Welke lens standaard zoom?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Schizofreen

Welke lens standaard zoom?

Bericht door Schizofreen » ma aug 01 2011 1:42 pm

Beste forummers,

Al een tijdje zit ik hier en her en der op het web mezelf in te lezen in wat voor lens ik zal aanschaffen ter vervanging van mijn Nikkor 18-55mm op een D3100.
Ik ga binnenkort een aantal stedentrips doen (New York, Hong Kong) en wil daarvoor een lens met wat meer bereik/kwaliteit.

Uit mijn eigen 'onderzoek' uiteindelijk op een 3-tal lenzen gekomen die wat mij betreft hiervoor in aanmerking komen.

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM.
+ snelle sluitertijd, macro mogelijkheden (beperkt), scherpe prijs.
- kwalitatief minder dan de andere 2? Lees veel problemen met focus problemen etc.

Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
+ precies het bereik wat ik voor ogen heb, goede bouwkwaliteit en een Nikon lens wat toch een wat beter gevoel geeft zei het niet onderlegd.
- Trage lens, komt overeen met kitlens. Hoge prijs

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF
+ Hoge kwaliteit voor een hele scherpe prijs. Contstante f/2.8 wat goed van pas kan komen voor avond/nacht shots.
- Geen groter bereik dan huidige lens, iets meer aan de 'wide' kant. Luidruchtige focusmotor, ook hier kwaliteit problemen?

Eigenlijk denk ik dat ik met elk van deze lenzen een goede stap voorwaarts zou doen, echter weet ik niet wat nou de beste keus is.

Om het mezelf nog moeilijker te maken zit ik ook te denken aan een ultra wide lens en de kitlens te behouden. Vooral omdat ik merk dat ik toch veel op de 18mm zit en vaak nog meer ruimte zou willen hebben. Ook met het oog op gebruik in grote steden. Verder ben ik ook erg gecharmeerd van het ultra wide effect.
Keuze hier zal dan gaan tussen een Tokina 11-16 f/2.8 of de Tokina 12-24 f/4.

Zo dat is een lang verhaal als eerste post hier :) Hoop dat jullie mij kunnen helpen in de zoektocht. Op dit moment neig ik naar óf de Nikon 16-85 óf een UWA en dan de Tokina 12-24.
Ik lees graag jullie inzichten!

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Welke lens standaard zoom?

Bericht door a vgastel » ma aug 01 2011 1:51 pm

wat denk je van 18-105mm vr
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 18#p431218" onclick="window.open(this.href);return false;
deze zijn door mijn zoon gemaakt met de18-105mm
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma aug 01 2011 1:59 pm

Beste S,

Welkom op dit forum,
Heb je de sectie standaardzooms al doorgelezen?
Voor merken anders dan Nikon moet je wellicht elders kijken :D
Voor een D3100 zou ik ook kijken naar een 18-105 van Nikon, de 16-85 is een wat ouder model.
Bedenk wel dat bereik en kwaliteit tegenstrijdige eisen zijn (op hetzelfde prijspeil).

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma aug 01 2011 2:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door BStollman » ma aug 01 2011 2:04 pm

In deze wil ik graag mij eigen ervaring delen mbt de 18-105 en steden. Ik ben er zeer tevreden over. Als je het bereik van 55mm iets wilt verhogen is dit perfect. Anders kan je misschien naast je kitlens een 70-300 pakken voor de zoom.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

Schizofreen

Bericht door Schizofreen » ma aug 01 2011 2:21 pm

De 18-105 is natuurlijk erg goed geprijsd. Alleen weet ik niet of dit echt een stap beter is ten opzichte van de 18-55 als je de extra zoom even vergeet.
Ook denk ik dat ik niet snel boven de 70mm zal zitten. Zoals ik al zei zit ik meer tussen de 18-35mm, daarom ook de afweging voor een UWA.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma aug 01 2011 2:34 pm

Op mijn 3100 gebruik ik ook een 2e hands 18-105 waar ik zeer tevreden over ben, al ben ik niet zo gecharmeerd van de plastic vatting. Maar de prijs -kwaliteit- verhouding vind ik veel beter dan die van de 16-85, die veel duurder, maar niet lichtsterker of optisch echt beter is (zie bv de tests op Photozone). Voor de lichtsterkte heb ik er een 35 mm 1.8 bij. Een aanrader.
Ik heb ook zowel de Tamron 17-50 als de Tokina 12-24 voor op mijn andere camera. Beide hebben een uitstekende reputatie maar die hebben geen AF op mijn 3100. Van beide bestaan echer inmiddels versies met motor (die je dus zou moeten hebben), maar de Tamron met motor is optisch minder dan de oudere versie. De Tokina is overigens een aanrader.
Met de Sigma heb ik geen ervaring.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma aug 01 2011 2:45 pm

Wat ik veel gelezen heb over de 18-105 is dat deze optisch al beter is dan de 18-55mm kitlens.
Ik zit overigens met exact dezelfde bedenksels zoals jij. Meer bereik zou fijn zijn, maar het moet toch ook wat meer kwaliteit bieden. Een beetje meer groothoek zou mooi wezen, maar in mijn geval is het geen must. Er komt ooit nog wel eens een groothoek-lens bij.
Met de 16-85mm hebje natuurlijk wel iets meer groothoek, maar waarschijnlijk ga je het bereik alsnog wel missen. Bovendien vind ik 'm prijzig voor wat je krijgt. Optisch een mooie lens en ik zou 'm best willen hebben, maar ik vind 'm gewoon erg duur.
De 18-105 staat sowieso dus op het verlanglijstje, maar ik wil binnenkort m'n D3000 (voorloper van jouw camera) gaan vervangen voor de D90 met als bijgeleverde lens de 18-105mm.

Het enige waar ik de Tamron of de Sigma voor zou kiezen is voor de lichtsterkte. Maar wil je bewegende onderwerpen met weinig licht fotograferen, dan kun je beter nog aan een prime als de 35mm of de 50 1.4 of 1.8 denken. Heel goed betaalbaar.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Schizofreen

Bericht door Schizofreen » ma aug 01 2011 3:27 pm

Mijn gevoel neigt nog steeds naar de 16-85, het enige wat mij bij deze lens tegenstaat is de prijs. En de lichtsterkte, al denk ik hier niet heel veel last van ga hebben omdat ik toch meer van de statische onderwerpen ben (architectuur, landschappen). Een snelle prime als de 35 f/1.8 is altijd een optie voor erbij, kan je denk ik geen buil aan treffen.

Het gevoel wat ik heb bij de 18-105 is dat hij nu wel erg aantrekkelijk is door zijn lage prijs, echter dat ik misschien alweer snel wat anders wil omdat het verder niet een grote stap is ten opzichte van de 18-55. Dan is het weer een 'dure' lens. Het is niet dat ik mijn huidige kitlens zo vind, alleen heb ik wat met andere lenzen gespeeld (tamron 17-50 bijv.) en merk dat het toch wel veel fijner werkt.

Wat rest is eigenlijk de keuze tussen alleen een standaard zoom (bijv 16-85) en de kitlens verkopen voor wat je ervoor krijgt. Of de kitlens bewaren en een ultrawide aanschaffen.

keuzes, keuzes, keuzes. :roll: :roll:

BStollman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door BStollman » ma aug 01 2011 4:43 pm

Ik snap je niet zo goed. Waarom is een 18-105 een kleinere stap dan 16-85?

m.i. win je juist meer bereik.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;

Schizofreen

Bericht door Schizofreen » ma aug 01 2011 6:53 pm

Was meer als in bouwkwaliteit/duurzaamheid etc. :)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma aug 01 2011 7:17 pm

Beste S,
Schizofrenie is een ernstige psychische aandoening.
Onbehandeld is schizofrenie een ziekte die veel lijden (bij patiënt en omgeving) tot gevolg kan hebben
Wellicht heb je daar niet bij stilgestaan toen je een forumnaam koos. Zelfs al zou je zelf lijden aan deze ziekte - wat ik oprecht niet hoop - dan nog zou het van goede smaak getuigen als je een andere naam kiest.
De moderators kunnen dat regelen.
Met hartelijke groet,
Marten

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma aug 01 2011 7:57 pm

Ik heb in NY erg genoten van zoveel mogelijk groothoek. De 14-24 is bijna niet van de D700 afgekomen.
Tussen de gebouwen in is het toch wel krap. In Hong Kong kun je wat beter uit de voeten met wat meer mm's.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 01 2011 11:03 pm

Het is wat "jammer" dat je een D3100 hebt. Als je iets als een D90 zou hebben gehad dan was de keuze voor de Tamron 17-50 f2.8 zonder VC en scherpstelmotor een makkelijke geweest. Nu ligt het iets anders. Nu ga je meer geld kwijt zijn en komen alternatieven om de hoek kijken.

Allereerst kan je ook de Sigma 18-50 f2.8 aan je lijstje toevoegen. Duurder dan de 17-70 natuurlijk. De 17-70 een prima objectief heb ik begrepen, al is het eigenlijk wel gewoon een f4 objectief; je zit al heel snel niet meer op f2.8.

Eigenlijk zit er niets fout tussen. Ik denk dat je het beste naar een goede zaak kan gaan en ze eens bekijken, bevoelen en uitproberen. Dan weet je wellicht zelf wel wat je aanspreekt.

De 18-105 VR zou ik inderdaad laten liggen. Zeker een stap beter dan je 18-55, zeker wat betreft bouw, maar dan nog blijft de bouw wat teleurstellende dingetjes hebben. De 16-85 VR is wel een stuk duurder, maar duidelijk mooier gebouwd. Ik ben wat verwend wat betreft lichtsterkte en mis dat wel als ik 'm een keer van m'n vrouw haar camera afhaal als ik lichtgewicht wil gaan. Fijn objectief verder met een mooi bereik.

Goede jacht!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Schizofreen

Bericht door Schizofreen » di aug 02 2011 12:37 pm

Om het makkelijker te maken nog meer mogelijkheden ;)

Ik ga vanmiddag bij een collega langs om te kijken hoe de 16-85 is. Daarnaast heeft hij ook de Sigma 10-20 groothoek lens die ik ook wel aan de tand wil voelen.
Heb voor New York wat reportages bekeken van mensen (Remoss onder andere) en ik zie toch dat het groothoek effect hier echt mooi tot zijn recht komt.

Misschien dat ik naast een groothoek lens alsnog de 18-105 neem en de 18-55 verkoop. Zit ik voor rond de 600 euro met een aardige set denk ik..

Vanmiddag maar proberen, misschien dat ik wat wijzer wordt :)

Schizofreen

Bericht door Schizofreen » do aug 04 2011 2:41 pm

Nou ik ben er uitgekomen.

Na een middagje spelen met de groothoek lens zo enthousiast geworden dat ik deze heb gekocht. Daarnaast via dezelfde collega erachter gekomen dat hij zijn 18-105mm niet meer hoefde en hem weg deed voor een prikkie.
Ik ben een tevreden mens :D

Bedankt iig voor jullie inzichten :)

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”