze lijkt wat donker en flets qua kleuren. De bloem licht wel mooi op, maar de bijtjes (wespjes?) vallen een beetje weg tegen de achtergrond.
Foto 2: Iets te glimmerig vanwege de flits. Wel goed scherp
Foto 3: Er is iets met de belichting, het lijkt me wat hard en fel, je ziet bijna geen schaduwen meer op de spin of de prooi.
Foto 4: Deze vind ik mooi, en lekker rustig, al lijkt het kopje niet helemaal scherp. Maar die ragfijne vleugeltjes...die staan er goed op.

Een vraagje: Waarom f/22?
Ik weet niet zo gek veel van macro-fotografie, ik doe alleen product-stills met een macro-objectief, maar ik durf nooit verder te gaan dan f/14 vanwege diffractie...
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

M-a-r-k

Bericht door M-a-r-k » ma jul 18 2011 8:22 pm

Dreamlogic schreef:Om te beginnen zijn macro-foto's van insekten, vooral buiten als je op planten en bloemen zitten, een hele uitdaging om te maken. Goed gedaan dus!

Foto 1: Deze lijkt wat donker en flets qua kleuren. De bloem licht wel mooi op, maar de bijtjes (wespjes?) vallen een beetje weg tegen de achtergrond.
Foto 2: Iets te glimmerig vanwege de flits. Wel goed scherp
Foto 3: Er is iets met de belichting, het lijkt me wat hard en fel, je ziet bijna geen schaduwen meer op de spin of de prooi.
Foto 4: Deze vind ik mooi, en lekker rustig, al lijkt het kopje niet helemaal scherp. Maar die ragfijne vleugeltjes...die staan er goed op.

Een vraagje: Waarom f/22?
Ik weet niet zo gek veel van macro-fotografie, ik doe alleen product-stills met een macro-objectief, maar ik durf nooit verder te gaan dan f/14 vanwege diffractie...

voor een D700 schijnt f16 de limiet te zijn...

Foto's hebben wat hard flitslicht. Heb je al eens een diffuser overwogen?

Photopeter

Bericht door Photopeter » ma jul 18 2011 8:29 pm

ik vind de foto's ook wat flets en dat komt door de flitser. Wat voor type flitser gebruik je? Bij het heersbeest zie je het schildje oplicheten dus misschien is iets indirecter flitsen door diffuser inderdaad een goed idee.

beersy

Bericht door beersy » ma jul 18 2011 10:58 pm

Photopeter schreef:ik vind de foto's ook wat flets en dat komt door de flitser. Wat voor type flitser gebruik je? Bij het heersbeest zie je het schildje oplicheten dus misschien is iets indirecter flitsen door diffuser inderdaad een goed idee.

ga het zeker in de praktijk brengen de diffuser, gebruikte nu de flitser van de camera en zal het in de vakantie zeker met diffuser u;itproberen waarbij het resultaat zeker beter zal zijn. heb er gewoon niet bij nagedacht , beetje oliekoek ........

waar kan ik de limiet van f16 over de camera terugvinden of is het meer een max voor de lens?

groet en dank voor de reply

beersy

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » di jul 19 2011 12:06 pm

M-a-r-k schreef:

Want...........?
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

M-a-r-k

Bericht door M-a-r-k » di jul 19 2011 12:55 pm

tpas schreef:
M-a-r-k schreef:

Want...........?
from thom

http://www.bythom.com/nikond700review.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ergens onderaan de pagina. diffraction around f16.

beersy

Bericht door beersy » di jul 19 2011 9:33 pm

M-a-r-k schreef:
tpas schreef:
M-a-r-k schreef:

Want...........?
from thom

http://www.bythom.com/nikond700review.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ergens onderaan de pagina. diffraction around f16.

Heb artikel gelezen en tijdens verlof zal ik het eens vergelijken, in ieder geval een waarde om op te focussen.

beersy

M-a-r-k

Bericht door M-a-r-k » di jul 19 2011 9:47 pm

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”