Al een tijdje zit ik hier en her en der op het web mezelf in te lezen in wat voor lens ik zal aanschaffen ter vervanging van mijn Nikkor 18-55mm op een D3100.
Ik ga binnenkort een aantal stedentrips doen (New York, Hong Kong) en wil daarvoor een lens met wat meer bereik/kwaliteit.
Uit mijn eigen 'onderzoek' uiteindelijk op een 3-tal lenzen gekomen die wat mij betreft hiervoor in aanmerking komen.
Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM.
+ snelle sluitertijd, macro mogelijkheden (beperkt), scherpe prijs.
- kwalitatief minder dan de andere 2? Lees veel problemen met focus problemen etc.
Nikon AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR
+ precies het bereik wat ik voor ogen heb, goede bouwkwaliteit en een Nikon lens wat toch een wat beter gevoel geeft zei het niet onderlegd.
- Trage lens, komt overeen met kitlens. Hoge prijs
Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF
+ Hoge kwaliteit voor een hele scherpe prijs. Contstante f/2.8 wat goed van pas kan komen voor avond/nacht shots.
- Geen groter bereik dan huidige lens, iets meer aan de 'wide' kant. Luidruchtige focusmotor, ook hier kwaliteit problemen?
Eigenlijk denk ik dat ik met elk van deze lenzen een goede stap voorwaarts zou doen, echter weet ik niet wat nou de beste keus is.
Om het mezelf nog moeilijker te maken zit ik ook te denken aan een ultra wide lens en de kitlens te behouden. Vooral omdat ik merk dat ik toch veel op de 18mm zit en vaak nog meer ruimte zou willen hebben. Ook met het oog op gebruik in grote steden. Verder ben ik ook erg gecharmeerd van het ultra wide effect.
Keuze hier zal dan gaan tussen een Tokina 11-16 f/2.8 of de Tokina 12-24 f/4.
Zo dat is een lang verhaal als eerste post hier

Ik lees graag jullie inzichten!