foto 1 net niet op de juiste plek scherp, iets front

foto 2

foto 3

foto 4

Dreamlogic schreef:Om te beginnen zijn macro-foto's van insekten, vooral buiten als je op planten en bloemen zitten, een hele uitdaging om te maken. Goed gedaan dus!
Foto 1: Deze lijkt wat donker en flets qua kleuren. De bloem licht wel mooi op, maar de bijtjes (wespjes?) vallen een beetje weg tegen de achtergrond.
Foto 2: Iets te glimmerig vanwege de flits. Wel goed scherp
Foto 3: Er is iets met de belichting, het lijkt me wat hard en fel, je ziet bijna geen schaduwen meer op de spin of de prooi.
Foto 4: Deze vind ik mooi, en lekker rustig, al lijkt het kopje niet helemaal scherp. Maar die ragfijne vleugeltjes...die staan er goed op.
Een vraagje: Waarom f/22?
Ik weet niet zo gek veel van macro-fotografie, ik doe alleen product-stills met een macro-objectief, maar ik durf nooit verder te gaan dan f/14 vanwege diffractie...
Photopeter schreef:ik vind de foto's ook wat flets en dat komt door de flitser. Wat voor type flitser gebruik je? Bij het heersbeest zie je het schildje oplicheten dus misschien is iets indirecter flitsen door diffuser inderdaad een goed idee.
Want...........?M-a-r-k schreef:
voor een D700 schijnt f16 de limiet te zijn...
from thomtpas schreef:Want...........?M-a-r-k schreef:
M-a-r-k schreef:from thomtpas schreef:Want...........?M-a-r-k schreef:
http://www.bythom.com/nikond700review.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ergens onderaan de pagina. diffraction around f16.