Waar aanschaffen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Joker

Waar aanschaffen

Bericht door Joker » wo aug 10 2011 12:07 am

Hallo,

Ik ben voornemens een nieuwe camera aan te schaffen. De kit zoals ik hem graag hebben wil scheelt ca. 150 euro tussen de goedkoopste webwinkel (betrouwbare i.m.o.) en de fotovakhandel hier in de buurt. Voordeel is dat ik daar natuurlijk kan binnenlopen met vragen en dat sensorreiniging in de toekomst dan gratis is, maar 150 is natuurlijk ook een eeeeh.... 50 mm 1.8 objectief bijvoorbeeld ;-)

Kortom.... Wat zouden jullie doen. Het gaat om een D90 met een 18-105 kitlens.

Gr. Peter a.k.a. Joker

Kroontje

Re: Waar aanschaffen

Bericht door Kroontje » wo aug 10 2011 9:16 am

Hallo

Dan ligt het eraan welke webwinkel? Ook daar zit verschil in.
Betreft afhandeling van evt klachten en verdere service.
Persoonlijk kies ik voor Cameranu :wink: Met zo'n groot verschil.

Kroontje

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo aug 10 2011 9:20 am

Ik zou naar de fotowinkel gaan en zeggen dat je hem daar wilt kopen maar het verschil met webwinkels nogal groot is, en wat hij daaraan kan doen.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo aug 10 2011 9:43 am

Tom schreef:Ik zou naar de fotowinkel gaan en zeggen dat je hem daar wilt kopen maar het verschil met webwinkels nogal groot is, en wat hij daaraan kan doen.
Ik denk dat de winkelier dan vriendelijk, maar gedecideerd de deur naar buiten voor je openhoudt.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo aug 10 2011 9:51 am

Marten schreef:
Tom schreef:Ik zou naar de fotowinkel gaan en zeggen dat je hem daar wilt kopen maar het verschil met webwinkels nogal groot is, en wat hij daaraan kan doen.
Ik denk dat de winkelier dan vriendelijk, maar gedecideerd de deur naar buiten voor je openhoudt.
Dat kan. Het kan ook dat je wat korting aangeboden krijgt. Een gelijke prijs met de webshop is niet realistisch, maar iets lager kan best.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » wo aug 10 2011 10:11 am

Naar de fotowinkel en daar je camera kopen (is mijn advies).

Als het gaat om objectieven ligt de situatie iets anders.

Ik heb een paar jaar terug een duur objectief gekocht dat bij de fotowinkel toch een stuk duurder was dan bij Kamera Express; het grote verschil kon met medewerking van Nikon NL tot aanvaardbare proporties worden teruggebracht.
Zo kan dat gaan en zo is het ook gebeurd maar dat blijft een uitzondering.

De gebruikelijke objectieven kunnen best bij een webwinkel worden aangeschaft. Ook daar heb ik (goede) ervaringen mee.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » wo aug 10 2011 11:05 am

En waarom zou je een camera bij de plaatselijke winkel kopen en een objectief niet ???

Ik heb in het begin ook altijd mijn spullen gekocht bij de plaatselijke fotowinkel, omdat ik dan altijd voor goed advies terug kan gaan.
Maar die vlieger gaat toch heel vaak niet op. De "oude knarren" zijn meestal niet goed op de hoogte van de nieuwe technieken en
de "broekies" zijn meestal pixel-verslaafd en hebben weer de ballen verstand van fotograferen.

Ook voor service hoef je echt niet meer naar de fotowinkel te gaan. De camera's zijn door de winkelier niet meer zelf te repareren
door alle elektronica die erin zit. De winkel zal de camera opsturen naar Beverwijk en zal dus niet sneller gerepareerd zijn dan
bij een webshop, of zelf contact opnemen met beverwijk.

Blijft over het argument garantie. Ook dat is eigenlijk geen echte reden meer om bij de winkelier op de hoek te kopen. De meeste
webshops handelen die ook netjes af.

Mijn advies, ga voor je portemonee, maar ga wel naar een webwinkel, die ook een "echte" winkel hebben. Mocht er dan toch iets niet
soepel verlopen, kun je altijd naar de "echte" winkel toegaan, misschien samen je buurman die 2.10 is, en/of de honkbalknuppel
van je zoon.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo aug 10 2011 11:34 am

@André

Joker heeft zo zijn voordelen (zie zijn betoog) als hij de camera bij de plaatselijke winkelier koopt. Het is een afweging (waarvoor te kiezen).

Ik zie een camera als een heel ander product dan een objectief. Een camera zal eerder aan de beurt zijn om zorg te krijgen dan een objectief. Mijn "praktijk" laat dat ook zien. Ik heb meer dan 40 jaar Nikon-ervaring.
Het is voor mij geen enkel probleem even naar Beverwijk te gaan voor service of wat dan ook (ik woon in IJmuiden) maar ik kies om redenen die mij aangaan voor de winkelier. Maar mijn winkelier zit niet hier maar doet wel wat voor mij en daar heb ik dan weer wat voor over. Dat is het voordeel als je bekend bent....

Een objectief koop ik ook wel eens in het buitenland (2 jaar internationale garantie). Een camera in het buitenland kopen geeft slechts één jaar (misschien nu twee jaar) garantie voor het land waar de camera is gekocht. Voor dat laatste zou ik nooit kiezen tenzij ik in dat buitenland woon.

Ik zie niet altijd zo de voordelen van het kopen via een website. Tenzij het desbetreffende bedrijf ook gemakkelijk fysiek bereikbaar is en ook een winkel heeft.
We mogen ons gelukkig prijzen dat er nog keuze is...

Joker

Bericht door Joker » wo aug 10 2011 12:48 pm

Aangezien ikzelf woonachtig ben in Landgraaf, loop ik dus jammer genoeg niet zomaar even binnen bij de eerste de beste winkel met een webshop. Dit zou voor mij een argument kunnen zijn om voor de lokale fotovakhandelaar (Hij is midden 40 overigens :wink: ) Aan de andere kant 150 euries, daarvoor rijd ik 3 maal heen en weer naar een webshop ergens "ver weg". Hoe vaak heb ik het nodig dat je terug moet. Ik heb eeb aantal kennissen die zelf D90's en D7000's hebben. Zelf een 450D gehad (Ja, van dat merk met een "C"). In fotografie ben ik dus niet helemaal nieuw.

De kaarten zijn nog niet geschud....

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo aug 10 2011 1:13 pm

De winst die je behaalt door goedkoop te kopen vervliegt wel eens door verzendkosten en wat dies meer zij.

Ik koop voornamelijk computeronderdelen op internet en zo nu en dan heb ik een DOA. Dat kost ergernis, tijd en moeite en ook nog geld.

Er is geen beste keuze...

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo aug 10 2011 1:57 pm

Prijsvergelijking vóór een grotere uitgave is een goede zaak. Grotere aankopen doen is soms ook een kwestie van gunnen.

Als ik weet wat ik wil hebben, hoef ik niet zo nodig naar de plaatselijke fotoboer; kan ik ook kijken bij een dozenschuiver of een webwinkel; bij voorkeur eentje met ook een echte winkel.

Wil ik ook de service en het gemak van de plaatselijke fotoboer, dan moet ik die kopen. Je zou kunnen proberen om wat van de prijs af krijgen; "neen" heb je, "ja" kun je krijgen. Misschien krijg je een gratis UV-filter of zoiets.
Je moet je ook afvragen hoe vaak je langs de plaatselijke fotoboer zou gaan om vragen te stellen, en goede antwoorden te krijgen. Veel informatie is ook op internet te vinden.

Wil je de lokale economie steunen, jouw keuze.

Groet Hans.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » wo aug 10 2011 2:04 pm

Waar je gevoel ligt moet je hem kopen.

Als je denkt dat je vaak bij de fotovakhandel binnen wilt lopen voor info, zou ik het hem zeker gunnen. Effe babbelen over de prijs levert wellicht wat op. En als je alleen de info van het forum af wilt halen dan heb je natuurlijk gelijk dat je voor die 150€ verschil gaat.

Mijn voorbeeld: Ik kocht D3s voor 4250€ bij de fotovakhandel ten tijde dat hij bij de Internet aanbieders zelfs 4599€ was. Hoe? Weet ik niet...maar ik was er al wel een aantal malen mee in gesprek geweest.
Resultaat: Erg goed contact met fotovakhandel die erg mee denkt met de internet markt. Kan echter niet altijd mee met de prijs, maar dan komt je gevoel weer boven of je portemonnaie.

Succes.
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo aug 10 2011 5:22 pm

Hoi,

Ik vind het een moeilijk geval.

Ik koop mijn "spullen" (witgoed) uitsluitend bij een lokale winkelier.
Ik kijk op internet wat ik wil hebben en vraag hem naar ZIJN prijs. Die is altijd hoger, maar anv "mijn" prijsstelling wil hij er altijd wel wat vanaf doen, maar komt nooit tot de web-winkel-prijs.
Geeft ook niet, WIL ik ook niet: ik koop het apparaat bij HEM omdat ik gebaat ben met zo'n winkel in de buurt (en in zo'n kleine plaats als ik woon de onovertroffen persoonlijke service, maar da's niet voo riedereen weggelegd, helaas.)

Fotospullen.
Ik zoek op internet (kieskeurig enzo) naar wat ik wil kopen. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar CameraNu en K'nijn (groot prijsverschil!).
Ik bel wel eens rond bij (niet echt nabij gelegen wederverkopers), maar ben eigenlijk nooit echt onder de indruk geraakt van hen. De service betekent meestal (eerder genoemd) dat de handel opgestuurd zal worden: dat kan ik zelf ook.
Ik moet hierbij aantekenen dat Gendt een klein dorp (officieel STAD) is (Overbetuwe, gelukkig weinig van dat "stadse gemerkt"), waardoor er eigenlijk in de "naaste omgeving" geen noemenswaardige vakhandelaar te vinden is.
Kortom: ik koop ze via internet bij meestal 1 van de 2 bovengenoemde handelaars.
Willem.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo aug 10 2011 7:06 pm

Zoek je goed advies en heb je veel vragen ga dan niet naar een dozenschuiver.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor Konijn of Cameranu.
Zo niet, zoek dan de goedkoopste grote op. Een keer rondsnuffelen in in zo'n snoepwinkel is ook altijd wel leuk.
Bij KE kreeg ik onderlaatst een koude douche, een (jonge) verkoper met een heeeel eigen (ondeskundige) mening.
Ze waren de goedkoopste, dat wel, ik ben daar voor de laatste keer geweest, ze sturen het maar op.

Vergeet ook niet dat de plaatselijke fotograaf vaak dure winkelruimte huurt, hoge vaste- enpersoneelskosten heeft.
Die kan dus niet tegen een webshop concurreren.

Joker

Bericht door Joker » wo aug 10 2011 11:31 pm

ALs ik jullie dus begrijp is het dus mn een gevoelskwestie. Hoe gaat dat bij eventuele (garantie-)problemen. Kan ik dan zelf met Nikon contact opnemen om het opgelost te krijgen....?(En wat zijn dan mijn kansen...) Of kan dat ook via de Internetshop....?
wblink schreef: Ik vind het een moeilijk geval.

Ik moet hierbij aantekenen dat Gendt een klein dorp (officieel STAD) is (Overbetuwe, gelukkig weinig van dat "stadse gemerkt"), waardoor er eigenlijk in de "naaste omgeving" geen noemenswaardige vakhandelaar te vinden is.
Kortom: ik koop ze via internet bij meestal 1 van de 2 bovengenoemde handelaars.
@WBlink: Ik ken Gendt een klein beetje. Onze fokster van onze hond komt er vandaan. Zij woont op de grens van Gendt en Doornenburg. Ben er recentelijk nog geweest.... En dat voor iemand uit Landgraaf :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”