foto123 schreef:Ik lees vrij vaak dat mensen de belichting corrigeren. Dan staat er +3 of -6. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat en wanneer? En hoe kun je dat vooraf doen!
M.a.w. ik snap er niet zoveel van.
Bedankt mensen
Ik heb dit draadje met stijgende verbazing gelezen en ben bang dat de TS ondanks de lengte ervan niet heel veel wijzer is geworden van discussies over bracketing e.d. Om maar iets te noemen.
Om te beginnen is uiteindelijk duidelijk geworden dat je in "M" hebt gewerkt.Kennelijk zonder lichtmeting en, gezien het resultaat, zonder de noodzakelijke instellingen te verrichten.
M staat namelijk voor Manual en dat houdt in dat je zelf je belichting moet instellen via diafragma en sluitertijd. Zo heb ik ruim 50 jaar geleden leren fotograferen omdat camera''s toen niet anders konden, maar tegenwoordig zijn camera's een stuk slimmer en er is dus geen enkele reden om daar als beginner geen gebruik van te maken.
Je camera heeft 4 standen (even afgezien van de programmastanden), nl. P, A, S en M.
Voor een beginner is de P-stand de aangewezen stand omdat de camera de belichting dan volautomatisch instelt. Zo simpel is het. Dat levert in de meeste gevallen een correct belichte foto op.
Als in bepaalde situaties (bv tegenlicht) het resultaat niet bevalt kun je de belichting corrigeren via het knopje dat je bedoelt. Een - (min) correctie houdt in dat je minder licht krijgt en de foto dus donkerder wordt, een + correctie maakt de foto lichter.
Pas als je weet wat het effect is van verschillende diafragma-instellingen en sluitertijden en het verband kent tussen die 2 en ISO kun je met de andere standen gaan werken om zo andere effecten te bereiken.
Voorlopig dus even geen A (diafragmavoorkeuze, waar de camera de sluitertijden bijzoekt) of S (sluitertijdenvoorkeuze, waar de camera het juiste diafragma bij zoekt). Dit zijn weliswaar ook automatische programma's, maar je moet wel weten wat je instelt en waarom.
En M is dus al helemaal niet aan te bevelen omdat je dan zoals gezegd alles handmatig moet instellen. Om over lichtmeting maar even te zwijgen.
Ik hoop dat het hiermee een klein beetje duidelijker is geworden.