Wat kiezen voor judo foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Bolle_Toon

Wat kiezen voor judo foto's

Bericht door Bolle_Toon » ma jul 04 2011 10:16 pm

Hallo,

Ik struin dit forum al een tijdje anoniem af maar het word nu eens tijd om uit de kast te komen :-). Voor een judoclub maak ik regelmatig foto's van wedstrijden en trainingen. Dat doe ik nog steeds met een D40X met een 18-135 nikkor lens. Foto's met veel beweging vielen altijd wel wat tegen zodat ik een kennis die proffesioneel fotografeert eens benaderd heb. Hij heeft me wat verder geholpen en daardoor kon ik met de D40X inmiddels ook wel mooi bevriezen alleen met een vreselijke bak ruis. Op mijn verzoek heeft hij eens gekeken welke kant ik uit zou kunnen gaan om hier verbetering in aan te brengen. Hij heeft dit puur op basis van specs gedaan omdat hij zelf met Canon werkt.

Graag zou ik van jullie ook het eea op basis van ervaringen horen. Hij raadt mijn aan te gaan voor de D300s of de D7000 (hij had zelf een lichte voorkeur voor de 300s) en daar deze lens op "Sigma 70-200mm Ni F/2.8 APO EX DG OS HSM FLD (stabilizer)".

Zoals gezegd is het puur voor het maken van judo foto's dus altijd binnen en altijd beroerd licht voor snelle sluitertijden.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Ik ben zeer benieuwd :-)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wat kiezen voor judo foto's

Bericht door Patrick » di jul 05 2011 12:12 am

Voor sportfotografie vind ik een D300s ook de betere keuze, maar bij slecht licht zou ik toch voor de D7000 gaan. Die produceert toch gewoon behoorlijk minder ruis.

Een lichtsterke telezoom heb je inderdaad ook nodig. Dat kan de Sigma zijn, maar ook Nikon heeft allerlei versies van de 80-200 f2.8 en 70-200 f2.8. Met name tweedehands kunnen die interessant zijn! Maar ook Sigma maakt hele behoorlijke telezooms, dus dat kan je ook overwegen. De oudere versies van de Sigma 70-200 f2.8, die zonder OS, zijn niet duur tweedehands. Zelfs nieuw vallen ze eigenlijk voor het gebodene erg mee in prijs.

Een FX camera doet het overigens nog beter wat betreft ruis, maar dan wordt het nog een stuk kostbaarder. En zo groot is het verschil in ruisniveau tussen de D7000 en D700 niet. Bij een opvolger van de D700 zal dat wel weer een stuk groter worden. Maar dan ben je gewoon fors meer geld kwijt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

robspanjaart
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door robspanjaart » di jul 05 2011 12:37 am

Een D700 zal ongetwijfeld het beste resultaat opleveren, maar een D7000 is qua ruis op DX behoorlijk goed. Een zeer snelle AF tracking heb je met judo niet nodig.
Bij snelle sluitertijden is een 70-200 2.8 lens ook prima zonder OS/VR te gebruiken, dus een Sigma 70-200 (en de rest van het verhaal) zonder OS zal het ook prima doen voor 1000 euro minder ;)

Bolle_Toon

Bericht door Bolle_Toon » di jul 05 2011 1:07 pm

Zou dit objectief dan een goed(koop) alternatief zijn? Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Nikon

Ik ben zeker op het gebied van objectieven een nono dus als ik de plank mis sla mijn excuses.

Bolle_Toon

Bericht door Bolle_Toon » di jul 05 2011 1:07 pm

Waar kan ik trouwens een beetje goed gebruikt spul vinden? Markplaats ben ik niet zo kapot van.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di jul 05 2011 1:13 pm

Bolle_Toon schreef:Zou dit objectief dan een goed(koop) alternatief zijn? Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Nikon
Ja, zou goed voldoen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di jul 05 2011 1:18 pm

Bolle_Toon schreef:Waar kan ik trouwens een beetje goed gebruikt spul vinden? Markplaats ben ik niet zo kapot van.
Op verschillende foto-sites staat wel een advertentiesectie (ook bij ons), maar op marktplaats kun je ook goed terecht, zolang je maar weet wat je koopt en bij hogere bedragen het spul zelf ophalen en eerst inspecteren, evt iemand meenemen die verstand van zaken heeft.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di jul 05 2011 1:27 pm

Voor indoor heb je lichtsterk glas nodig. Dit is over het algemeen kostbaar maar er zijn ook "goedkopere" varianten als bijvoorbeeld een 50mm prime. Wanneer je dit combineert met een camera met weinig ruis bij hogere ISO waarden heb je de middelen in handen om foto's te maken welke redelijk ruisvrij zijn en toch actie kunnen bevriezen. Van de door jou genoemde Body's zou mijn voorkeur uitgaan naar de D300S of de opvolger welke daar ongetwijfeld van zal komen.

Zelf maak ik af en toe judo foto's en gebruik hiervoor een D700 i.c.m. de 24-70 F2,8 of de 70-200 F2,8 (beide NIkon). Een goedkopere variant van de huidige 70-200 VRII is de VR1 versie of de 80-200.

Bijgaand wat voorbeelden van mijzelf van Judo (van mijn kinderen, verwacht geen hoogstandjes):

Afbeelding

Bolle_Toon

Bericht door Bolle_Toon » di jul 05 2011 2:45 pm

Langzaam maar zeker krijgt het allemaal wat meer contouren. Ik denk dat ik toch voor de D7000 ga en dan dit obejectief, Nikkor AF-D 80-200mm F/2.8 ED erbij pak. Kan dan later altijd nog een kleiner obejectief erbij kopen.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di jul 05 2011 2:53 pm

Naar mijn mening is dat een heel goede keuze. De 80-200 bied een zeer goede scherpte, is lichtsterk en redelijk waardevast. In combinatie met de D7000 heb je een dijk van een combinatie. Wanneer je de foto's bovendien in Raw schiet kun je bovendien nog veel corrigeren. Verder zou ik een goede grijskaart adviseren omdat je vaak met slecht (TL) verlichte zalen te maken hebt. Ik moet zelf ook weer een nieuwe kopen. Als je goed kijkt zie dat de witbalans op mijn eigen foto's ook niet helemaal je van het is. Zelf wil ik weer z'on mat wit filter kopen om de witbalans te kunnen meten voor ik foto's maak.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » di jul 05 2011 4:07 pm

Ook ik doe heel veel aan indoor sport fotografie. Handbal.
Het spel verdeelt zich in een rap tempo over de hele zaal en het licht is eigenlijk overal net weer even anders.
En individueel gaan de acties soms razendsnel.
Ik had een D90 die daar qua fps snelheid en AF tracking niet mee kon komen.
Heb de D7000 met een 17-55 2.8 en een 105 2.8
De D7000 doet dat voor mij wel, ik kan op behoorlijk hoge ISO fotograferen en bewegingen makkelijk bevriezen.
Ook de AF tracking is ruim voldoende, en ik heb gemiddeld aan 10 frames in 1,5 sec genoeg om de actie vast te leggen.
Doe er een snelle kaart in en de buffer is ook weer heel snel leeg.

Wat patrick aangeeft dat de D300s nog sneller is klopt, maar ik ben met de D7000 nog niet tegen vervelende beperkingen aangelopen, en de afwezigheid van ruis op hoge ISO is echt heel goed.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » zo jul 10 2011 9:26 am

Heb afgelopen weekend ook nog een toernooi vastgelegd met de D700 + 24-70

http://www.zuyderzee.net/?page_id=149" onclick="window.open(this.href);return false; (hier staan de foto's)

Afbeelding

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » zo jul 10 2011 10:32 am

Bolle_Toon schreef :
Waar kan ik trouwens een beetje goed gebruikt spul vinden? Markplaats ben ik niet zo kapot van.
bijvoorbeeld http://www.fotoapparatuur.nl
groeten Robert

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo jul 10 2011 1:05 pm

Erpeewee schreef:Bolle_Toon schreef :
bijvoorbeeld http://www.fotoapparatuur.nl
Die is idd stukken beter dan de markplaatsjes en zo. Ik verkoop het merendeel van mijn 'hardware' via die website. Gaat het echt om consumerspul dan wil ik ook nog wel eens wat op marktplaats zetten, omdat daar vaak ander publiek komt.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Bolle_Toon

Bericht door Bolle_Toon » za jul 23 2011 9:21 pm

Iedereen bedankt voor de reacties en tips. Ik ga er mee aan de slag en zal jullie laten weten wat het geworden is. De vakantie is net achter de rug dus een rib ben ik al kwijt maar dat mag en zal de pret niet gaan drukken.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”