Dat gesjouw een beetje beu

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » zo jul 31 2011 12:07 pm

Net terug van een 10 weekse reis door Scandinavië.
Nee, ik plaats daar geen foto's van.

Ik heb eens rondgezocht op ons forum naar medeslachtoffers van een wel gevulde fotorugzak in combinatie met een behoorlijke wandeltocht.
Daar zijn wel een aantal onderwerpen over, maar ik mis eigenlijk de recente eindervaringen van de clubleden die een stapje terug gedaan hebben in gewicht.

Probleemstelling:
De nationale parken in Scandinavië blinken uit in prachtige maar vooral lange wandelingen, ik bedoel daarmee een totaal aantal kilometers van 15 - 20 per trip. Veelal is dat op en neer omdat men daar het begrip rondwandeling zich niet eigengemaakt heeft. :roll:
Daar is weinig mis mee, het is een feest om daar te rond te sjouwen, maar met een D700 met grip / 12 -24 / 24-70 / 300mm/ 105 macro/ statief/macroslede/ 2 liter water, happe happe en wat kruimelgerei in de Nature trekker AW II gaat dat toch aardig wegen. Mijn rug gaat nu 62 jaar mee en dat ding heb ik wel goed bijgehouden, maar toch wordt het minder (zucht) En dan heb ik al het gevoel dat ik me qua objectieven en mogelijkheden beperk.
De ervaring wees al snel uit dat alleen de D700 met de 24 - 70, als walkaround, wel de meeste situatie's aankan, maar dat je altijd net op die wandeling toch wel om de/mijn .. verlegen zat.

Nu ben ik best wel bereid om wat aan kwaliteit/ mogelijkheden in te leveren t.o.v. gewicht.
Zeker op lange tracks.
Die hele zware zooi kan dan mooi in de Landrover blijven voor de korte gerichte trips of voor een kleine expeditie voor/naar een specifiek onderwerp.

Ik ben voornamelijk benieuwd naar de praktische inzet van een Coolpix-achtig of de G12 van Canon, voor een dergelijke bij-kamera is het merk / prijs niet zo belangrijk. Wel kwaliteit en een goede macrofunctie. En kom a.u.b. niet met de Leica 9, dat is :? (helaas) een Eurostap te ver.

Wie heeft ervaring met een dergelijke lichtere uitrusting?

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » zo jul 31 2011 12:16 pm

Ik heb een Olympus Pen voor vakanties; lekker licht.
Lichte lensjes, maar met een verloopring passen al je Nikon lenzen en bv tussenringen er op.
Ik heb er een pancake groothoek bij, een kleine standaardzoom en een panasonic telezoom. Weegt allemaal bijna niks.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Dat gesjouw een beetje beu

Bericht door Skippy » zo jul 31 2011 12:34 pm

Als ik jouw wensen zo lees - het liefst van groothoek tot tele - zou ik niet voor een compact gaan maar voor een compact systeem en wel een Micro Four Thirds-camera van Panasonic of Olympus. Gezien je reflexachtergrond dan een met ingebouwde zoeker. Dat wordt dan een Panasonic want Olympus heeft dat nog niet, bijvoorbeeld het nieuwste model de Panasonic G3. Voor deze camera zijn lenzen te koop van omgerekend 14mm tot 600mm.

Meer info over MicroFourThirds http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_Four_Thirds_system

Rekenvoorbeeld gewicht (vanwege de MFT-sensorgrootte alle brandpunten met factor 2 vermenigvuldigen)
Panasonic G3 583 gram, laagste prijs op internet € 699 (inclusief 14-42mm lens)
Olympus 9-18mm 155 gram, laagste prijs op internet 439
Panasonic 14-42mm 165 gram
Panasonic 45-200mm 380 gram, laagste prijs op internet € 229

Dan heb je dus met 1,2 kilo of minder (ik zou de 14-42mm overslaan) een kwalitatief hoogwaardig bereik van 18mm tot 400mm.

Uiteraard wel duurder dan een compactcamera, totaal € 1.400.
Laatst gewijzigd door Skippy op zo jul 31 2011 6:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » zo jul 31 2011 12:50 pm

Ik kan me daar heel goed in verplaatsen, maar ik loop dan ook al tegen de 70. Dus voor mij geen D700 met grip en het " gouden trio" en de rest, laat staan dat ik dat allemaal meesleep.
Ik fotografeer vanwege het gewicht heel bewust met DX (een D7000) en neem nooit meer dan maximaal 2 objectieven mee (maar ik ga vaak bewust op pad voor vogels of macro en dan volstaat 1 objectief).
Als 2e camera heb ik een D3100 met een 18-105 voor vakanties en voor als ik niet met een bepaald doel rondloop Soms gaat er een 2e objectief (35mm 1.8 of een 55-300) of een 18-200 mee. Lekker licht en dat gaat allemaal prima.
En tenslotte heb ik ook een Lumix voor in mijn jaszak, maar die gebruik ik niet vaak.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 31 2011 6:08 pm

Ik kies voor dit soort wandelingen eigenlijk altijd uit een groothoek en een lichte telezoom of een macro. In de praktijk is dat bij mij de Tokina 12-24 f4 aangevuld met of de Nikon 105 VR macro of de Sigma 50-150 f2.8. De keuze ligt met name of wat ik verwacht tegen te komen. De Sigma is wel een heel erg handig objectief wat bereik betreft, zeker als je de standaardzoom laat vervallen.

Op een FX camera is dit natuurlijk geen bruikbaar spul. Dan zou ik wellicht eens gaan kijken naar wat kleine lichtsterke primes. Iets als een 20mm en een 85mm of zo. Natuurlijk kan er ook een 50mm bij, maar die gebruik ik weinig in de praktijk bij dit soort fotografie. De 85mm kan eventueel ook vervangen worden door een macroobjectief in ongeveer dit bereik.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jul 31 2011 6:15 pm

Patrick schreef:Op een FX camera is dit natuurlijk geen bruikbaar spul. Dan zou ik wellicht eens gaan kijken naar wat kleine lichtsterke primes. Iets als een 20mm en een 85mm of zo. Natuurlijk kan er ook een 50mm bij, maar die gebruik ik weinig in de praktijk bij dit soort fotografie. De 85mm kan eventueel ook vervangen worden door een macroobjectief in ongeveer dit bereik.
Dat schiet lekker op, een bereik van 20mm en 85mm, en dan nog ca. 1,6kg sjouwen. Ik vind voorlopig van alle suggesties die van Skippy de beste :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 31 2011 6:33 pm

Skippy schreef:
Patrick schreef:Op een FX camera is dit natuurlijk geen bruikbaar spul. Dan zou ik wellicht eens gaan kijken naar wat kleine lichtsterke primes. Iets als een 20mm en een 85mm of zo. Natuurlijk kan er ook een 50mm bij, maar die gebruik ik weinig in de praktijk bij dit soort fotografie. De 85mm kan eventueel ook vervangen worden door een macroobjectief in ongeveer dit bereik.
Dat schiet lekker op, een bereik van 20mm en 85mm, en dan nog ca. 1,6kg sjouwen. Ik vind voorlopig van alle suggesties die van Skippy de beste :mryellow:
Bij de 85mm doel ik dan op de 1.8D versie. Natuurlijk. Geen batterijhouder natuurlijk onder je D700. Dan valt het volgens mij nog wel onder de 1600 gram, al heb ik de cijfers er even niet bij (en ben ik te lui om ze even op te zoeken).

Op zich vind ik Skippy's advies ook niet slecht 8) , maar dat is natuurlijk wel een extra investering in een heel ander systeem. Dat moet je maar (kunnen) willen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jul 31 2011 6:56 pm

Nikon D700 met batterij 1.055 gram
Nikon 20mm 270 gram
Nikon 85mm 380 gram
Totaal 1.705 gram

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jul 31 2011 7:02 pm

Patrick schreef:Op zich vind ik Skippy's advies ook niet slecht 8) , maar dat is natuurlijk wel een extra investering in een heel ander systeem. Dat moet je maar (kunnen) willen...
Als TS zijn 300mm verkoopt is ie al een heel eind.
Adviesbureau Skippy; voor elk probleem een oplossing :D

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jul 31 2011 7:10 pm

Skippy schreef:Als TS zijn 300mm verkoopt is ie al een heel eind.
Adviesbureau Skippy; voor elk probleem een oplossing :D
Ja, zo gaat het natuurlijk ook. Vraag is natuurlijk of je zo'n mooi objectief weg wilt doen voor zo'n net-niet-helemaal-camera-setje. Maar handig zijn ze natuurlijk wel! En het is goed voor de handel als mensen dit soort fraaie objectieven ook eens verkopen. :mryellow:

Even terug naar het onderwerp. Ik gok dat 1700 gram een heel stuk lichter is dan waar de TS tot dusver dit soort wandelingen mee deed.

Ik heb nog een andere gewichtsbesparing. Ik neem eigenlijk nooit een statief mee. Dat is wel eens jammer, maar je kan niet alles (mee) hebben. En anders kan ik eventueel nog een Gorillapod meenemen als alternatief.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo jul 31 2011 7:12 pm

Net terug van een reis naar de Alpen maar wat betreft wandelingen vergelijkbaar met Scandinavië. Behalve wandelen deed ik ook nog motortochten (pas op pas af etc.) met een rugzak en dan wil je ook geen kilo's meetorsen.
Ik ga mee in de richting die Patrick duidt. Mijn keus was:
- 80-200 thuis laten (snik!) maar die zou toch niet hebben geholpen om de baardgieren en adelaars te fotograferen (stipje blijft stipje) en langere brandpunten heb ik niet;
- ook geen extra grip mee (D700 kan ook zonder die 8 fps en wanneer heb je dat nou nodig?); geen statief etc., geen externe flitser.
wel meegenomen:
- D700
- 105/2.8 VRII micro
- 50/1.4-G
- 35/2-D
- 20/2.8-D
Per wandeling selecteren wat ik meeneem (meestal één lens op de camera en nog één mee). De 35 en de 105 zijn het meest meegenomen.
Ik ben hier heel goed mee uitgekomen. Per trip is het gewicht draagbaar, en toch was ik flexibel in de keuze van lenzen.

Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo jul 31 2011 8:10 pm

Tot nu toe ben ik al blij met jullie reactie's.
Dat is wel heel fijn van ons forum, de snelle ractie's

Ik heb overigens nog bijna een jaar voor de volgende flinke trip, dus een paar gaatjes kunnen er in de broekriem wel bij :D

Een rondgenuffeld, naar de Panasonic G3 optie van Skippy, dat staat mij eerlijk gezegd heel erg aan.
Stomweg nooit een systeem kamera overwogen. Daar ga ik mij eens verder in verdiepen.

Zoonlief heeft een D7000 met een 18-200, hij leest niet mee, weet ik.
Maar dat is natuurlijk ook een probeerpoging waard komend najaar. Hij vindt het vast niet erg om (even) te ruilen.
Met mijn 60 mm macro en de TC 1.7 een aanzienlijke gewichtbesparing.

Wegdoen, mijn 300 ? :( Dat zou mijn het eerste (Nikon)-objectief zijn wat in 35 jaar de deur uitging. Ik heb een leuke vitrinekas met oude "meuk."

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jul 31 2011 8:20 pm

D. Haaksma schreef:Een rondgenuffeld, naar de Panasonic G3 optie van Skippy, dat staat mij eerlijk gezegd heel erg aan.
Stomweg nooit een systeem kamera overwogen. Daar ga ik mij eens verder in verdiepen.
Verstandig :wink: Succes daarmee.
D. Haaksma schreef:Zoonlief heeft een D7000 met een 18-200, hij leest niet mee, weet ik.
Maar dat is natuurlijk ook een probeerpoging waard komend najaar. Hij vindt het vast niet erg om (even) te ruilen.
Met mijn 60 mm macro en de TC 1.7 een aanzienlijke gewichtbesparing.
Ik denk niet dat die TC gaat werken i.c.m. een 18-200mm f3.5-f5.6. Als het technisch al werkt wordt het zo'n langzame lens dat je iso heel hoog opgeschroefd moet worden en je AF achteruit holt. En je bent een 300mm f4 gewend toch? Dat is andere koek.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo jul 31 2011 9:38 pm

Ik denk niet dat die TC gaat werken i.c.m. een 18-200mm f3.5-f5.6. Als het technisch al werkt wordt het zo'n langzame lens dat je iso heel hoog opgeschroefd moet worden en je AF achteruit holt. En je bent een 300mm f4 gewend toch? Dat is andere koek.
:oops:
Dat is inderdaad wel erg ver terug, ja.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » di aug 02 2011 4:56 pm

Ik heb sinds 2 weken die Pana G3. Ben aan het "inschieten". Vandaag de straafotograaf ermee uitgehangen in Amsterdam. Foto's nog niet op de Pc.
Hierbij twee foto's van een weekje geleden: Met de 45-200 mm op 200 mm (equivalent met 400) de scherpte en "los van de achtergrond" vallen mij niet tegen.
Het gekke is dat als je zo intensief aan de slag gaat met zo'n "kleine" camera mijn D300s mij plotseling reusachtig voorkomt. Maar zodra ik hem oppak
is er meteen dat Nikon kwaliteitsgevoel. Zo'n Pana is een potent cameraatje maar voelt als je Nikon DX gewend bent toch een beetje speelgoedachtig aan.
Maar hij fotografeert goed. Met een kleinere camara blijken mijn handen even groot te blijven! De Pana knopjes zijn wat priegelig maar daar ben ik met flex
foam opplak pads al wat op aan het verzinnen.
Afbeelding

Afbeelding
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”