belichting Corrigeren D90 hoe of wat?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
foto123

belichting Corrigeren D90 hoe of wat?

Bericht door foto123 » do jul 07 2011 10:14 pm

foto123 schreef:Ik lees vrij vaak dat mensen de belichting corrigeren. Dan staat er +3 of -6. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat en wanneer? En hoe kun je dat vooraf doen!
M.a.w. ik snap er niet zoveel van.

Bedankt mensen

De laatse keer! Het antwoord staat hier boven! Ik heb iets gelezen in het forum en ook uitgeprobeert! Dat zie je op de foto eerder geplaatst! En toen heb ik de vraag gesteld. Duidelijker kan niet!
Trouwens de antwoorden van George waren duidelijk en nuttig voor een beginner! Hartelijk dank!

GM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: belichting Corrigeren D90 hoe of wat?

Bericht door GM » do jul 07 2011 10:19 pm

foto123 schreef:
foto123 schreef:Ik lees vrij vaak dat mensen de belichting corrigeren. Dan staat er +3 of -6. Nu is mijn vraag, hoe doe je dat en wanneer? En hoe kun je dat vooraf doen!

Bedankt mensen

De laatse keer! Het antwoord staat hier boven! Ik heb iets gelezen in het forum en ook uitgeprobeert! Dat zie je op de foto eerder geplaatst! En toen heb ik de vraag gesteld. Duidelijker kan niet!
Trouwens de antwoorden van George waren duidelijk en nuttig voor een beginner! Hartelijk dank!
Aan deze reactie te zien lijkt me dat hier nu wel een slotje op kan.
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

amhuitenga

Bericht door amhuitenga » do jul 07 2011 10:40 pm

Aan deze reactie te zien lijkt me dat hier nu wel een slotje op kan.
Mee eens...

Frederix

Bericht door Frederix » do jul 07 2011 11:45 pm

Het gebeurt niet vaak dat ik zo'n lang draadje he-le-maal uitlees. Nu wel, het is weer genieten. Mijn reactie draagt totaal niets bij (zoals meerdere reacties in dit draadje overigens), maar ik wilde het jullie toch even laten weten en hier voor bedanken!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jul 08 2011 2:59 am

Ik kom voor het eerst langs in dit draadje. De titel had nog geen aanleiding gegeven en niemand had aan de bel gehangen. Maar het heeft een opvallend groot aantal reacties opgeleverd, dus ik ben het toch maar gaan lezen.

Ik val van de ene verbazing in de andere. :shock: Ergens ben ik wel trots hoe een aantal mensen met meer geduld dan ik zou hebben kunnen opbrengen proberen de TS te voorzien van tips. Zonder daar een bevredigend antwoord op te krijgen helaas, met daar nog een eventueel een minder-vriendelijke opmerking van forumgenoten bij.

Snijden ga ik niet in dit draadje. Dat kan al lang niet meer. Ik zal het laten bij wat algemene opmerkingen die ik in een of andere vorm vrijwel altijd maak als ik het idee heb dat het er ergens minder vriendelijk aan toe gaat dan zou kunnen.
  • Lees goed wat anderen tikken. Het scheelt als je reageert op wat getikt is.
  • Houd het vriendelijk en speel niet op de man. Ga er in principe van uit dat de mensen het goed bedoelen.
  • We zijn allemaal beginner geweest. Daar mag je best rekening mee houden als gevorderde.
  • Dit is een forum voor iedereen! Als je alleen gevorderden en pro's wilt tegenkomen zit je hier niet goed.
  • Als beginner mag je best zelf ook nadenken over het probleem. Je medeforumbezoekers stellen het veelal zeer op prijs als je dat doet en zullen veel eerder genegen zijn je te helpen.
  • Probeer netjes en begrijpelijk je vragen en antwoorden te formuleren. Veelvuldig gebruik van hoofdletters en uitroeptekens is meestal niet verstandig daar het een lading aan teksten geeft.
  • Probeer geen vragen te stellen die al tientallen keren langsgekomen zijn op het forum. Zoek dus eerst even!
  • Lees je eigen teksten even na voordat je definitief plaatst.
Ik kan er vast nog wel een aantal bij verzinnen. Probeer het gezellig en informatief te houden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Fluitman

Bericht door Fluitman » za jul 23 2011 1:06 pm

Ik gebruik ALTIJD de bracketing, met waarde 1/3 (is meestal voldoende). Dus, 3 opnamen. Een de camerabelichtingswaarde (0) en een - 1/3 stop en een + 1/3 stop. In het geval van heel zware contrasten (b.v. heel zonnig en midden op de dag - b.v. in smalle straatjes), doe ik dit in combinatie met D-lightning, waarde LAAG. In 999 van de 1000 keer, tref je altijd de 'voor jou juiste - smaak - belichtingswaarde' aan. Maak 'zo' maar eens 'n serie testopnamen. Overigens kunnen de resultaten verschillen 'per objectief'. Kortom, in het begin veel testen-spelen, opdat je van 'camera-objectief' weet welke waarden (en in welke omstandigheid) het best te gebruiken zijn. Tenslotte kun je thuis op de PC altijd nog met Capture NX2 - van Nikon - wat spelen. Mijn ervaring daarmee is, dat je JPG-opnamen naar TIFF kunt saven en er - waar nodig - erg goede verbeteringen (naar eigen smaak) mee kunt halen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jul 23 2011 6:42 pm

Is bracketing met slechts 1/3 stop verschil niet een beetje zinloos? :? Als je in NEF schiet kan je dat makkelijk corrigeren. -1, 0, +1 zou ik veel zinvoller vinden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ramona

Bericht door Ramona » za jul 23 2011 9:41 pm

Patrick schreef:Ik kom voor het eerst langs in dit draadje. De titel had nog geen aanleiding gegeven en niemand had aan de bel gehangen. Maar het heeft een opvallend groot aantal reacties opgeleverd, dus ik ben het toch maar gaan lezen.

Ik val van de ene verbazing in de andere. :shock: Ergens ben ik wel trots hoe een aantal mensen met meer geduld dan ik zou hebben kunnen opbrengen proberen de TS te voorzien van tips. Zonder daar een bevredigend antwoord op te krijgen helaas, met daar nog een eventueel een minder-vriendelijke opmerking van forumgenoten bij.

Snijden ga ik niet in dit draadje. Dat kan al lang niet meer. Ik zal het laten bij wat algemene opmerkingen die ik in een of andere vorm vrijwel altijd maak als ik het idee heb dat het er ergens minder vriendelijk aan toe gaat dan zou kunnen.
  • Lees goed wat anderen tikken. Het scheelt als je reageert op wat getikt is.
  • Houd het vriendelijk en speel niet op de man. Ga er in principe van uit dat de mensen het goed bedoelen.
  • We zijn allemaal beginner geweest. Daar mag je best rekening mee houden als gevorderde.
  • Dit is een forum voor iedereen! Als je alleen gevorderden en pro's wilt tegenkomen zit je hier niet goed.
  • Als beginner mag je best zelf ook nadenken over het probleem. Je medeforumbezoekers stellen het veelal zeer op prijs als je dat doet en zullen veel eerder genegen zijn je te helpen.
  • Probeer netjes en begrijpelijk je vragen en antwoorden te formuleren. Veelvuldig gebruik van hoofdletters en uitroeptekens is meestal niet verstandig daar het een lading aan teksten geeft.
  • Probeer geen vragen te stellen die al tientallen keren langsgekomen zijn op het forum. Zoek dus eerst even!
  • Lees je eigen teksten even na voordat je definitief plaatst.
Ik kan er vast nog wel een aantal bij verzinnen. Probeer het gezellig en informatief te houden...
Respect!!!!

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo jul 24 2011 9:39 am

Bedankt mensen
Ik heb dit draadje met stijgende verbazing gelezen en ben bang dat de TS ondanks de lengte ervan niet heel veel wijzer is geworden van discussies over bracketing e.d. Om maar iets te noemen.
Om te beginnen is uiteindelijk duidelijk geworden dat je in "M" hebt gewerkt.Kennelijk zonder lichtmeting en, gezien het resultaat, zonder de noodzakelijke instellingen te verrichten.
M staat namelijk voor Manual en dat houdt in dat je zelf je belichting moet instellen via diafragma en sluitertijd. Zo heb ik ruim 50 jaar geleden leren fotograferen omdat camera''s toen niet anders konden, maar tegenwoordig zijn camera's een stuk slimmer en er is dus geen enkele reden om daar als beginner geen gebruik van te maken.
Je camera heeft 4 standen (even afgezien van de programmastanden), nl. P, A, S en M.
Voor een beginner is de P-stand de aangewezen stand omdat de camera de belichting dan volautomatisch instelt. Zo simpel is het. Dat levert in de meeste gevallen een correct belichte foto op.
Als in bepaalde situaties (bv tegenlicht) het resultaat niet bevalt kun je de belichting corrigeren via het knopje dat je bedoelt. Een - (min) correctie houdt in dat je minder licht krijgt en de foto dus donkerder wordt, een + correctie maakt de foto lichter.

Pas als je weet wat het effect is van verschillende diafragma-instellingen en sluitertijden en het verband kent tussen die 2 en ISO kun je met de andere standen gaan werken om zo andere effecten te bereiken.
Voorlopig dus even geen A (diafragmavoorkeuze, waar de camera de sluitertijden bijzoekt) of S (sluitertijdenvoorkeuze, waar de camera het juiste diafragma bij zoekt). Dit zijn weliswaar ook automatische programma's, maar je moet wel weten wat je instelt en waarom.
En M is dus al helemaal niet aan te bevelen omdat je dan zoals gezegd alles handmatig moet instellen. Om over lichtmeting maar even te zwijgen.

Ik hoop dat het hiermee een klein beetje duidelijker is geworden.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”