Goedkope Led MACRO ring flash.
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Goedkope Led MACRO ring flash.
Het bereik van de led Macro ring flash, ligt tussen 5cm. en 1,5 meter, volgens de opgegeven specificaties.
Verwacht dus vooral niet teveel, van deze ringflash.
Heb een paar testen gedaan in open lucht,
was niet bepaald onder de indruk,
de lichtopbrengst lijkt me zeer gering.
Mogelijk ben ik niet op de juiste manier te werk gegaan, en moet ik mijn techniek aanpassen, om tot betere resultaten te komen.
Binnen opnamen heb ik nog niet, tenzei één bij valavond door het raam.
Heb een paar testen gedaan in open lucht,
was niet bepaald onder de indruk,
de lichtopbrengst lijkt me zeer gering.
Mogelijk ben ik niet op de juiste manier te werk gegaan, en moet ik mijn techniek aanpassen, om tot betere resultaten te komen.
Binnen opnamen heb ik nog niet, tenzei één bij valavond door het raam.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Dat zal ik zowiezo niet doen voor € 50,- Dus kan ook niet voor dat geldpacha schreef:Het bereik van de led Macro ring flash, ligt tussen 5cm. en 1,5 meter, volgens de opgegeven specificaties.
Vergelijk het maar met die van Niko a ongeveer € 700,-
Sigma € 400,-
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Onderstaand beeld is gemaakt door het raam, buiten is het donker, in de tuin brand er licht, ook binnen brand er licht.
De opname is gemaakt zonder flash.
En wat blijkt?
Na een fikse regenbui, is de ruit aan een poetsbeurt toe.
Dit is het vergelijkingsmateriaal voor een volgende foto, die zal genomen worden met Macro ring flash.
Het moge duidelijk zijn, het gaat hier niet om een beoordeling van de foto op zich.

60mm. micro Nikkor
F14
1/200 seconde
ISO 6400
Uit de hand
Geen flits.
Afstand tot het onderwerp 11cm.
De opname is gemaakt zonder flash.
En wat blijkt?
Na een fikse regenbui, is de ruit aan een poetsbeurt toe.
Dit is het vergelijkingsmateriaal voor een volgende foto, die zal genomen worden met Macro ring flash.
Het moge duidelijk zijn, het gaat hier niet om een beoordeling van de foto op zich.

60mm. micro Nikkor
F14
1/200 seconde
ISO 6400
Uit de hand
Geen flits.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Onderstaande afbeelding is gemaakt met de goedkope Led Macro ring flash.
Er is dubbele weerkaatsing van de leds, door het dubbel glas in de ruit.
Bovendien zit het onderwerp, schijnbaar niet in het midden, maar dit is gezichtbedrog,
tengevolge van de weerkaatsing,terwijl de camera niet volledig haaks op de ruit zit.
De camera instellingen zijn net dezelfde als bij de vorige foto,
de instellingen zijn trouwens voor verbetering vatbaar, maar maken geen wezenlijk verschil uit voor de test,
omdat ze voor beide opnames hetzelfde zijn.
Het zou voorbarig zijn, om definitieve conclusies te trekken uit deze ene test, waarschijnlijk zitten er een aantal onvolkomenheden,
in de manier waarop deze heeft plaatsgehad.
Ben toch benieuwd naar jullie eerste reactie.

60mm. micro Nikkor
F14
1/200 seconde
ISO 6400
Uit de hand
Flits: macro ring flash FC100 (wordt niet weergegeven in de exif file, Flash off, staat er.)
Bovendien zit het onderwerp, schijnbaar niet in het midden, maar dit is gezichtbedrog,
tengevolge van de weerkaatsing,terwijl de camera niet volledig haaks op de ruit zit.
De camera instellingen zijn net dezelfde als bij de vorige foto,
de instellingen zijn trouwens voor verbetering vatbaar, maar maken geen wezenlijk verschil uit voor de test,
omdat ze voor beide opnames hetzelfde zijn.
Het zou voorbarig zijn, om definitieve conclusies te trekken uit deze ene test, waarschijnlijk zitten er een aantal onvolkomenheden,
in de manier waarop deze heeft plaatsgehad.
Ben toch benieuwd naar jullie eerste reactie.

60mm. micro Nikkor
F14
1/200 seconde
ISO 6400
Uit de hand
Flits: macro ring flash FC100 (wordt niet weergegeven in de exif file, Flash off, staat er.)
Laatst gewijzigd door pacha op vr jul 29 2011 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
pacha schreef:Onderstaande afbeelding is gemaakt met macro ring flash.
Het onderwerp zit niet in het midden, maar dit komt door de weerkaatsing, van het licht op de ruit, met dubbel glas.
De camera zit niet volledig haaks op de ruit.
oops, best wel veel weerkaatsing van de ledlampen, misschien wit karton om / over / voor de leds maken dat het diffuus wordt.
beetje knutselen levert vaak verassende resultaten op. krijg idee dat op onderwerp meer licht had gekund en dat is met geduld en instelling wel te bereiken denk ik.. tja je moet ook nog eens door de ruitr heen dus best lastig met reflectie.
ben benieuwd naar je volgende
suc6
beersy
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Pfff niet echt te vergelijken deze opstelling. Zijn veel dingen die invloed kunnen hebben in deze foto. Denk aan licht van buiten dat constant veranderd. Weerkaatsing van het licht in het raam. foto is niet hetzelfde gemaakt /gecropt.
Probeer het eens met een vaste opstelling en een achtergrond die niet weerkaatst. dan kan je pas wat erover zeggen denk ik.
Neem ook geen beest als onderwerp maar een vast voorwerp.
Probeer het eens met een vaste opstelling en een achtergrond die niet weerkaatst. dan kan je pas wat erover zeggen denk ik.
Neem ook geen beest als onderwerp maar een vast voorwerp.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik kan er toch wel het een en ander uit opmaken.pacha schreef:Onderstaande afbeelding is gemaakt met de goedkope Led Macro ring flash.
60mm. micro Nikkor
F14
1/200 seconde
ISO 6400
Uit de hand
Die weerkaatsing in de ruit met een "parelsnoer" is wel een leuk effect, maar daar let ik verder niet op. Elke flitser geeft in een (dubbele) ruit weerkaatsing.
Met diffuus materiaal ervoor helpt ook niet. Je krijgt dan alleen een ronde strakke weerkaatsing in de ruit.
De achtergrond, daar kijk ik ook niet naar, want daar heeft de flits geen invloed op, dat is te ver weg ten opzichte van het onderwerp.
Niet anders als in die opstelling met een gewone flitser.
Waar ik wel naar kijk is naar het licht op het beestje zelf, van wat er overblijft met de instellingen van camera en lens wat is gebruikt.
Met F14 en een ISO van maar liefst 6400 geeft de LED ringflits absoluut veel te weinig licht IMO.
Ik weet niet op welk vermogen dat het ringflitsje staat (handig als die gegevens je bij de voorbeelden vermeldt), maar met die "vaste" instellingen met een bereik over slechts 3 stops, had een gewone flitser bij ISO 6400 de opname totaal doen overbelichten.
Als je de ISO zo ontzettend hoog moet opschroeven op een afstand van 11 cm, heb je er IMO eigenlijk niet zoveel aan.
Feitelijk zou je op een goed belichte foto moeten uitkomen met F14 bij ISO 200 waarbij het vermogen van de ringflits dan nog niet eens op maximum staat.
Maar bedankt in ieder geval voor het plaatsne van het voorbeeld en het delen van je ervaring.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Léon,
bedankt voor je deskundige uitleg,
en serene wijze van beoordelen.
De zeer geringe lichtopbrengst was me ook opgevallen,
heb de batterijen getest,
en wat blijkt,
een ander setje batterijen geeft beduidend meer lichtopbrengst.
De hele test is te herdoen, wegens het gebruik van batterijen met onvoldoende vermogen.
Sorry, lieve mensen.
bedankt voor je deskundige uitleg,
en serene wijze van beoordelen.
De zeer geringe lichtopbrengst was me ook opgevallen,
heb de batterijen getest,
en wat blijkt,
een ander setje batterijen geeft beduidend meer lichtopbrengst.
De hele test is te herdoen, wegens het gebruik van batterijen met onvoldoende vermogen.
Sorry, lieve mensen.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
lol
had je de batterijen uit je afstandbediening van je tv gehaald ofzo??

"Het bereik van de led Macro ring flash, ligt tussen 5cm. en 1,5 meter, volgens de opgegeven specificaties.
Verwacht dus vooral niet teveel, van deze ringflash."
? ? ?
Wat zie jij dan als optimaal macrobereik voor een Macro ringflits?
Sterker nog, als het ding inderdaad die 1,5 meter ook haalt, dan is dat heel keurig.
Verwacht dus vooral niet teveel, van deze ringflash."
? ? ?
Wat zie jij dan als optimaal macrobereik voor een Macro ringflits?
Sterker nog, als het ding inderdaad die 1,5 meter ook haalt, dan is dat heel keurig.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Onderstaande opnamen zijn onbewerkt, komen zo uit de camera, alleen de afmetingen zijn teruggebracht naar 800x534 pixels.
Voor de duidelijkheid, gezien het opzet van dit topic, gaat het enkel om de invloed de Led Macro Flash FC100, en niet om de foto op zich.
Voor elke afbeelding zijn dezelfde camera instellingen gebruikt.
F16
8sec.
ISO 100
Graag jullie advies en tips, voor een beter gebruik deze ringflitser, ben leek en heb in deze geen ervaring.
Met dank voor jullie gewaardeerde medewerking.
Foto 1.
zonder gebruik van macro flash.

Foto 2.
Met gebruik van macro flash, geen bijstelling.

Foto 3.
Met gebruik van macro flash, bijstelling +1.5

Foto 4.
Met gebruik van macro flash, bijstelling -1.5

Voor de duidelijkheid, gezien het opzet van dit topic, gaat het enkel om de invloed de Led Macro Flash FC100, en niet om de foto op zich.
Voor elke afbeelding zijn dezelfde camera instellingen gebruikt.
F16
8sec.
ISO 100
Graag jullie advies en tips, voor een beter gebruik deze ringflitser, ben leek en heb in deze geen ervaring.
Met dank voor jullie gewaardeerde medewerking.
Foto 1.
zonder gebruik van macro flash.

Foto 2.
Met gebruik van macro flash, geen bijstelling.

Foto 3.
Met gebruik van macro flash, bijstelling +1.5

Foto 4.
Met gebruik van macro flash, bijstelling -1.5

- pinocchio
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Van mijn kant ook een paar.
allen iso 200 en Belichting 1/100
F11
Zonder flits:

Flits op -1,5:

Flits op 0:

Flits op +1,5:

F16
Zonder flits:

Flits op -1,5:

Flits op 0:

Flits op +1,5:

F20
Zonder flits:

Flits op -1,5:

Flits op 0:

Flits op +1,5

Ik denk dat dit wel genoeg is, de foto's zonder flits waren voor de volledigheid (ik had net zo goed een zwarte foto kunnen plaatsen
).
Groeten, Klaas
allen iso 200 en Belichting 1/100
F11
Zonder flits:

Flits op -1,5:

Flits op 0:

Flits op +1,5:

F16
Zonder flits:

Flits op -1,5:

Flits op 0:

Flits op +1,5:

F20
Zonder flits:

Flits op -1,5:

Flits op 0:

Flits op +1,5

Ik denk dat dit wel genoeg is, de foto's zonder flits waren voor de volledigheid (ik had net zo goed een zwarte foto kunnen plaatsen

Groeten, Klaas
Ik kan met Nikon... voor mijn "mooiste" foto's ga je naar http://www.fotopinocchio.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, dan doet die LED flits ringverlichting niet zoveel. Het beeld wat tot stand komt wordt vooral bepaald door het reeds aanwezige licht.pacha schreef: Voor elke afbeelding zijn dezelfde camera instellingen gebruikt.
F16
8sec.
ISO 100
Met die flits ringverlichting erbij zie je nauwelijks verschil. Het is toch een flits? Wat gebeurd er als je de sluitertijd op 1/100 sec. zet?
Dan weet je tenminste wat de flits ringverlichting doet. In dat geval telt het reeds aanwezige licht niet meer mee.
In de tijd dat ik dit schrijf heeft pinocchio een bericht geplaatst die kennelijk mijn gedachte heeft opgepikt.

Die foto's zijn zinvoller, dan weet je wat de flits ringverlichting aan lichtvermogen in huis heeft.
Niet veel in ieder geval. F11 is eigenlijk nog te donker.
Bedankt voor deze uitgebreide test.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Wat had je verwacht Leon? een goed belichte foto op 100 ISO op f 22 voor een flitser van € 35,- ??
Ik vind dat hij redelijk een resultaat heeft. Helemaal als je net dat wat extra licht nodig hebt. Hij is op ISO 200 gemaakt met 1/100 s. Belichting kan naar beneden en ISO omhoog als het moet. Beetje tweake in cs en je hebt een goed resultaat voor €35,- waar je zonder flits een zwarte foto zal hebben..
Het is geen echte ringflitser natuurlijk maar daarvoor is hij ook min 10x zo goedkoop.
Wel een goede test idd. bedankt pinocchio
Ik vind dat hij redelijk een resultaat heeft. Helemaal als je net dat wat extra licht nodig hebt. Hij is op ISO 200 gemaakt met 1/100 s. Belichting kan naar beneden en ISO omhoog als het moet. Beetje tweake in cs en je hebt een goed resultaat voor €35,- waar je zonder flits een zwarte foto zal hebben..
Het is geen echte ringflitser natuurlijk maar daarvoor is hij ook min 10x zo goedkoop.
Wel een goede test idd. bedankt pinocchio
- Léon Obers
- Forumlid
Nee, maar bij F11 is de foto nog steeds te donker bij maximum vermogen (+1.5).plincky schreef:Wat had je verwacht Leon? een goed belichte foto op 100 ISO op f 22 voor een flitser van € 35,- ??
Potlood ligt neem ik aan op een wit velletje papier. Is dan nog minstens 1 stop onderbelicht.
Met maximum vermogen en pakweg F5.6 tot F8 wat dan een goed belichte macrofoto oplevert vind ik het niet interessant, zelfs niet voor € 35,-
Je hoeft niet 10x zoveel uit te geven voor een alternatief. Elders op het forum heeft iemand een Marumi flitser. Dat is ook nog wel betaalbaar. Zelf een ring knutselen en je gewone flitser erachter die het licht in een ring verspreid, hoeft ook niet veel te kosten, maar levert wel meer vermogen op en een groter bereik om te variëren.