Meer en Bos door 12-24mm

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Daniël

Meer en Bos door 12-24mm

Bericht door Daniël » do aug 11 2011 8:13 am

Nou de middag na Starrevaart ben ik nog even een keer weg gegaan met de hond. Hem even lekker laten rennen met de bal.
Ik ondertussen lekker foto's nemen met een groothoek lens. Conclusie, erg lastig om zo iets vast te leggen en er ook tevreden over te zijn.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3 geprobeerd een diepte gevoel te creëren met behulp van het bruggetje. Is het wat?
Afbeelding
3a
Afbeelding
4 zat er zo dicht op en nog lijkt het ver :lol:
Afbeelding
4a
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding

Is het wat. Ik ben wel tevreden maar moet wel hierin meer leren. Want alles is anders met groothoek.
Laatst gewijzigd door Daniël op do aug 11 2011 8:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël

Re: Meer en Bos door 12-24mm

Bericht door Daniël » do aug 11 2011 11:24 am

67x bekeken en niemand een mening?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » do aug 11 2011 11:33 am

Daniël
Inderdaad is groot hoek net iets anders maar ze zijn netjes.
3 vind ik iets te donker misschien te veel contrast
4boom stronk komt net iets te donker over
6en5 favoriet
Misschien dat nu de echte kenners reageren BEN OOK MAAR AMATEUR (HOBBY)
Ook ik leer hier van.
ps.welke groothoek heb je gebruikt
Laatst gewijzigd door a vgastel op do aug 11 2011 11:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Daniël

Bericht door Daniël » do aug 11 2011 11:40 am

ok, kijk daar kan ik weer wat mee.
Ga het thuis weer aanpassen.

Bedankt voor je opmerkingen

Schizofreen

Bericht door Schizofreen » do aug 11 2011 11:46 am

Ik vind de foto's wat aan de donkere kant en de meeste missen een echt onderwerp denk ik. Denk dat het al beter wordt als je echt een onderwerp kiest die eruit springt.

Vind het idee van 3 wel goed, probeert je in de foto te trekken, alleen ontbreekt er na de brug wat spannends denk ik.
Zoals je zelf aangeeft zit je voor je gevoel erg dicht op de foto's. Dat heb ik ook met mijn groothoek, maar dat is wat mij betreft wel de manier om leuke shots te krijgen.

Ben zelf ook net begonnen met de groothoek dus moet zelf ook nog de handigheid krijgen

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jac49 » do aug 11 2011 11:55 am

Zelf heb ik geen idee wat er allemaal anders is als je een groothoek gebruikt..Nou kan ik helemaal verkeerd zitten ,maar is een bos wel een geschikte lokatie om met een groothoek aan de gang te gaan.?
Wat betreft de foto's,vindt ik die zo slecht nog niet,zeker niet als het even om te proberen is.
Ik hoop dat de ervaren fotografen reageren,dan kan ik daar ook weer wat van opsteken. :D
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

sjoppen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sjoppen » do aug 11 2011 11:59 am

De foto's doen mij niet zo veel.
Ik denk dat dit meer komt door de locatie dan door jou kunde.
Ik vind groothoek meer iets voor grote structuren en vergezichten.
Dus ik zou zeggen kom uit het bos. :mryellow:

Let wel, dit is slecht mijn mening.
Ik ben geen ervarings deskundige, ben nog aan het sparen voor de 10-24 maar wat een prijskaart zeg.

Groeten
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr

Daniël

Bericht door Daniël » do aug 11 2011 12:20 pm

Schizofreen schreef:Ik vind de foto's wat aan de donkere kant en de meeste missen een echt onderwerp denk ik.
ok, donker. Nu heb ik in een 'bos' veel licht en op andere plekken weinig licht. Dus ik probeerde een compromis te krijgen. Ik ga het wat lichter maken met de kans dat ik uitgebeten plekken krijg.
Schizofreen schreef:Vind het idee van 3 wel goed, probeert je in de foto te trekken, alleen ontbreekt er na de brug wat spannends denk ik.
zie je punt.
Schizofreen schreef:Zoals je zelf aangeeft zit je voor je gevoel erg dicht op de foto's. Dat heb ik ook met mijn groothoek, maar dat is wat mij betreft wel de manier om leuke shots te krijgen.
Dat heb ik ook. Maar daar is groothoek ook voor.
jac49 schreef:Nou kan ik helemaal verkeerd zitten ,maar is een bos wel een geschikte lokatie om met een groothoek aan de gang te gaan.?
het moet kunnen lijkt mij. Maar je moet wel enorm goed zoeken was ik achter gekomen. Alles wordt zo massaal. Denk dat een 35mm of groter makkelijker is. Maar uitdagingen zijn leuk
sjoppen schreef:De foto's doen mij niet zo veel.
Ik denk dat dit meer komt door de locatie dan door jou kunde.
Ik vind groothoek meer iets voor grote structuren en vergezichten.
Dus ik zou zeggen kom uit het bos. :mryellow:
:lol: ik had een stuk gelezen op de site van Ken Rockwell en probeerde dit toe te passen. Een rij bomen met licht en objecten waar je lekker dicht op kan kruipen. Maar architect is inderdaad makkelijker en beter te doen. Spreekt denk ik ook meer mensen aan.
sjoppen schreef:Let wel, dit is slecht mijn mening.
Ik ben geen ervarings deskundige, ben nog aan het sparen voor de 10-24 maar wat een prijskaart zeg.
Meningen zijn altijd welkom.
De Nikkor 10-24? Zou eerder kijken naar de Tokina's.

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » do aug 11 2011 5:15 pm

Mooie serie Danël. Ik denk dat de groothoek lens het best tot z'n recht komt bij de foto's 3 en 5. Dat zijn dan ook mijn favo's :)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do aug 11 2011 5:39 pm

Daniël,

Door de grote scherptediepte van je lens heb je erg veel scherp in beeld.
In een bos is het dan meteen HEEL veel. Er is geen "ogentrekker", cq aandachts(rust)punt, het is een plaat vol details, waarbij je met kijken van het 1 naar het ander schiet.

Ik kan het echt niet beter, maar bij deze mijn 2ct.
Willem.

Daniël

Bericht door Daniël » do aug 11 2011 8:16 pm

Genster schreef:Mooie serie Danël. Ik denk dat de groothoek lens het best tot z'n recht komt bij de foto's 3 en 5. Dat zijn dan ook mijn favo's :)
dank Genster
wblink schreef:maar bij deze mijn 2ct
received and understood

Bossen zijn dus niet echt heel erg geschikt voor groothoek :mryellow:

Vond 3 wel leuk om zo de diepte te krijgen maar had achteraf een lager standpunt moeten nemen
5 vind ik zelf goed gelukt. De diepte zit er goed in maar zoals je zegt wblink een te hooge schepte diepte
6 is precies gegaan zoals ik dus wou. Daarom ben ik zelf erg tevreden over dit resultaat.

Ik ga nog even kijken met de serie iets oplichten. Update volgt mocht ik tevreden zijn. Zo niet alleen een berichtje

Daniël

Bericht door Daniël » do aug 11 2011 8:39 pm

3 en 4 hebben een update ondergaan.
Beter zo? Oude staan er boven

Wessel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wessel » do aug 11 2011 10:45 pm

Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt, echter wil dit niet zeggen dat dat alles goedmaakt.

Over het algemeen vind ik in de serie een aandachtspunt ontbreken en staat in er overal teveel op (een van de valkuilen van groothoekfotografie)
Ik moest zelf hieraan ook enorm wennen en heb dezelfde fouten begaan.

Foto 1 heeft voor mij geen interessant kijkpunt, wat wilde je zelf vertellen?
Foto 2 veeeeel takken, maar geen interessant punt waar mijn oog blijft hangen. Dit idee werkt in een loofbos niet zo goed met een groothoek door de rommelige structuren. In een dennebos wél.
Foto 3(a) wat diepte, maar voor een groothoek net niet extreem genoeg. Maar ik zie dat je een 12-24 hebt, dus mogelijk kon je niet verder opendraaien. Wel een van de betere.
Foto 4 Tsja, een stronk... Snel door.
Foto 5 Groothoek goed gebruikt, zwartwit m.i. geen goede keuze, wat voegt het toe? Achtergrond is een brei gewoorden. Ook is de achtergrond waar je oog naar toe wordt getrokken niet interessant.
Foto 6 Stam trekt je oog de foto in naar....... groen. Misschien beter geweest als je je scherpstelpunt meer naar voren had gehaald.

Over de bewerkingen: je kan ook bepaalde delen van de foto's oplichten zonder afbreuk te doen aan lichtere delen.
Succes de volgende keer.
D810 + D700 | 14-24 2.8 | 24-70 2.8 | 70-200 2.8 VR2 | 50 1.4 | SB900
-------------------------------
http://www.flickr.com/photos/wriezebos/

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 12 2011 5:41 am

dank voor je reactie. Volgende keer beter

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”